پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 126745 13:30 1399/10/08
راه انداری پالایشگاه تولید مواد استاندارد گیاهان دارویی

راه انداری پالایشگاه تولید مواد استاندارد گیاهان دارویی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راه انداری پالایشگاه تولید مواد استاندارد گیاهان دارویی

راه انداری پالایشگاه تولید مواد استاندارد گیاهان دارویی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، محمد حسن عصاره در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: با توجه به چالش هایی که در کشورمان در زمینه تامین مواد اولیه استاندارد گیاهان دارویی وجود داشت و سرمایه گذاری زیادی در صنایع میانی صورت نگرفته بود، ایده راه اندازی پالایشگاه تولید مواد اولیه با رعایت بالاترین استانداردهای بین المللی توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت.

رئیس موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای توسعه پالایشگاه در آن سال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شد که با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های تامین زیرساخت های پالایشگاه، هزینه های صورت گرفته از مقادیر پیش بینی شده فراتر رفت.

وی اظهار داشت: با این حال پالایشگاه تولید مواد استاندارد در زمینه گیاهان دارویی در فاز نخست راه اندازی شده و امیدواریم در ماه های آتی به بهره برداری کامل برسد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت ریاست جمهوری همچنین از تشکیل کارگروه علمی به منظور هدایت صحیح فرآیند کشت و تولید گیاه شاهدانه اصلاح شده در ایران و استفاده از مزایای صنعتی و پزشکی آن خبر داد و افزود: این کارگروه متشکل از ارکان شرکت خصوصی فعال در حوزه داروهای نارکوتیک مانند تماد، جهاد دانشگاهی و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزدارای و دیگر فعالان این حوزه هستند.

وی اذعان داشت: این کارگروه با تجمیع اقدامات انجام شده و طراحی راهکار علمی و اجرایی، درصدد رفع موانع موجود برای توسعه صنعت تولید و فرآوری این گیاه برآمده است. عصاره گفت: با ایجاد زمینه همکاری های بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان مبارزه با مواد مخدر کشور و برگزاری جلسات مشترک در بالاترین سطح اداری نیز تلاش بر این است تا راهکاری اجرایی از جنس قانون برای رصد و هدایت کشت این گونه گیاهان فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: این گیاه دارویی، تنها منبع کانابینوئیدها و مرجع تولید داروهای بسیار مهم ساتیوکس و مرینول است که به منظور بهبود ام اس و سرطان به کار می رود. عصاره در عین حال افزود: پتانسیل های چند منظوره، این گیاه را به عنوان گیاهی استراتژیک و ارزآور برای کشورهایی مثل ایران که شرایط کشت این گیاه دارویی و صنعتی را دارد، ایجاد کرده است.

وی با بیان این که بر اساس بند یک ماده یک قانون مبارزه با مواد مخدر کشت گیاه شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان‌گردان صنعتی غیردارویی جرم محسوب می شود، گفت: این در حالی است که اثر توهم زایی موجود در این گیاه فقط به ماده تتراهیدروکانابینول (THC) نسبت داده شده و گونه های مهندسی شده و صنعتی آن دارای کانابینول بسیار پایین است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: شاهدانه با نام علمیCannabis sativa از گیاهان زراعی قدیمی با موطن اصلی آسیای مرکزی است که به رغم اهمیت آن، سال ها مورد غفلت محققان قرار گرفته بود.

وی اذعان داشت: با بررسی دوباره و کشف مجدد خواص دارویی شاهدانه، امروزه این گیاه در ردیف مهمترین گیاهان دارویی دنیا جای دارد و دارای اهمیت و کاربردهای بسیار متنوع در صنعت و پزشکی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |