پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 130152 13:48 1399/11/04
رئیس اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی تهران اعلام کرد: همراهی افسران تجارت خارجی با سرداران تولید / تامین مواد اولیه از محل واردات متضمن تولید کفش های کیفی

رئیس اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی تهران اعلام کرد: همراهی افسران تجارت خارجی با سرداران تولید / تامین مواد اولیه از محل واردات متضمن تولید کفش های کیفی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی تهران اعلام کرد: همراهی افسران تجارت خارجی با سرداران تولید / تامین مواد اولیه از محل واردات متضمن تولید کفش های کیفی

رئیس اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی تهران اعلام کرد: همراهی افسران تجارت خارجی با سرداران تولید / تامین مواد اولیه از محل واردات متضمن تولید کفش های کیفی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امروز در شرایطی که تحریم‌ها اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌اند، همراهی افسران تجارت خارجی با سرداران تولید برای تامین مواد اولیه، مانع متوقف شدن چرخ صنعت کشور شده است.

علی اژدرکش رئیس اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی تهران در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان این مطلب افزود: در  شرایطی که بازار داخلی کفش و کیف از حضور رقبای خارجی خالی است با این حال همه تولیدکنندگان باید محصولی تولید کنند که قابلیت صادرات داشته باشد.

وی ادامه‌داد: بارها تجربه کردیه‌ایم هرگاه بازار داخلی به دلیلی از محصولات وارداتی خالی می‌شود، برخی تولیدکنندگان رو به تولید محصول بی‌کیفیت می‌آورند و چون بازار خالی شده، این محصول به هر نحوی فروخته می‌شود و با افزایش سرمایه‌گذاری خط تولید را گسترش می‌دهند، اما به محض بازشدن مسیر واردات به دلیل نداشتن توان رقابتی این واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در چنین شرایطی سرمایه قابل توجهی از دست رفته و بسیاری کارشان را از دست می‌دهند، تصریح‌کرد: برای جلوگیری از تکرار این اتفاق باید حتی در نبود رقیب خارجی محصولی تولید کنیم که امکان صادرات داشته باشد و این به معنی داشتن توات رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است.

وی برای توضیح این موضوع گفت: وقتی کالایی صادراتی باشد، یعتی با پرداخت هزینه‌هایی چون حمل و نقل، گمرک و امثال آن می‌تواتد در بازار هدف رقابت کند لذا در چنین شرایطی این کالا قطعا در بازار داخلی نیز توان رقابت با محصولات وارداتی را دارد.

اژدرکش با بیان اینکه برای رونق، جهش و امتداد مسیر توسعه باید بر تولید با کیفیت متمرکز شویم، اظهارداشت: برای تحقق این مهم باید موانع و ایراداتی که وجود دارد را مرتفع کنیم، بخشی از آن مربوط به خود تولیدکنندگان است و برخی دیگر ریشه در سیاست‌های اقتصادی کشور دارد.

وی گفت: در صنعت کفش و کیف داریم تولیدکنندگانی که به این بلوغ رسیده‌اند و هستند برخی که برای نجات از شکست به سرعت باید تغییرکنند وگرنه محکوم به نابودی خواهند بود.

رئیس اتحادیه صنفی کفش‌های ماشینی تهران با بیان اینکه در کنار اصلاح و توسعه زنجیره تولید باید شبکه توزیع و فروش نیز به بلوغ و توسعه برسد، افزود: بلوغ شبکه تولید و فروش یک پروسه است نه یک اتفاق و باید مسیر آن طی شودمسلما یک شبه نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ و ارتقاء تولید در گرو تامین مواد اولیه مناسب و مرغوب است، توضیح‌داد: در تولید مواد اولیه هم همان قانون حاکم است . امروز گروهی با نگاه توسعه‌ای مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیت تولید می‌کنند، اما در مقابل گروهی از کمبود پیش آمده در بازار سواستفاده کرده و رو به تولید مواد اولیه بی‌کیفیت آورده‌اند.این گروه با توجه به اینکه می‌دانند ورود محصول کیفی چه بر تولید و بازار مواد بی‌کیفیتشان می‌آورد اغلب به دنبال ایجاد انحصار در بازار هستند تا مواد اولیه کیفی تولید یا وارد نشود.

اژدرکش ادامه‌داد: در کنار تولیدکنندگان مقید به تولید باکیفیت، گروهی از شرکت‌های بازرگانی کم از تولیدکنندگان نگذاشته‌اند و با پذیرش شرایط سخت تحریم و محدودیت‌های داخلی به سختی مجوز گرفته و مواد اولیه با کیفیت وارد می‌کنند.

وی با تاکید براینکه اتحادیه نیز از هیچ امکانی برای حمایت از ایشان دریغ نکرده است، مطرح‌کرد: به‌رغم اینکه این شرکت‌ها بخش خصوصی هستند با اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی و اتحادیه های همگن همکاری کرده و از طریق اتحادیه مواد اولیه را با قیمت مصوب و کنترل شده به تولیدکنندگان رسانده‌اند و تولیدکنندگان نیز با این مواد توانسته‌اند کیفیت و قیمت محصولاتشان را حفظ کنند.

سخنگوی هیات رئیسه ائتلاف بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط انقلاب اسلامی گفت: این واردکنندگان مواد اولیه مرغوب اجر، زحمت و عملکردشان کمتر از تولیدکنندگان مواد اولیه مرغوب نیست و باید مورد حمایت قرار بگیرند، چراکه در حوزه مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش و کیف باید تنوع، قیمت مناسب و در دسترس بودن را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به کشورهایی که در این صنعت پیشرو هستند مانند ایتالیا، نحوه تامین مواد اولیه در بازار این کشورها را چنین تشریح‌کرد: در این کشور انواع مواد اولیه مرغوب مانند چرم طبیعی و مصنوعی، یراق آلات و زیره کفش از مبادی تامین کننده مختلف با تعرفه گمرکی صفر وارد می‌شود تا تولیدکننده در بازاری رقابتی مواد اولیه مورد نیاز را تامین و با تولید محصول کیفی ارزش افزوده ایجاد کرده و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به دیگر کشورها صادرکند.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با تاکید بر این مهم که نباید در حوزه تامین مواد اولیه هیچ محدودیتی ایجاد شود، متذکر شد: امروز در تولید چرم و زیره کفش تولیدکنندگانی داریم که محصولاتشان با بهتربن تولیدات جهانی رقایت می‌کند و اگر این گروه تولیدکنندگان نباشند و یا مانع واردات مواد اولیه مرغوب شویم، تولید محصول نهایی کیفی که بیشترین ارزش افزوده را برای کشور دارد متوقف خواهد شد.

وی گفت: در مقابل باید با تولیدکنندگان مواد اولیه نامرغوب به شدت برخورد شده و فعالیتشان متوقف شود و در این راستا اتحادیه به دنبال این است که در تعامل با سازمان‌ملی استاندارد برای مواد اولیه صنعت کفش و کیف استاندارد اجباری تعریف و تصویب شود.

اژدرکش با بیان اینکه امروز بسیاری کشورها بر تولید محصول نهایی با ارزش افزوده بالا متمرکز شده‌اند، اظهارداشت: وقتی از محصول کیفی سخن می‌گوییم منظور محصولات گران قیمت نیست، بلکه باید در هر رده قیمتی کیفیت را مورد توجه قرارداد، چراکه کیفیت موضوعی متناسب با قیمت است و داشتن حداقل استانداردها می‌تواند متضمن کیفیت‌ باشد.

اژدرکش با اشاره به اینکه تنوع در مواد اولیه کیفی موجب می‌شود که در هر رده قیمتی محصول کیفی تولید شود، گفت: نکته قابل توجه این است که در رده کفش و کیف‌های با قیمت کمتر بازار صادراتی مناسبی خصوصا در کشورهای همسایه پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد، که می‌تواند ارزَش افزوده و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

وی در خصوص تولید کفش‌های بی‌کیفیت و صادرات آنها به کشورهایی چون عراق و افغانستان اظهارداشت: اگر این روند ادامه پیدا کرده و تولید مواد اولیه و محصول نهایی نامرغوب متوقف نشود، با توجه به حضور پر قدرت کشورهای رقیب از یک طرف و همچنین شروع تولید داخلی توسط خود آن کشورها محصولات ایرانی به عنوان محصولات بی کیفیت شناخنه شده و بازار خود را از دست می دهند از این رو در این بازارها هم باید بهترین کیفیت را نسبت به قیمت ارائه کنیم.

رئیس اتحادیه صنف کفش ماشینی تهران با بیان اینکه رسیدن به مرحله‌ای که تولید محصول بی‌کیفیت در کشور متوقف شود مستلزم همکاری دستگاه‌های نظارتی است، افزود: سازمان ملی استاندار  و دیگر نهادهای نظارتی و بازرسی باید نسبت به این موضوع حساس شوند و نظارت را به شبکه توزیع و محصول نهایی محدود نکنند، بلکه بر تولید مواد اولیه نیز نطارت سختگیرانه داشته باشند، خصوصا که گاها تولید کنندگان مواد اولیه، مواد خام مورد نیاز را با سوبسید دریافت می‌کنند اما کالای بی‌کیفیت با ارزش افزوده ناچیز تولید کرده و منابع کشور را هدر می‌دهند.

وی گفت: پیش زمینه تحقق این مهم این‌است که قوانین ناظر بر این حوزه با محوریت ایجاد رقابت تصویب شوند و فضای بازار مواد اولیه باز شده و اجازه دهیم مواد اولیه با کیفیت بدون هیچ محدودیتی وارد شود تا تولید کننده محصولات نهایی بتوانند محصولات رقابت پذیری تولید کرده و در کنار کسب رضایت مصرف کننده داخلی به دنبال بازارهای صادراتی باشند. مسلما در چنین شرایطی تولیدکنندگان محصولات بی‌کیفیت از بازار حذف خواهند شد.

اژدرکش با بیان‌اینکه اتحادیه باتوجه به اطلاعات و اشرافی که دارد می‌تواند دستگاه‌های مسول را همراهی کند، توضیح‌داد: امروز باتوجه به فعل و انفعالاتی که در بازارهای داخل کشور اتفاق افتاده وقت آن است که با جدیت به حوزه کیفیت ورود کنیم، شاید چند سال پیش اولویت با تامین بود اما امروز کیفیت حرف اول را می‌زند.

وی تاکید کرد: برای به بلوغ رسیدن تولید مواد اولیه باید اجازه دهیم واردکنندگانی که با قبول همه سختی‌ها و به تعبیر درست چنان افسران تجاری کشور در کنار سرداران تولید در تلاش هستند که بهترین محصول کیفی در کشور تولید شود، بدون روبرو شدن با موانع محدود کننده فعالیت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |