جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 147662 14:23 1400/04/19
رشد قیمت خودرو در بازار متوقف نمی شود

رشد قیمت خودرو در بازار متوقف نمی شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد قیمت خودرو در بازار متوقف نمی شود

رشد قیمت خودرو در بازار متوقف نمی شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، با وجود پایین آمدن کرکره نمایشگاه های عرضه خودرو در روزهایی که سرایت کرونای دلتا پلاس شدت گرفته است، قیمت ها در بازار خودرو میلی به پایین آمدن نداشته و همچنان با رشد نرخ ها روبرو هستیم.

در بازار امروز هر دستگاه سمند LX مدل 1400 با رشد 4 میلیون تومانی نسبت به روزهای آغازین هفته پیش، معادل 210 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس با رشد 2 میلیون تومانی معادل 205 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده بدون تغییر قیمت، معادل 262 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار بدون تغییر قیمت نسبت به هفته پیش با قیمت 273 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با رشد 7 میلیون تومانی با قیمت 392 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در بازار امروز هر دستگاه پژو پارس ساده مدل 1400 معادل 243 میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز باید به افزایش قیمت 3 میلیون تومانی اشاره کنیم، به طوری که این خودرو با قیمت 217 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی با رشد قیمت 3 میلیون تومانی به قیمت 296 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به رشد قیمت 5 میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 292 میلیون تومان در بازار امروز اشاره کنیم. قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو رشد 15 میلیون تومانی را نسبت به هفته پیش تجربه کرده و به 375 میلیون تومان رسیده است. هایما s7 توربو نیز با افزایش قیمت 5 میلیون تومانی با نرخ 665 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود.

در عین حال، رنو تندر90 مدل E2 معادل 332 میلیون تومان و رنو تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان معامله می‌شود که تغییری نسبت به هفته پیش نداشته است.

در مقابل، هر دستگاه رانا پلاس 225 میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود که نسبت به ابتدای هفته گذشته یک میلیون تومان افزایش قیمت دارد.

در عین حال، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار بدون تغییر قیمت 134 میلیون تومان است. سایپا ۱۳۱ با رشد یک میلیون تومانی به 124 میلیون تومان و سایپا ۱۳۲ به 119 میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، ساینا با افزایش یک میلیون تومانی معادل 147 میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی با رشد یک میلیون تومانی معادل 132 میلیون تومان، تیبا ۲ رینگ فولادی بدون تغییر قیمت معادل 140 میلیون تومان، کوییک دنده‌ای با رشد قیمت 5 میلیون تومانی معادل 155 میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال با رشد 8 میلیون تومانی معادل 798 میلیون تومان و ام وی ام 315 هاچ بک با رشد قیمت 7 میلیون تومانی معادل 265 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

  • گذشت 8 ماه از بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو

مجلس و دولت ماه هاست به دنبال اجرای طرحی برای مدیریت بازار خودرو هستند اما هیچ طرحی هنوز نهایی نشده و اقدامی برای ساماندهی بازار صورت نگرفته است.

یکی از این طرح ها، طرح ساماندهی صنعت خودرو است که در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و با گذشت 8 ماه از مطرح شدنش، بررسی طرح همچنان ادامه دارد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هدف از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولاً عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود.

وی می گوید: یکی از مسائلی که خودروسازان دائماً آن را مطرح می کنند این است که فاصله بین قیمت تمام شده تولید خودرو در کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و به خاطر همین قیمت گذاری دستوری، زیان می‌کنند و سود اصلی را دلالان و سوداگران می‌برند.

فیروزی ادامه می دهد: گلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون 8 ماه می‌گذرد، همچنان در رفت و برگشت است.

در همین حال، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت یکی از مخالفان عرضه خودرو در بورس است. وی می گوید: با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم، زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.

رزم حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای متعادل سازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس را دارد، می‌گوید: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد، لذا طرحی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است. بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود.

رزم حسینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری تولید را افزایش نمی دهد، می گوید: ظرفیت تولید خودرو در ایران بالغ بر 2 میلیون خودرو است و با این میزان تولید کاملا نیاز داخل را می توان تامین کرد.

وی ادامه می دهد: در یک مقطعی یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می شد، در آن زمان برای خرید خودرو وام پرداخت می‌شد، لذا این مساله حاکی از آن است که تقاضایی برای خودرو نبوده است.

وی معتقد است: شرایط تحریم باعث شده که واردات خودرو قطع شود، لذا بازار خودرو رقابتی نیست.

  • رایزنی برای آزادسازی قیمت ها

از سویی رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیدات‌شان در حالی طی روزهای پایانی عمر دولت شدت گرفته که به نظر می‌رسد این موضوع حداقل در دولت فعلی عملیاتی نشود و تصمیم‌گیری در مورد آن به دولت بعد موکول شود.

در جلسه ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.

در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

همچنین در این نامه عنوان شده بود که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می دانند.

در هر حال با نزدیک شدن به روزهای آغاز به کار دولت جدید، مردم خواستار سیاست گذاری مناسب در زمینه قیمت گذاری خودرو هستند به طوری که در کنار افزایش عرضه خودرو به بازار شاهد ترکیدن حباب قیمت ها باشیم و البته قیمت گذاری خودروهای کارخانه ای نیز بدون چشم پوشی از مسائلی مانند بهره وری پایین، هزینه سربار بالا و روش های منسوخ تعیین قیمت صورت گیرد و اینطور نباشد که تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «راهکاری برای پایان التهاب بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها» خواستار ساماندهی به بازار خودرو شدند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |