پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 170255 15:18 1400/11/03
راه اندازی ۴۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی برای اشتغال زایی

راه اندازی ۴۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی برای اشتغال زایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راه اندازی ۴۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی برای اشتغال زایی

راه اندازی ۴۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی برای اشتغال زایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سرپرست دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارتخانه با اعلام این مطلب و تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و روز مادر به خبرنگار ما گفت: طی سال جاری تاکنون حدود ۴۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی تشکیل شده است.

مهری مداحی افزود: سال گذشته با همکاری صندوق کارآفرینی امید، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان به صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی در راستای اشتغال زایی و مشاغل خرد زنان تزریق و توزیع شد.

وی در همین حال پیش بینی کرد امسال نیز قریب به ۲۰ میلیارد تومان به این صندوق ها تخصیص پیدا کند.

مداحی، ظرفیت سازی، نهادسازی و توسعه کسب و کارها و مشاغل خرد زنان روستایی و عشایری را از برنامه های این دفتر طی سنوات اخیر عنوان کرد و گفت:  امسال در بخش ظرفیت سازی، یک هزار زن روستایی برای تسهیلگری و چگونگی ارتباط برقرار کردن با جوامع محلی انتخاب شدند و آموزش دیدند.

وی ادامه داد: در بخش نهادسازی نیز ایجاد صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری را داشتیم.

سرپرست دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری درباره بخش کسب و کارها و مشاغل خرد اذعان داشت: در این حوزه ۱۵۵ سایت گیاهان دارویی در سال جاری راه اندازی و ۳۱۰۰ زن روستایی از طریق این سایت در زمینه تولید این گیاهان آموزش دیدند.

وی همچنین به پروژه تولید محصولات گواهی شده و استاندارد در حوزه مشاغل خرد زنان روستایی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: امسال زنان روستایی توانستند ۲۷۵ گواهی محصول استاندارد و سالم برای ۷۰ نوع محصول دریافت کنند.

مداحی اضافه کرد: در زمینه تولید محصول استاندارد و سالم و استفاده حداقل سموم و آلاینده ها در تولید محصولات به ۲۷۵۰ زن روستایی آموزش نیز ارایه شد.

وی درمورد تولید کمپوست خانگی نیز گفت: با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ۳۱۰۰ زن روستایی از طریق ۱۷۵ سایت برای تولید کمپوست خانگی به منظور کاهش ضایعات از زباله های خانگی آموزش دیدند.

مداحی، نوغانداری را یکی دیگر از پروژه های اشتغال زای زنان روستایی دانست و اظهار داشت: امسال با کار مشترک این دفتر و مرکز نوغانداری کشور، نزدیک به ۲۷۵۲ جعبه تخم نوغان در سال ۹۹ بین زنان روستایی برای تولید پیله کرم ابریشم توزیع شد.

وی افزود: زنان روستایی توانستند در چارچوب این پروژه در سال گذشته ۸۲ هزار کیلوگرم پیله تر تولید کنند.

مداحی ادامه داد: علاوه بر این، زنان روستایی برای تکمیل زنجیره ارزش تولید و تامین غذای کرم ابریشم در سال ۹۹ حدود ۵۹ هزار اصله نهال توت غرس کردند.

وی، زنبورداری را از دیگر پروه های مربوط به بخش کسب و کارها نام برد و گفت: براساس برنامه ریزی های این دفتر، زنبورداری در سال ۹۹ در ۱۵ استان و در سال جاری در کل کشور و برای زنان روستایی و عشایری که تعداد بیش از ۵۰ کلنی زنبور عسل دارند با هدف تولید فرآورده های زنبور عسل مانند ژل رویال، زهر زنبور، گرده گل و زهر زنبور آموزش اجرا شده است.

وی، بازاریابی دیجیتال و فیزیکی را از دیگر برنامه ها و اقدامات در حوزه زنان روستایی و عشایری برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات مشاغل خانگی زنان روستایی و عشایری، از استان ها خواسته ایم مکان های بلااستفاده را برای عرضه محصولات زنان روستایی و عشایری اختصاص دهند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر با همکاری سامانه دیجی کالا برای زنان روستایی دوره های آموزشی در زمینه عرضه محصولاتشان در فضای مجازی برگزار کرده ایم.

سرپرست دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری درباره مشکلات کسب و کار زنان روستایی و عشایری گفت: با توجه به این که زنان روستایی و عشایری کسب و کارها و تولیدات خرد دارند و نمی توانند یکجا و به طور عمده مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنند، یکی از مشکلات در این حوزه، بالا بودن هزینه تمام شده محصولات تولیدی است.

وی، صدور مجورهای بهداشتی برای مشاغل خرد را از دیگر مشکلات زنان روستایی و عشایری عنوان و اظهار کرد: برای کارگاه های کوچک روستایی و مشاغل زنان روستایی که بیشتر در مزرعه است، دستورالعمل بهداشتی متناسب با آن به منظور صدور مجوز بهداشتی نداریم که لازم است از سوی وزارت بهداشت ارائه شود.

مداحی به مشکل بیمه زنان روستایی و عشایری اشاره و تصریح کرد: سال گذشته معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم تعداد ۴۲ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری را وارد سامانه بیمه روستاییان و عشایری کرد، اما متاسفانه تامین اعتبار نشد. تعداد مشاهده خبر۲۴ بار



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |