جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 150238 19:08 1400/05/17
راوی کوچک اما بلندآوازه تاریخ

راوی کوچک اما بلندآوازه تاریخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راوی کوچک اما بلندآوازه تاریخ

راوی کوچک اما بلندآوازه تاریخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهتاب سرخیل؛ کارشناس ارشد ارتباطات: داستان‌هایی بسیار از تاریخ، فرهنگ و زبان یک ملت و سرزمین در خود گنجانده، با مُهرهای درج‌شده بر خود، قصه‌هایی فراوان با خو دارد. با نشان و شمایل خود یا با چهره‌ها و تصویرهایی از نمادهای ملی، اسطوره‌ای، افسانه‌ای، قهرمانی، میراث فرهنگی، رویدادها و یادبودهای مذهبی، تاریخی و سیاسی، دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی، سیاست خارجی، رخدادهای گوناگون، روایت‌های بسیار در خود دارد. تمبر، این راوی کوچک اما بلندآوازه تاریخ

اگرچه شاید تمبر در نگاه اول به منزله قطعه کاغذ مصوری است که به عنوان هزینه پستی بر روی پاکت پست جای گرفته، ولی این قطعه  کوچک در کنار ارزش های هنری و زیبا شناختی اش دارای قابلیت پیام رسانی گسترده و فراگیری است که نقش های گوناگونی را از جهات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی و غیره ایفا می نماید.

امروز اهمیت و جایگاه تمبر بر کسی پوشیده نیست چرا که این قطعه کوچک، دریچه گسترده ای است که بر روی فرهنگ و تاریخ هر سرزمینی گشوده می شود.

اگر با نگاه اقتصادی به این قطعه کوچک بنگریم ، مجموعه های تمبر نه تنها به عنوان اندوخته ای ارزشمند برای مجموعه داران به حساب می آید بلکه می تواند بازار صادرات را رونق بخشیده و به سودآوری کشورها کمک نماید. علاوه بر این توسعه فعالیت این حوزه وفرهنگسازی در این راستا به اشتغال زایی و رونق کسب و کار می انجامد.

از دید هنر در خلق این تابلوی مینیاتوری هزار نقش، تکنیک های گوناگون با ذوق و سلیقه خاص با هم درآمیخته که می تواند خود یک شاهکار برجسته به شمار آید به طوری که فن طراحی تمبر در سابقه کاری فرهیختگان هنری افتخاری بس بزرگ است.

علاوه بر طراحی، تمبرشناسی و جمع آوری تمبر را نیز می توان در زمره هنرهای مفرح به شمار آورد. دوستداران این هنر با طبقه بندی موضوعی، تاریخی و .. تمبر،مجموعه های ارزشمندی می آفرینند که تاریخ، تمدن، فرهنگ و سرگذشت یک ملت را به صورت یک داستان جذاب زنده و جاودانه می کند.

آن چه در تاریخ تمبر کشور ما از اهمیتی به سزا برخوردار می باشد این است که با پیروزی انقلاب اسلامی روند سیاستگذاری چاپ و انتشار تمبر دستخوش تحولاتی عظیم شد. ثبت وقایع مهم و حیاتی انقلاب اسلامی و نکوداشت و بزرگداشت چهره ها و شخصیت های بزرگ در انتشار تمبر از رویکرد های مهم این دوره به شمار می رود. اگرچه دوره ای این روند دچار وقفه و اختلال شد و نارضایتی های را در پی داشت ولی در یکسال اخیر تغییرات قابل توجهی در حوزه طراحی و چاپ تمبر صورت گرفته است .

بسیاری از تمبرهای پستی  جذاب و دلنشین در ایران و کشورهای مختلف آن دسته از تمبرهایی است که واقعیت رویدادها، وقایع و تاریخ و چهره شخصیت های برجسته تاریخ ساز و درخشان و نخبگان شاخص کشور را که در اعتلای فرهنگ و عظمت ایران اسلامی نقش ارزشمند داشته و دارند را به تصویر کشیده است.

شورای تمبر کشور با همکاری شرکت ملی پست در ماه های اخیر، سعی نموده متنوع سازی این اثر هنری و ارتقای جایگاه آن را در دستور کار قرار داده و اقدامات موثری به انجام رساند تا ظرفیت های مغفول را شناسایی کند.

در این راستا می توان به انتشار تمبرهای مختلف با موضوعات متنوع اشاره نمود. چاپ و انتشار تمبر چهره های مشهور فرهنگی، هنری، ادبی، علمی؛ رویدادهای تاریخی، مناسبتهای ملی ومذهبی و موضوعات زیست محیطی و ... با مشارکت فرهیختگان هنری از جمله این اقدامات است.

**موزه ارتباطات و فرهنگسازی در حوزه تمبر

شرکت ملی پست با همکاری موزه ارتباطات در ارتقای جایگاه و معرفی این سفیر فرهنگی کوچک ولی گرانبها اقداماتی موثر به ثمر رسانده است.

**برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مشترک تمبر و فیلاتلیک

در راستای توسعه فعالیت های بین المللی در سال های اخیر نمایشگاه های مشترک تمبر با کشورهای مختلف برگزار شده است که از جمله موارد اخیر آن می توان به نمایشگاه هایی چون: تمبرهای نوروز در کشورهای مختلف،تمبرهای ارمنستان و ایران، تمبرهای صد کشور و ... اشاره کردکه در فضاهای مختلفی چون موزه ارتباطات، موزه ارامنه،کاخ موزه نیاوران و ...اشاره کرد.

همچنین جشنواره هایی چون تمبر و فیلاتلیک دوران قاجار، تمبر و فیلاتلیک کشورهای مختلف، تمبرهای دوران انقلاب و ... نیز از جمله این موارد است.

**راه اندازی جمعه بازار تمبر و فیلاتلیک ایران

نام کوچه پست را حتما شنیده اید ،کوچه ای بن بست در خیابان امام خمینی تهران ، جنب موزه  ارتباطات که جمعه ها علاقمندان به تمبر و کسانی که از این راه کسب و کار و درآمد دارند دراین کوچه گرد هم می آمدند و به خرید و فروش تمبر می پرداختند.

 موزه ارتباطات در اقدامی ارزشمند فضایی را برای این قشر از افراد فراهم تا بتوانند با خیالی راحت و در محیطی سالم وامن به فعالیت بپردازند .این محیط به گونه ای است که شوق و انگیزه جوانان و نوجوانان را برای ورود به عرصه تمبر برانگیخته و این هنر ارزشمند و میراث گرانبها را پاس داشته است.

اکنون هرجمعه می توان با خیالی آسوده در این مکان بیشتر فرهنگی تردد کرد و از زیبایی ها و جاذبه های این اثر کوچک و مجموعه های غنی آن بهره برد.

**راه اندازی مراکز "پست-موزه- مدرسه" در کشور

راه اندازی مراکز پست موزه یا پست موزه مدرسه ها را می توان از جمله دیگر اقدامات موثری دانست که موزه ارتباطات با همکاری دفتر ارتباطات واماکن تاریخی شرکت ملی پست به ثمر رساند.

در این موزه ها گزیده تمبرهای قبل و بعد از انقلاب و  مجموعه ای از  پاکت های تمبر و نامه‌های کمیاب خارجی و ایرانی و همچنین مجموعه ای از اقلام قدیمی موزه‌ای در حوزه ارتباطات به نمایش گذاشته شده است .

به گفته رئیس موزه ارتباطات هدف از افتتاح این مراکز آموزش، پژوهش و فرهنگسازی در حوزه پست و تمبر و مهارت های ارتباطاتی است. آموزش کودکان و نوجوانان در حوزه های مختلف ارتباطات و رسانه از جمله ارتقای سواد رسانه ای و مهارتهای ارتباطی از برنامه هایی است که در این مجموعه ها انجام خواهد شد.

در این راستا می توان به راه اندازی اولین مرکز پست موزه مدرسه دنیا در شهر رشت اشاره کرد. همچنین راه اندازی خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی های تبریز  و پست موزه یزد از جمله مواردی است که باید از آن ها نام برد.

گفتنی است عملیات اجرایی و امور افتتاح مربوط به موزه تمبر چاپارخانه میبد، پست- موزه- مدرسه ی دلگان، پست موزه سبزوار و پست موزه زنجان نیز انجام شده و به زودی افتتاح می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |