پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 166952 19:03 1400/10/05
رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند

رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند

رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آخرین معاملات بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش 84درصدی و 70سنت کاهش داشت و به قیمت82دلار و 17سنت رسید.

این در حالی بود که ، قیمت نفت سنگین ایران با کاهش22 صدم درصدی وبا 17سنت کاهش به 77 دلارو83سنت رسید.

تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ که جهان احیا از پاندمی ویروس کرونا را آغاز کرد، بهبود پیدا کرد و مجموع مصرف جهان در سال ۲۰۲۲ با وجود تلاشها برای کاهش مصرف سوخت فسیلی و مقابله با تغییرات اقلیمی، احتمالا به رکورد جدیدی صعود می کند.

مصرف بنزین و دیزل امسال که مصرف کنندگان سفر و فعالیت تجاری را ازسرگرفتند، افزایش پیدا کرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ مصرف نفت خام به ۹۹.۵۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۶.۲ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند با این حال همچنان کمتر از سطح مصرف ۹۹.۵۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ پیش از شیوع پاندمی خواهد بود.

بهبود مصرف، اوپک و صنعت شیل آمریکا را تحت فشار بیشتری برای تامین تقاضا قرار می دهد آن هم پس از سالی که تولیدکنندگان بزرگ از بهبود فعالیت و فرا رفتن تقاضا از میزان عرضه و در نتیجه کاهش سطح ذخایر جهانی، غافلگیر شدند. کشورهای متعدد عضو اوپک برای افزودن به ظرفیت تولید به سختی تقلا می کنند در حالی که صنعت شیل آمریکا مجبور است پاسخگوی خواسته های سرمایه گذاران  و کنترل هزینه باشد.

نفت برنت که سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۵۲ دلار در هر بشکه آغاز کرد، تا رکورد حدود ۸۶ دلار در هر بشکه پیش رفت و در پایان سال دوباره از اوج فرود آمد. پیش بینی کنندگان می گویند قیمتها روند صعودی را در سال ۲۰۲۲ ازسرمی گیرند مگر این که عرضه بیش از میزان پیش بینی شده افزایش پیدا کند. محققان بانک امریکا برآورد می کنند قیمت نفت برنت به دلیل ذخایر اندک و عدم وجود ظرفیت مازاد تولید، به طور میانگین به ۸۵ دلار در سال ۲۰۲۲ می رسد.

عامل نامعلوم، واریانت اُمیکرون است که باعث شده است کشورهای متعدد محدودیتهای سفر را اعمال کنند که به صنعت هواپیمایی و مصرف سوخت لطمه می زند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |