جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14917 14:36 1394/05/27
رشد اقتصادی 4 درصدی بدون سرمایه گذاری خارجی ممکن نیست

رشد اقتصادی 4 درصدی بدون سرمایه گذاری خارجی ممکن نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد اقتصادی 4 درصدی بدون سرمایه گذاری خارجی ممکن نیست

رشد اقتصادی 4 درصدی بدون سرمایه گذاری خارجی ممکن نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس اتاق بازرگانی ایران :

رویا ایلکا

Roya.ilka@jahaneghtesad.com

وزیر امور اقتصادی و داراریی درباره امکان تغییر در بودجه سال جاری گفت: بودجه سال 94 به گونه ای تنظیم شده که با شرایط مختلف خود را تطبیق دهد و دو سطحی است اما نیازی برای اصلاحیه آن توسط مجلس احساس نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، علی طیب نیا با اشاره به برگزاری نشست شورای گفتگو بخش خصوص و دولت، اظهارداشت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این قانون در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در حال بررسی است.

وی گفت: برای تصحیح نحوه رفتار با مودیان مالیاتی قرار شد تا یک کارگروه تخصصی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر اقتصاد گفت: در پرتو اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به دنبال این هستیم که با بررسیهای لازم این قانون به شکل بهتری اجرا شود تا فشاری به تولید کننده وارد نشود.

علی طیب نیا در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره قوانین مربوط به سرمایه گذاری گفت: قوانین سرمایه گذاری در ایران پیشرفته است و همه موارد لازم در آن دیده شده است و برنامه جامعی با توجه به این قوانین تهیه شده است.

وی افزود: امیدواریم با برنامه متمرکزی از منابع خارجی به گونه ای استفاده شود تا این سرمایه گذاری ها به رشد پایدار در کشور منجر شود که در این صورت سرمایه گذاری های خارجی امتیازات فراوانی برای ما خواهند داشت و این هنر ماست که چگونه از آن ها استفاده کنیم.

طیب نیا در پاسخ به سوالی درباره اصلاح آیین نامه نظام پولی بانکی در پسا تحریم گفت: قانون فعلی قانونی قدیمی است که مطابق با تغییر و تحولات صورت گرفته سال های اخیر نیست و بانک مرکزی از مدت ها قبل مطالعات خود را بر روی قوانین پولی و بانکی کشور شروع کرده تا اصلاحات لازم بر روی آن انجام شود.

وی با بیان این که این قانون به اصلاح و بازنگری نیاز داشت گفت: متن پیش نویس اصلاح قانون را بانک مرکزی تهیه کرده است و اکنون در جلسات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال بررسی نهایی است و در آینده ای بسیار نزدیک به هیئت دولت تقدیم می شود.

طیب نیا افزود: بنا داریم که با فوریت این لایحه تقدیم مجلس شود که در میان نمایندگان نیز علاقه مندی زیادی برای اصلاح این آیین نامه وجود دارد.

وزیر اقتصاد همچنین یادآور شد: اصلاح قانون بانکداری بدون ربا نیز با لایحه ای جداگانه تقدیم مجلس خواهد شد.

طیب نیا درباره شرایط سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور گفت: الزامی برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد و سرمایه گذاران خارجی می توانند 100 درصد سرمایه لازم را بر اساس قانون ایجاد کنند اما در بعضی بخش ها مقتضیاتی وجود دارد که شرایط حضور خارجی ها را محدود می کند.

در ادامه این نشست غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: اهتمام دولت به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو مناسب است به طوری که در سال گذشته به واسطه این جلسات قانون خروج از رکود تصویب و آیین نامه آن ابلاغ شد و برای حمایت از تولید نیز قوانینی در بودجه دیده شد که نتیجه جلسات شورای گفت‌وگو بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت نفت در بودجه گفت: در زمان بررسی قانون بودجه جلسات مفصلی با ستاد اقتصادی دولت وجود داشت و پیش بینی این شرایط را بررسی کرده بودیم و برای این که بودجه را به هم نریزیم در ظاهر دو سطح و در باطن سه سطح برای این بودجه در نظر گرفتیم.

وی گفت: دولت در شش ماه دوم سال امکان اجرای سطح دوم را نیز دارد اما قانون بودجه نیازی به اصلاح ندارد.

فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با اشاره به لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: برای آن پیش نویسی به صورت طرح ارائه شد تا با اصل 75 مغایرت نداشته باشد.

وی افزود: برای شفافیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنوف لازم است که صندوق فروش در بنگاه ها استفاده شود تا میزان مالیات بر ارزش افزوده به درستی مشخص شود.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز درباره شرایط کشور در پساتحریم گفت: در شرایط پساتحریم زمینه لازم برای سرمایه گذاری خارجی فراهم است همچنین برای رشد 4 درصدی لازم است تا از سرمایه گذاری های خارجی استفاده شود اما جذب سرمایه گذاری های خارجی تیغ دو لبه است.

وی افزود: آیین نامه مدیریت سرمایه گذاری و استراتژی استفاده از سرمایه های خارجی به دولت پیشنهاد شده و در دولت مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس امکان برنامه ریزی مدونی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی خواهد بود اما ما نگران این هستیم که این سرمایه گذاری ها به سمت دولت رفته و به طرف بخش خصوصی نیاید و عرصه رقابت را برای بخش خصوصی تنگ تر کند.

محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران نیز از تدوین آیین نامه جذب سرمایه گذار خارجی با همکاری دولت و بخش خصوصی خبر داد و افزود: تحقق رشد اقتصادی 4 درصدی، راهی جز سرمایه گذاری خارجی ندارد.

وی با بیان آنکه سرمایه گذاری خارجی یک تیغ دو لبه برای اقتصاد ایران است، گفت: به دلیل استفاده نادرست از سرمایه گذاری خارجی و مدیریت نادرست در سال های گذشته، فعالان اقتصادی به شدت نگران جذب سرمایه گذار خارجی در اقتصاد ایران هستند.

وی در توضیح این موضوع اظهار داشت: چنانچه به دلیل سوء مدیریت نتایج مورد انتظار از سرمایه گذاری خارجی محقق نشود، ممکن است علاوه بر اینکه اقتصاد کوچک نشود، شرکت های شبه دولتی نیز به شراکت با خارجی ها بپردازند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: برهمین اساس مهم جذب سرمایه نیست بلکه مهم مدیریت سرمایه هایی است که هم در داخل و هم در خارج از کشور ممکن است به اقتصاد وارد شود که براین اساس تدوین آیین نامه جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار قرار گرفته و دولت با همکاری فعالان اقتصادی این آیین نامه را تدوین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نگران این است که جذب سرمایه های خارجی منجر به بزرگتر شدن بدنه دولت و عدم پشتیبانی از بخش خصوصی شود، ضمن آنکه ممکن است سرمایه گذار خارجی با همکاری شبه دولتی ها در بدنه اقتصاد رسوخ کند، البته این نگرانی ناشی از این است که عرصه رقابت در بخش خصوصی تنگ می شود و چنانچه سرمایه گذاری در بخش خصوصی اتفاق نیفتد، توسعه پایدار نخواهیم داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |