پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2776 10:39 1393/04/07
رتبه اول سرطان در دنیا را داریم

رتبه اول سرطان در دنیا را داریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رتبه اول سرطان در دنیا را داریم

رتبه اول سرطان در دنیا را داریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کیفیت بنزین فعلی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود،

گفت: بر اساس گزارش جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف، بنزین موجود با توجه به ترکیب بنزین یورو ۴ با بنزین تولید داخل، دارای آلایندگی کمتری است و همین موضوع تا حدودی آلودگی هوا را کاهش داده اما بنزین مصرفی همچنان آلوده است.
به گزارش ایسنا، دکتر رحمت الله حافظی افزود: اگر در دولت گذشته به جای تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی، در مصرف سوخت محدودیت اعمال می شد بسیار بهتر بود، چرا که ما در برابر حق مردم و سلامتی آن ها و همین طور در برابر خدا مسئولیت داریم و بار گناه این قضیه بسیار سنگین است.
تولید مایعی خطرناک به نام بنزین پتروشیمی چه توجیهی داشت ؟
وی با اشاره به این که کافی است به احتمال ابتلای حتی یک کودک به سرطان از طریق تنفس آلاینده‌ها فکر کنیم، اظهار کرد: تولید مایعی غیر استاندارد و خطرناک به نام بنزین با صرف سرمایه سنگین از پول مردم در واحدهای پتروشیمی از سال ۸۹ که یک باره باعث سیر صعودی وحشتناک ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا شد، چه توجیهی داشت؟
حافظی با بیان این که شیوع انواع سرطان در کشور ما بسیار بالا و سن شروع آن ۱۰ سال زودتر از سایر کشورهاست و این موضوع از نظر پزشکی قابل توجیه نیست، تصریح کرد: ما تا سال ۸۹، صرفاً در شهرهای پر جمعیت و آن هم فقط در ماه های سرد سال آلودگی هوا داشتیم اما بعد از آن سال به بعد، حتی در شهری مانند سنندج هم شاهد آلودگی هوا هستیم.
بحث آلودگی هوا در کشور سیاسی شده است
وی با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا فقط در بنزین خلاصه نمی شود و مشکل میزان بسیار بالای گوگرد در گازوییل هم وجود دارد که بسیار خطرناک و سرطان زاست، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز پدید وارونگی دما، باید علاوه بر ارتقای کیفیت گازوییل، در کم ترین زمان، چه با واردات و چه با تولید در داخل، بنزین با استاندارد یورو ۴ تأمین کنیم.
حافظی با بیان این که متأسفانه بحث آلودگی هوا در کشورمان سیاسی شده، تصریح کرد: آلودگی هوا میراث دولت گذشته است و دولت جدید باید بر مبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند و به عنوان نمونه، عواملی که از سال ۸۸ تا به امروز منجر به سیر صعودی وحشتناک نمودار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده اند، مشخص شوند.
هیچ دولتی به خروج خودروهای فرسوده اهمیت نمی دهد
وی با اشاره به این که با توجه به تأثیر بنزین در بروز انواع سرطان، می توان فهمید که چرا سن سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها ۱۰ سال پایین تر است و چرا ما رتبه اول سرطان در دنیا را داریم، اظهار کرد: آلودگی هوای تهران به عوامل مختلفی از جمله عدم خروج خودروهای فرسوده، سوخت غیر استاندارد و افزایش سن معاینه فنی خودروها بستگی دارد که این عوامل زنجیروار به هم متصل هستند.
حافظی با بیان این که طرح خروج خودروهای فرسوده چند سال است که معلق مانده و هیچ دولتی به آن اهمیت نمی دهد، تصریح کرد: در حالی که این خودروها، هم بنزین بالایی مصرف می کنند و هم سبب آلودگی هوا می شوند، دولت با وام ۵ میلیون تومانی چه طور می تواند انتظار داشته باشد مردم چنین کاری را انجام دهند، در صورتی که اگر کشور ما نیز مانند سایر کشورها تسهیلات خوبی به مردم پرداخت کند، آن ها داوطلبانه حاضر به انجام این کار می شوند.
امسال سال خروج کارخانه های آلاینده از تهران است
وی با اشاره به این که افزایش سن معاینه فنی در واقع پاک کردن صورت مسأله است، چرا که با توجه به تأثیر آن در تشدید آلودگی هوا، نوعی قتل غیر عمد محسوب می شود، اظهار کرد: این موضوع نیازمند مداخله قوه قضاییه و نیروی انتظامی است، چون با وجود برگزاری جلسات متعدد با کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون محیط زیست مجلس، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و دلیل این تعلل مشخص نیست، در صورتی که مشکل مذکور باید در قالب یک طرح دو فوریتی در مجلس حل شود.
حافظی با بیان این که افزایش مصرف گازوییل و مازوت در نیروگاه ها افزایش یافته، تصریح کرد: این افزایش مصرف حتماً افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد و ما در شورای شهر فهرستی از صنایع آلاینده را تهیه کرده ایم و امسال حتماً سال خروج کارخانه های آلاینده از تهران است.
دولت مسائل را با عینک سیاسی نگاه نکند
دکتر حافظی با اعلام این که به عنوان نماینده مردم تهران از دولت انتظار دارم مسائل را با عینک سیاسی نگاه نکند، گفت: مجموعه کارشناسی دولت، مشکلات موجود را حل کند تا با شروع فصل سرما مانند سال های قبل، سلامت مردم به خطر نیفتد.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که بنزین تولید شده توسط واحدهای پتروشیمی ، مایع غیر استاندارد و خطرناکی است که به غلط نام آن را بنزین گذاشته اند، خاطرنشان کرد: مایعی که در پتروشیمی تولید می شود، قطعاً نمی تواند به استانداردهای لازم دست پیدا کند اما امیدواریم بنزینی که توسط پالایشگاه ها تولید می شود، بتواند به استانداردهای یورو ۴ نزدیک شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |