جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 9611 15:37 1393/11/06
رشد مدیران زن از سیاست‌های دولت است

رشد مدیران زن از سیاست‌های دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد مدیران زن از سیاست‌های دولت است

رشد مدیران زن از سیاست‌های دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

توجه ویژه برنامه ششم توسعه به نقش زنان

گروه اجتماعی: همایش همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه پنجم توسعه دوشنبه در سالن همایش‌های تلاش برگزار شد در این همایش الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به ابعاد حقوقی سیاست‌گذاری زنان در برنامه ششم توسعه اظهارداشت: برنامه‌های ما در راستای قانون اساسی است و بنده برنامه‌هایی را در برنامه ششم ارائه داده‌ام.
امین‌زاده افزود: اصل ۳ قانون اساسی اشاعه فرهنگ‌زدگی و استثمار علیه زنان را مطرح کرده و می‌بینیم که زنان هم دوش مردان در حیات فردی و اجتماعی فعالیت می‌کنند و زمینه مساعدی برای رشد زن و احیای حقوق مادی‌اش فراهم شده است.
معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما تا ۱۱ سال، برنامه توسعه برای زنان نداشتیم گفت: ما در سال ۶۸ برنامه‌ توسعه را تبیین کردیم و موارد ارزشمندی در آن دیده شد اما تحریم، جنگ و عدم اولویت به پرداختن مسائل زنان در این راستا مشکلاتی را فراهم کرد.
امین زاده اضافه کرد: در برنامه پنجم موضوع سرپرستی زنان خانوار مورد توجه قرار گرفته و در برنامه کلی ششم توسعه به صورت متمایز به نقش زنان توجه شده است که برنامه ۲۰ ساله توسعه ویژگی خاصی داشت و در برنامه پنجم اقداماتی به وجود آمد.
وی اضافه کرد: در برنامه یکم و دوم توسعه افزایش سطح سواد عمومی و ارتقای سلامت زنان مورد توجه قرار گرفت و در برنامه سوم توسعه مشارکت اجتماعی زنان مطرح بود اما در برنامه چهارم اشتغال زنان مورد غفلت ماند همچنین در برنامه پنجم توسعه زنان در جامعه با محوریت دولت مورد تأکید قرار گرفت.
معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به صورت سنجیده به نقش زن نگاه می‌کند گفت: در این راستا نقش زن به عنوان یک سرمایه اجتماعی مطرح می‌شود و خانواده نیز تقریبا در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته که در برنامه سوم و چهارم حساسیت جنسی مورد تأکید است و سیاست تبعیض جنسی کاهش پیدا کرده است.
تحصیلات زنان ایرانی چشمگیر اما مشارکت اجتماعی آنان پایین است
مشاور وزیر کار در امور زنان گفت: امروزه مشاهده می کنیم زنان ایرانی اگرچه در زمینه تحصیل ارتقا چشمگیری نسبت به قبل داشته اند اما به لحاظ فعالیت های اجتماعی و شاخص های رفاه اجتماعی هنوز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
وحیده نگین در همایش مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه که در مجموعه تلاش برگزار شد، افزود: کشور ما در شرایط فعلی و در جهت مقاوم سازی اقتصاد ملی به مشارکت زنان بیش از پیش نیاز دارد .
وی اظهار داشت: اگرچه سخن از نقش زنان در توسعه یافتگی ممکن است سخنی نو و تازه نباشد اما همواره پرسش های بی پاسخ مختلفی در این بخش وجود داشته است.
نگین به موانع مشارکت اجتماعی زنان اشاره و ریشه این موانع را در نادیده گرفتن توانمندی های زنان عنوان کرد و گفت: توانمندسازی زنان و ایجاد زمینه مشارکت اجتماعی آنان علاوه بر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت در فرآیند توسعه، اثرات بین نسلی هم خواهد داشت.
به اعتقاد مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضرورت دارد برای برداشتن موانعی که در حال حاضر برای مشارکت اقتصادی اجتماعی زنان وجود دارد، تدبیر شود تا زنان بتوانند ازتمام ظرفیت های خوداستفاده کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه نه به سیاق گذشته بلکه آغازگر یک حرکت عظیم و تعیین کننده در جهت ارائه راهکارهای کارشناسی و عملی برای استفاده بهینه از ظرفیت وپتانسیل های زنان در راستای توسعه پایدار کشور باشد.
رشد مدیران زن از سیاست‌های دولت است
دکتر علی ربیعی نیز در حاشیه برگزاری همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی افزود: ما هماهنگی‌هایی را با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور در حوزه های رفاهی زنان انجام داده‌ایم . مذاکراتی را نیز با شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم تا ۴-۵ مرکز فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار را ایجاد کنیم. قصد انجام برنامه ریزی هایی را نیز با استانداری‌ها داریم و سعی می‌کنیم آنان را تعاون پذیر کنیم.
وی اضافه کرد: رشد مدیران زن از جمله سیاست‌های دولت است در حال حاضر میزان تحصیلات و آمادگی زنان متناسب با سطوح مدیریتی نیست و این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است.
وزیر کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در آستانه برنامه ششم توسعه باید به تحول در حوزه بازار کار ، عرضه نیرو و تقاضا توجه کنیم در حال حاضر با تغییر جنسیتی روبرو هستیم و آمادگی پذیرش زنان در همه عرصه‌ها وجود ندارد.
ربیعی با بیان اینکه زنان به اشکال مختلفی سرپرست خانوار می‌شوند اظهار کرد: یکی از علل این موضوع طلاق است و دیگری سبک زندگی است. بخشی از علل تبدیل شدن زنان به سرپرست خانوار ناشی از فقر و فشار اقتصادی، طلاق و اعتیاد شوهران است.
وی تاکید کرد: سالمندی در جامعه موضوع مفیدی محسوب می‌شود در آینده با تعداد زیادی از زنان سالمند تنها مواجه هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به ازدیاد تعداد دخترانی که ازدواج نکرده‌اند اشاره کرد بنابراین لازم است برای این دسته از زنان نیز برنامه ریزی کنیم.
وزیر کار ورفاه اجتماعی ادامه داد: در دو معاونت کار و رفاه به این موضوع توجه کرده‌ایم و برای بیمه زنان سرپرست خانوار بودجه ای پیش بینی و سعی کرده ایم با وجود فراز و نشیب های بودجه این رقم به صفر نرسد.
کاهش سن زنان سرپرست خانوار
حسین انواری نیز در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه» با اشاره به آسیب‌هایی که زنان سرپرست خانوار در جامعه متحمل می‌شوند اظهار کرد: متاسفانه در گفتمان‌ها و اجلاس‌ها این طبقه از زنان تقریبا مغفول هستند. انواری با اشاره به اینکه خانواده یکی از ارکان‌ اساسی هر نهاد اجتماعی است و می‌تواند زیربنای رشد و تعالی قرار بگیرد و یا در جهت انحطاط آن عمل کند گفت: مهمترین عامل مقوم از نگاه اسلامی در خانواده، زن است.
انواری ادامه داد: محور رافت و مهربانی در خانواده زن است و خانواده محوری و صیانت از نهاد خانواده باید سرلوحه پیشرفت در تمامی برنامه‌های توسعه باشد.
وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار در انواع مختلف فوت، طلاق، مهاجرت و یا زنان رها شده در ازدواج با اتباع خارجی (متاسفانه این مورد در کشور در حال رشد است) و ... اقشار آسیب پذیر جامعه هستند گفت: همچنین خانواده‌های بد سرپرست، ازدواج‌های موقت و غیررسمی و... شرایطی را به وجود می‌آورند که از برخی از آنها با عنوان خانواده‌های «خود سرپرست» یاد کنیم.
هشدار نسبت به کاهش سن زنان سرپرست خانوار
انواری همچنین افزود: سن زنان سرپرست خانوار نیز در حال کاهش است و حتی دختران ۱۶ ساله‌ای داریم که سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه افزایش دختران بازمانده از تحصیل و بازمانده از ازدواج و عدم حمایت‌های لازم و کافی از زنان آسیب پذیر و آسیب زا از معضلات جامعه ماست عنوان کرد: در سیاست‌های برنامه پنجم توسعه بسیاری از موارد موثر نهفته شده بود اما عملیاتی نشدند. برای مثال تقویت نهاد خانواده، امنیت اجتماعی، حمایت از اقشار محروم، نظامات پیشگیری از آسیب‌ها، عدالت اجتماعی، کار و حضور فعال در اجتماع و غیره در این برنامه در نظر گرفته شده اما بسیاری از آنها اجرایی نشده و زنان ما در حال حاضر میان نظام اسلامی و غربی گیر کرده‌اند.
نیاز به راه اندازی صندوق ویژه حمایت از زنان سرپرست خانوار
وی همچنین عنوان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی باید در زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار توسعه یابد و توانمندی‌های آنان برای مقابله با بحران افزایش یابد. تصور می‌کنیم صندوق ویژه حمایت از زنان سرپرست خانوار را در کشور نیاز داریم و گرنه شاهد افزایش مستمر این آسیب و بحران در کشور خواهیم بود.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به اینکه اکنون سطح توقع برخی دختران تحصیل کرده در جامعه به حدی رسیده است که هیچکس را برای ازدواج انتخاب نمی‌کنند و خانه داری را تحقیر کرده و آنرا نوعی حقارت می‌دانند گفت: باید فکر کنیم چرا اینقدر خانه داری منفور شده است و باید در جهت اصلاح این امور فرهنگسازی انجام شود و همچنین اینکه در حال حاضر دختران ما در مدارس برای زندگی در اجتماع تربیت نمی‌شوند و باید به این مسائل توجه کافی را داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |