پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 119265 08:15 1399/08/21
رشد اقتصادی عربستان منفی 4.2 درصد شد

رشد اقتصادی عربستان منفی 4.2 درصد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد اقتصادی عربستان منفی 4.2 درصد شد

رشد اقتصادی عربستان منفی 4.2 درصد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، با کاهش قیمت نفت و گسترش شیوع کرونا، اکنون رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به سپتامبر به منفی ۴.۲ درصد رسید که از یکی از ضعیف ترین رشدهای اقتصادی ثبت شده عربستان در طول سه سال اخیر محسوب می‌شود.

این رشد اقتصادی که دومین رشد فصلی منفی متوالی امسال این کشور بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد بخش خرده فروشی قرار گرفته که رشد آن منفی ۱۱.۴ درصد بوده است. از سوی دیگر رشد بخش غیر نفتی به منفی ۶.۵ درصد رسیده است.

بهترین عملکرد مربوط به بخش رستوران و هتلداری بوده که رشد سه ماهه سوم آن ۱.۲ درصد اندازه گیری شده است. در طول یک سال اخیر قیمت نفت تقریبا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این مساله منجر به کاهش ۴۵ درصدی غول نفتی سعودی آرامکو شده است.

دولت عربستان در ماه های اخیر دست به برخی سیاست های ریاضتی نظیر کاهش حقوق کارمندان، کاهش سرمایه گذاری ها و افزایش مالیات ها برای کاستن از تبعات اقتصادی وضع موجود زده است.

بسیاری از شهروندان عربستانی از شرایط موجود ناراضی هستند و صحبت های اخیر وزیر دارایی برای لزوم افزایش مالیات ها با انتقاداتی در این کشور مواجه شده بود. طبق پیش بینی صورت گرفته توسط بلومبرگ، نسبت کسری بودجه این کشور تا پایان امسال به ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که در یک دهه اخیر بی سابقه است.

دولت عربستان تاکنون مجبور به استفاده از بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی خود شده و اوراق بدهی زیادی را منتشر کرده است. طبق نظرسنجی صورت گرفته از ۱۳ اقتصاددان سعودی، انتظار می رود اقتصاد این کشور امسال ۴.۸ درصد کوچک شود پیش از آنکه بتواند سال آینده رشد ۳.۲ درصدی را تجربه کند.

متوسط رشد اقتصادی عربستان در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۹۲ درصد بوده است که بیشترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۲۴.۲ درصدی سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۸۲ با منفی ۲۰.۷ درصد بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |