سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 171289 08:06 1400/11/12
رشد صادرات واکسن های دامی با ورود شرکت های دانش بنیان

رشد صادرات واکسن های دامی با ورود شرکت های دانش بنیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد صادرات واکسن های دامی با ورود شرکت های دانش بنیان

رشد صادرات واکسن های دامی با ورود شرکت های دانش بنیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید جواد ساداتی‌نژاد صبح امروز در بازدید از سازمان دامپزشکی کشور و با حضور در شورای اداری مدیران دامپزشکی سراسر کشور که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: سازمان دامپزشکی تلاش‌های مضاعفی را برای امنیت غذایی کشور که از رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی، انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این که در دولت سیزدهم تمام زنجیره غذا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر از مزرعه تا سفره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و سالیان سال شاهد آن بوده‌ایم که در گذشته بخشی از زنجیره در اختیار ما نبوده و اشکالاتی در حوزه توزیع، بازار و تجارت پیش می‌آمد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون فرماندهی زنجیره غذا در دست یک فرمانده واحد است، بیان کرد: به عبارتی وزارت جهاد کشاورزی از اقتدار کامل برای اینکه حوزه غذا را نظارت کند برخوردار است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که نقش سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت غذا، ویژه‌ است،‌ افزود: مُهر دامپزشکی باید اطمینان‌آور و آرام بخش برای مردم باشد تا با دیدن آن و بدون دغدغه، اطمینان حاصل کنند که آن محصول از سلامت و ایمنی لازم برخوردار است.

وی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم ذره‌ای در اطمینان به بخش اخلال ایجاد و یا دچار خدشه شود، گفت: سازمان دامپزشکی تاکنون نقش خود را به خوبی انجام داده است؛ به طوری که در بحث کانون‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی که برای اولین بار رویت شد به موقع و خیلی قوی ظاهر شد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، سلامت غذا که باعث آرامش شهروندان ایرانی است، یکی از موضوعات مهم امنیت غذایی کشور است که بخشی از آن یعنی سلامت دام، در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نیز همچون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، چند وجهی است، گفت: از یک نگاه می‌توان سازمان دامپزشکی را فنی دید و از طرف دیگر این سازمان اقتصادی است، بنابراین حرکت در این حوزه ظرافت و سختی را می طلبد؛ همان گونه که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز بین حوزه اقتصاد و سلامت حفظ جنگل و مرتع قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یکی از موضوعات حال حاضر‌، تجارت غذا است، افزود: باید صادرات را توسعه دهیم و نقش سازمان دامپزشکی در این زمینه بسیار مهم است تا محصول ایرانی بدون دغدغه به سایر کشورها صادر شود و محصولات خارجی نیز برای مصرف دغدغه‌مند نباشد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در حوزه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز سازمان دامپزشکی نقش مهمی دارد و در این راستا پیشگیری اصلی‌ترین مساله است تا بیماری ایجاد نشود چرا که هزینه‌های پیشگیری قطعا از هزینه های درمان کمتر است و باید برای آموزش هایی که این حوزه نیاز دارد سرمایه گذاری کنیم و با بازدیدهایی که انجام می شود باید بتوانیم پیش از موعد، مشکلات دامداری‌ها، مرغداری ها، جایگاه های دام و کانون هایی را که احساس خطر می‌کنیم، را رفع کنیم.

وی با بیان این که محدودیتی برای واردات و صادرات در نظر نمی‌گیریم، افزود: نگاه ما به واردات و صادرات نگاه اقتصادی است و کشاورزی را تجارت می بینیم و با ممنوعیت صادرات، تجارت رشد نخواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش کارآمدی و بروزرسانی حوزه‌های دامپزشکی تصریح کرد: بخش دامپزشکی به عنوان یک نظام حاکمیتی در واردات و صادرات مهم است و با توجه به حساسیت کار باید به فناوری‌های روز دنیا نگاه کنیم و با رعایت ایمنی، کار کارشناسی و فنی اما با سرعت پیش برویم.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: شرکت‌های دانش بنیاد جوان باید برای تولید ورود کنند، زیرا با ورود این شرکت‌ها بازار صادرات واکسن‌های دامی رشد خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد افزود: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این زمینه نقش مهمی دارد و باید در این زمینه همراهی کند و بر بخش‌های مختلف فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان نظارت داشته باشد.

وی در پایان خواستار تشکیل نشست‌های مشترک بین سازمان دامپزشکی کشور، موسسه رازی، سازمان شیلات ایران، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر ایران به دلیل همگونی در فعالیت‌هایشان شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |