جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 162893 19:03 1400/09/02
رشد ٤٧درصدی میانگین قیمت خانه‌های تهران

رشد ٤٧درصدی میانگین قیمت خانه‌های تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ٤٧درصدی میانگین قیمت خانه‌های تهران

رشد ٤٧درصدی میانگین قیمت خانه‌های تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش «شیپور» از وضعیت ۶ ماهه بازار مسکن منتشر شد

گزارش یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین از بازار مسکن نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، قیمت‌ خرید و فروش مسکن در شهر تهران حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش «شیپور» این آمارها که برگرفته از رصد و تحلیل آگهی‌های منتشر شده در حوزه مسکن در نیمه ابتدایی سال جاری هستند، به لحاظ رصد دقیق بازار مسکن حاوی نکات جالب توجهی‌اند. بر این اساس منطقه ٧ با متوسط ٧٠ درصد رشد قیمت در هر مترمربع، بهترین منطقه برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران اعلام شده است. همین طور در سایر استان‌های ایران، یزد با ۱۱۵ درصد رشد قیمت هر متر مربع به عنوان پربازده‌ترین استان از نظر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن معرفی شده است.

مطابق این گزارش، مسکن در نیمه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران به طور متوسط ٤٧ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان اعلام شده است. 

**گران‌ترین و ارزان‌ترین محله تهران

گران‌ترین محله در تهران، زعفرانیه با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و ارزان‌ترین محله در بهشت زهرا با متوسط قیمت هر متر مربع ۹ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان است.

طبق آمارهای «شیپور» بیشترین میزان عرضه در محله‌های شهر تهران جیحون بوده است. بهترین منطقه از نظر رشد قیمت برای سرمایه‌گذاری در تهران منطقه ٧ با متوسط ٧٠ درصد رشد قیمت در هر متر مربع بوده است.

**افزایش تقاضا برای کوچک متراژها

طبق این گزارش منطقه یک با متوسط قیمت هر متر مربع ٨٧ میلیون تومان، گران‌ترین منطقه مسکونی در تهران است. در این گزارش آمده: «مناطق ٢٢گانه شهر تهران به طور متوسط ٤٧ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین بیش از ٧٠ درصد از خانه‌های تهران کمتر از ٤ میلیارد تومان قیمت دارند.»

با توجه به گرانی نامتعارف قیمت مسکن در چند سال اخیر و کاهش قدرت خرید متقاضیان، خانه‌های ٥٠ تا ٩٠ متری، بیشترین آگهی‌های مسکونی ثبت شده در تهران هستنـد.

همچنین پرتقاضاترین مناطق تهران مناطق ٥ و ١٠ هستند که بیشترین سهم آگهی‌های مسکونی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تعداد آگهی‌های خرید و فروش مسکونی تهران در محله‌های جیحون، بلوار فردوس غرب، پونک و سعادت آباد ثبت شده‌اند.

از لحاظ سرمایه‌گذاری نیز محله امام‌زاده قاسم واقع در منطقه یک تهران با ١٤٤ درصد رشد قیمت، بهترین محله برای سرمایهگذاری بوده است. پس از آن محله‌های کریمخان و دانشگاه تهران در منطقه ۶ بوده‌اند که هر دو در سال گذشته حدود ۸۴ درصد رشد داشته‌اند. نکته جالب توجه گزارش این است که قیمت هر متر مربع در ٥٧ درصد از آگهی‌های خرید و فروش مسکونی تهران، بین ١٠ تا ٤٠ میلیون تومان است.

**پیشتازی هرمزگان در گرانی

این گزارش در بخش املاک مسکونی کشور به جز تهران نیز، از افزایش متوسط قیمت هر متر مربع به  ۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان حکایت دارد.

بر اساس این آمارها، گران‌ترین استان، هرمزگان (به دلیل وجود جزیره کیش) با متوسط قیمت هر متر مربع ۲۴ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان و ارزان‌ترین استان، سیستان و بلوچستان با متوسط قیمت هر متر مربع ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بوده است.

بهترین استان از نظر رشد قیمت برای سرمایهگذاری، استان یزد با متوسط ۱۱۵ درصد رشد قیمت در هر متر مربع بوده، و از سویی دیگر بیشترین میزان عرضه در استان‌های ایران، بعد از تهران متعلق به استان البرز است.

**گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق برای مستاجرها در تهران

درخصوص اجاره‌ها نیز شاهد افزایش قیمت‌ها و همچنین افزایش تقاضا بوده‌ایم. منطقه یک در تهران گران‌ترین و مناطق ١٥ تا ٢٠ ارزان‌ترین مناطق برای اجاره‌نشینها هستند. قابل ذکر است که مناطق ١٧ و ١٢ تهران به ترتیب با ٣٧ و ٣٩ درصد کمترین میزان افزایش اجاره‌بها را داشته‌اند.

همچنین در این گزارش منطقه ۲۰ یا همان شهر ری با رشد ۱۳۸ درصدی و منطقه ۱۷ با رشد ۳۷ درصدی کمترین رشد اجاره‌بها را داشته‌اند.

طبق گزارش «شیپور»، رهن کامل حدود ٤٠ درصد از خانه‌های تهران بین ١٠٠ تا ٤٠٠ میلیون تومان است.  حدود ٤٥ درصد از آگهی‌های رهن و اجاره تهران، به خانه‌های ٦٠ تا ١٠٠ متری اختصاص دارد.

در این گزارش آمده: «مالکان در مناطق ۱، ۲ و ۵ تهران پذیرای بیشترین مستاجران هستند. همچنین پونک و سعادت آباد، قلب مستاجرنشینی پایتخت اعلام شده‌اند. بر این اساس سهم عرضه املاک مسکونی برای اجاره در پونک ۵.۸ درصد و سعادت آباد ۵.۱ درصد است.

**افزایش خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۰

بخش دیگری از این گزارش نشان می‌دهد خرید و فروش املاک مسکونی در تهران حدود ۳۸ درصد رشد داشته است. این رشد می‌تواند نشانه‌ای از عادی شدن تدریجی شرایط زندگی در دوران کرونا باشد.

همچنین رهن و اجاره مسکونی تهران ۱۱ درصد رشد داشته است. رشد کمتر تعداد آگهی‌های رهن و اجاره در مقایسه با خرید و فروش حاکی از افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در سال جاری بوده است. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مستاجران تمایل بیشتری برای توافق با مالکان و تمدید قرارداد فعلی خود دارند.

در سایر استان‌ها نیز شاهد همین وضعیت هستیم. خرید و فروش مسکونی در سایر استان‌ها نیز بیش از ١٢ درصد رشد داشته است. همچنین رهن و اجاره مسکونی در سایر استان‌ها نیز ۲۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

ایرج رهبر، کارشناس اقتصاد  مسکن در این خصوص گفت: «علت عمده این مساله می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و یا افزایش به اصطلاح پول لازم‌ها در بازار مسکن باشد.»

 او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «بخش دیگری از این افزایش خرید و فروش‌ها نیز توسط  خریدارانی بوده که به دنبال تبدیل به احسن کردن ملک خود بوده‌اند. به گفته او عمده دلیل این افزایش این موارد بوده و در کل به دلیل گرانی‌ها، دست خریداران مصرفی از بازار مسکن همچنان کوتاه است.»

** پیش‌بینی بازار مسکن

ایرج رهبر درباره پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن نیز گفت: «این مساله به عوامل متعددی از جمله افزایش عرضه با طرح ملی مسکن، اخذ مالیات از مسکن، نرخ دلار، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و همچنین رفع تحریم‌ها باز می‌گردد.»

به گفته او در شرایط لغو تحریم‌های اقتصادی، کاهش انتظارات تورمی را شاهد خواهیم بود و این مساله در همه بازارها از جمله بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود. به گفته رهبر عرضه‌کنندگان در این شرایط تا حدودی عقب‌نشینی می‌کنند.

وی در پایان گفت: «در شرایط بهبود وضعیت ریال در برابر دلار، افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن کمتر از میزان تورم سالانه خواهد بود و در یک سناریو نیز ثبات قیمت‌ها و همچنین کاهش نسبی نیز پیش‌بینی می‌شود.»



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |