جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 117956 17:19 1399/08/11
رشد چشمگیر بازدهی گروه روانکارها با افزایش قیمت های جدید

رشد چشمگیر بازدهی گروه روانکارها با افزایش قیمت های جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد چشمگیر بازدهی گروه روانکارها با افزایش قیمت های جدید

رشد چشمگیر بازدهی گروه روانکارها با افزایش قیمت های جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز شنبه با صدور بخش‌نامه‌ ای مجوز افزایش قیمت 53 درصدی روغن‌ موتورهای دیزلی و 40 درصدی روغن‌ موتورهای بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد.

این افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور در حالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتورهای دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است.

بر این اساس حتی با وجود اعمال تحریم‌ها و کاهش فعالیت شرکت‌های تولیدی در چند ماه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم صادرات روغن موتور از ایران افزایش یافته است.

با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد با تحلیل بنیادی گروه روانکارها گفت: روانکارها عموما در سه ماه اخیر 40درصد بازدهی منفی داشته اند اما درآمد تابستان آن ها 74درصد به طور متوسط از بهار بیشتر بوده است.

هلالات گفت: این مساله باعث شده تا سود ناخالص به شدت رشد کند و در بین شرکت های روغن ساز بورسی نماد «شرانل» بیشترین رشد سود ناخالص را کسب کرده است که به 147 درصد می رسد و پس از آن «شنفت» است که رشد 99درصد را بدست آوره است.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار افزود: حاشیه سود (درصدی) «شرانل» و «شنفت» در تابستان نسب به بهار بهبود یافته و در «شسپا» ثابت بوده است. «شبهرن» اندکی کاهش یافته است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: در مجموع سودخالص شرکت های این صنعت رشد 139درصدی الی 291درصدی طی تابستان نسبت به بهار داشته است. همچنین به طور متوسط حاشیه سود آن ها 27درصد است که قبلا 25درصد بوده است.

این کارشناس خبره بازار سرمایه تاکید کرد: با این رشد، شاخص p.e ttm  شرکت های این گروه به جز نماد «شنفت»، بین 10 الی 13 واحد می رسد.

هلالات در پایان گفت: نرخ فروش تابستان حدودا 40 درصد بالاتر از بهار و نرخ فروش مهر حدودا 30 درصد بالاتر از تابستان بود. وبه تازگی نیز یک افزایش نرخ 40 الی 50 درصدی به شرکت ها داده شده است. بر این اساس اگر واقعا نرخ های جدید اجرا شود، نرخ فعلی 96درصد به طور متوسط بالاتر از تابستان خواهد رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |