پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6494 15:13 1393/08/13
راهکارهای جلوگیری از سفته بازی در اوراق تسهیلات

راهکارهای جلوگیری از سفته بازی در اوراق تسهیلات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راهکارهای جلوگیری از سفته بازی در اوراق تسهیلات

راهکارهای جلوگیری از سفته بازی در اوراق تسهیلات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایسنا: این روزها برای خرید خانه در شهرهای بزرگ چندان نمی‌توان روی وام مسکن حساب باز کرد، چون این وام‌ها تنها می‌توانند بخش بسیار کوچکی از قیمت مسکن را پوشش دهند. با این حال برای دریافت این تسهیلات نیز باید چند میلیون تومان هزینه کرد.

با توجه به اینکه متقاضیان دریافت وام 45 میلیون تومانی خرید خانه (35 میلیون تومان وام مسکن+10 میلیون تومان وام جعاله) باید حدود 9 میلیون تومان برای خرید اوراق این وام بپردازند، در واقع 26 میلیون تومان به عنوان وام برایشان باقی می‌ماند و حدود 26 درصد از مبلغ این وام را برای خرید این اوراق صرف می‌کنند. رقمی که با توجه به قیمت بالای خانه در شهرهای بزرگ نمی‌تواند کمک چندانی برای متقاضیان خرید خانه باشد و باری را از دوش آن ها بر نمی‌دارد.قیمت اوراق مسکن در حالی به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده که با خرید اوراق وام 35 میلیون تومانی با احتساب قیمت هر برگ حدود 100 هزار تومان، در واقع تنها رقمی معادل 26 میلیون تومان در دست متقاضیان باقی می‌ماند و با توجه به قیمت مسکن در کلانشهرها، خرید اوراق هم برای مردم به عنوان معضل در این بخش مطرح شده است.

متقاضیان وام 35 میلیون تومانی خرید خانه درحال حاضر باید 90 برگه اوراق خریدار کنند که با احتساب 100 هزار تومان برای هر یک در مجموع بیش از 9 میلیون تومان باید هزینه کنند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند. این در حالی است که در سال 1392 افراد با هزینه تنها شش میلیون تومانی و با احتساب هر یک از برگه‌ها به قیمت 66 هزار تومان می‌توانستند برای خریداری این برگه‌ها اقدام کنند.حال با توجه به قیمت بالای مسکن بویژه در کلان شهرها و هزینه زیادی که برای خانواده‌های نیازمند مسکن به‌ویژه زوجهای جوان وجود دارد، بالا رفتن قیمت اوراق مسکن و تهیه این اوراق از سوی مردم خود بار سنگینی در این حوزه محسوب می شود.گروهی از کارشناسان این حوزه، علت افزایش قیمت اوراق مسکن در این بازه زمانی را عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می دانند و آن را به کمبود ثبات در اقتصاد کشور ربط می دهند. برخی نیز معتقدند اختلاف زیادی میان عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن وجود دارد، به گونه ای که حجم کم عرضه نمی‌تواند تقاضای زیاد این اوراق را پاسخگو باشد بنابراین قیمت این اوراق با افزایش چشم‌گیری مواجه شده است.

با توجه به اینکه بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد کشور محسوب می شود، رکود اقتصادی در کشور وضعیت رکود در بازار مسکن را هم دامن زده است. گروهی از مسئولان این بخش عقیده دارند تقاضای موجود در بازار مسکن واقعی بوده و سفته بازی در این اوراق صورت نمی گیرد اما مخالفان این امر معتقدند همچنان فضای معاملاتی این اوراق سفته‌بازی بوده و دلیل افزایش قیمت‌ها نیز حضور سفته‌بازان در فرابورس و وجود سوداگران در این بخش است.هم چنین پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و مطرح شدن افزایش وام مسکن تا سقف 80 میلیون تومان و همچنین کاهش سپرده‌های ممتاز بانک مسکن، مجموع اتفاقات نهایتا منجر به افزایش چشمگیر قیمت این اوراق شده است؛ به گونه ای که بار روانی به بازار وارد شد و عده‌ای تصورکردند سقف وام افزایش پیدا می‌کند و با این تصور به بازار هجوم آورده‌اند، اما عده‌ای نیز هستند که برای خرید خانه نیازمند دریافت وام مسکن هستند که افزایش کاذب قیمت این اوراق آنها را نیز تحت فشار قرار داده است.

رحیمی - عضو هیات مدیره بانک مسکن -پیشتر به بیان توصیه‌هایی برای کسانی که نمی توانند هزینه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را بپردازند پرداخته و گفته بود که حساب صندوق پس انداز فعلی بانک مسکن به گونه ای است که فرد می تواند با سپرده گذاری 10 میلیون تومان به طور یک ساله حدود 20 میلیون تومان منابع دریافت کرده و با نرخ 14 درصد برگرداند و یا این که با واریز 31 میلیون تومان به حساب سپرده ممتاز بانک مسکن ماهیانه یک میلیون تومان امتیاز دریافت کرده و پس از یک سال 12 میلیون تومان امتیاز داشته باشد ، بدون این که هزینه قابل توجهی را متحمل شود.وی به اقداماتی که بانک مرکزی تاکنون برای مقابله با سفته بازی اوراق انجام داده پرداخته و گفته بود که در ابتدا با فرابورس توافق کردیم که بیش از 90 امتیاز به متقاضی نفروشد. ضمن این که همین 90 امتیاز فروش رفته تا دو ماه حق فروش ندارد.وی تاکید کرده بود که می توانم به طور قاطع بگویم که از حدود صد درصد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس تمامی تقاضاها واقعی است و بیش از دو برابر استفاده از تسهیلات حق تقدم افزایش تقاضا داشته‌ایم.

به عقیده وی وقتی که عده ای بدون سپرده گذاری می خواهند تسهیلات اوراق را دریافت کنند باید هزینه آن را پرداخته و این امری طبیعی خواهد بود.رحیمی معتقد است که صد درصد معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس تقاضای واقعی است و بهای تمام شده تسهیلات مسکن با مجموع نرخ سود اوراق پایین‌تر از نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار است.حال با توجه به بالا بودن قیمت خانه و پایین بودن قدرت خرید مردم نه تنها وام 35 میلیونی مسکن نمی تواند کمک چندانی به متقاضیان خرید خانه کند بلکه تامین مبلغ اوراق مسکن و طی کردن مراحل گرفتن این وام خود یک معضل جدی برای خریداران این بخش محسوب می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |