جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 4533 15:14 1393/05/24
رسالت وزارت ارشاد حمایت از سنت پهلوانی است

رسالت وزارت ارشاد حمایت از سنت پهلوانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رسالت وزارت ارشاد حمایت از سنت پهلوانی است

رسالت وزارت ارشاد حمایت از سنت پهلوانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس مسوولیت و رسالتی که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید به نشر کتاب، توسعه فرهنگ، سنت ها و هنرهای مرتبط با آیین و فرهنگ پهلوانی کمک کنیم.

به گزارش ایرنا؛ علی جنتی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت روز پهلوانی و ورزش های زورخانه ای که در کاخ موزه گلستان برگزار شد افزود: آنگونه که می دانید ۱۷ شوال روزی است که حضرت علی(ع) به عنوان نماد شجاعت و مبارزه با هوای نفس، جنگجوی نامی لشکر کفر را از فراز به فرود آورد، داستان مشهوری که در منابع مختلف آمده و مولانا آن را در مثنوی با مطلع از علی آموز اخلاص عمل، شیر حق را دان مطهر از دغل آورده است.
وی با بیان این که، به استناد منابع معتبر تاریخی آیین پهلوانی و زورخانه ای حدود ۷۰۰ سال پیش به وسیله پوریای ولی به صورت امروزی معرفی شده است گفت: با این حال بر پایه برخی مکتوبات تاریخی می توان مطمئن بود که آیین پهلوانی تاریخ بسیار کهن تری داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که، رادمردی و پهلوانی نتیجه یکی از قدیمی ترین آموزش های سنتی ایرانیان بوده است، اضافه کرد: واقعی ترین مردان در نزد ایرانیان قهرمانان و پهلوانانی بوده اند که حسن خلق، مردانگی، عفت، شهامت و توان جسمی را با هم داشته اند.
وی با تاکید بر این که، علاقه ایرانیان به حفظ سنت و پایداری از آن موجب شد که آیین پهلوانی از گذشته های دور تا به امروز ماندگار بماند و نسل به نسل منتقل شود، خاطر نشان کرد: رویارویی با اهریمن و اهریمن صفتان همواره آیین چنین سنت و منشاء پیدایش مبارزه همیشگی میان حق و باطل بوده است.
جنتی تصریح کرد: کشتی پهلوانی در میان مردم محلات عامل مهم گرما بخشیدن و زنده نگه داشتن زورخانه بود، اما قدر مسلم زورخانه ای که کشتی گیر و پهلوان ندارد، تماشاگر هم ندارد، هر چند بتوان با شیرین کاری های رایج عده ای را به زورخانه کشاند، اما باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.
وی با تاکید بر این که، زورخانه و آیین پهلوانی در طول دوره تاریخی خود با هنر نسبتی قریب داشته است گفت: نواختن ضرب و نقالی، خلق نقاشی های قهوه خانه ای، گاه شعر و خوشنویسی در زورخانه ها قابل مشاهده بوده است و هنوز بر دیوار برخی زورخانه ها می توان نمادهای هنری را دید و لذت برد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |