پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 117952 17:12 1399/08/11
رشد لرزان شاخص کل پس از سه هفته سقوط

رشد لرزان شاخص کل پس از سه هفته سقوط

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد لرزان شاخص کل پس از سه هفته سقوط

رشد لرزان شاخص کل پس از سه هفته سقوط

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بورس پس از سه هفته سقوط متوالی در اولین روز معاملاتی هفته تقویت شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، شاخص کل بورس در تاریخ 20 مهر 1399 با رشد اندکی به حدود یک میلیون و 600 هزار واحد رسیده بود، اما از آن روز به بعد شاهد سقوط شاخص کل بورس بودیم، به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص کل تا کانال یک میلیون و 288 هزار واحدی سقوط کرده بود. در اولین روز معاملاتی هفته جاری شاخص کل بورس 1.31 درصد تقویت شد و به مجددا به کانال یک میلیون 300 هزار واحدی دست یافت.

با تقویت شاخص در روز گذشته یک سوال به ذهن تداعی می شود و آن سوال این است که آیا اصلاح بازار سرمایه به اتمام رسیده است یا خیر؟

شواهد نشان می دهد که رشد روز گذشته بازار سرمایه بسیار ضعیف بوده و تزلزل در آن دیده می شود و احتمال این که بازار همچنان ریزش کند وجود دارد. ضمن این که برخی از سهام های کوچک همچنان قفل در صف فروش هستند.

متاسفانه تا کنون انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اجرایی نشده است. اگر این موضوع عملیاتی می شد تاثیر روانی بسیار خوبی بر بازار سرمایه ایجاد می کرد به طوری که امید ها به پایان اصلاح افزایش می یافت.

سقوط سنگین بازار سرمایه در هفته های اخیر، داد کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه را در آورده است، چرا که بازار سرمایه را با هر نوع تحلیلی که بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که شاخص کل باید رشد کند.

به خصوص آن که گزارش های تولید و فروش ماهیانه شرکت های بورسی نشان می دهد که متوسط رشد 7 ماهه شرکت های بورس در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال 98 به طور متوسط 100 درصد می رسدرشد کرده اند.

اگر بازار سهام را با ارزش دلاری بسنجیم، کارشناسان این بازار معتقدند که ارزش دلاری این روز های بازار سهام همانند ارزش دلاری سال 92 رسیده است و این یعنی این که بازار سهام هم اکنون مفت شده است.

ضمن آنکه بسیاری از عرضه اولیه ها هستند که بعد از گذشت حدود دو یا سه ماه به ارزش اولین روز ورود به بازار سرمایه رسیده اند.

سقوط بازار سرمایه به حدی سریع و شدید بوده است که می توان گفت سهام حبابی به تعداد انگشتان دست رسیده است اما سهام بنیادی بسیار زیاد است.

کارشناسان بازار سرمایه به سهام داران خرد و تازه وارد پیشنهاد می دهند که اگر نقدینگی دارند فعلا از ورود به بورس خودداری کنند تا زمانی که پایان سقوط شاخص کل بورس قطعی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |