پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 137060 18:55 1399/12/24
رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران: چاپ به عنوان یک صنعت مادر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران: چاپ به عنوان یک صنعت مادر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران: چاپ به عنوان یک صنعت مادر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران: چاپ به عنوان یک صنعت مادر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران با تأکید براینکه جایگاه صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر در اقتصاد کشور دیده نشده است، اظهارداشت: تمامی ظرفیت و پتانسیل اتحادیه را برای احیاء جایگاه صنف چاپخانه داران، رفع مشکلات و ساماندهی این حوزه به کار گرفته ایم.

احمد ابوالحسنی در نشستی با اصحاب رسانه که در آستانه فرارسیدن سال نو و عید نوروز برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از اواسط سال جاری که اتحادیه را تحویل گرفتیم، تلاش کردیم جایگاه واقعی صنعت چاپ را به مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف بشناسانیم و این باور را که صنعت چاپ فقط شامل کتاب و مطبوعات می‌شود، را تغییر دهیم و وجه‌های دیگر این صنعت را نیز معرفی کنیم.

وی افزود: کتاب و مطبوعات در دنیای امروز فقط 5 درصد صنعت چاپ را شامل می‌شود و بخش عمده این صنعت به حوزه‌های مختلف بسته‌بندی باز می‌گردد، در حالی‌که اصلا این حوزه دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اتحادیه چاپخانه‌داران یکی از تشکل‌های صنفی بسیار مهم و حساس است اما حتی در اتاق اصناف هم جایگاه آن به خوبی دیده نمی‌شود و جایگاهی ندارد در حالی‌که معتقدم جایگاه اصلی صنعت چاپ در بخش ارشاد و سایر حوزه‌های حاکمیتی باید ارتقا پیدا کند.

ابوالحسنی با اشاره به بی‌توجه به صنف صنعت چاپ در حوزه حاکمیتی نیز گفت: این صنف و اتحادیه در خیلی از تصمیم‌گیر‌ی‌ها نقش ندارد و نقطه‌نظرات ما دیده نمی‌شود و امیدواریم در سایه تعاملات و نشست‌ با مدیران این موضوع حل شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه صنعت چاپ در ارزآوری برای کشور اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: صادرات غیرکتابی یکی از بخش‌های مغفول این صنعت است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت زیرا در همه کشورها چهار تا پنج درصد صادرات به صنعت چاپ بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در راستای اهداف و برنامه‌های اتحادیه چاپخانه‌داران در سال 1400 اقدامات خود را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: در این زمینه در سال پیش رو تفاهم‌نامه‌ای با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث صادرات و واردات امضا خواهیم کرد تا روند فعالیت و کسب و کار صنف تسهیل شود.

ابوالحسنی در این زمینه توضیح داد: معافیت گمرکی صادرات ماشین‌های مستعمل و قدیمی یکی از این موارد است همچنین برای بحث مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران نیز اقداماتی انجام داده‌ایم که خبر خوش آن در سال جدید اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به فعال شدن 14 کارگروه در اتحادیه گفت: در هر کارگروه حدود هفت نفر و گاهی بیشتر از صنف عضویت دارند و این میزان مشارکت صنف در کارها و برنامه‌های اتحادیه کم‌نظیر بوده است؛ اما با توجه به اینکه صنعت چاپ یک صنعت پویا محسوب می‌شود، ضروری است که صنف آن نیز فعال باشند.

ابوالحسنی همچنین درباره دیگر اقداماتی که در اتحادیه پیگیری می‌شود، توضیح داد: اعطای مجوز صادرات کالاهای چاپی به اتحادیه، جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاها و محصولاتی که از سوی صنعت چاپ داخل کشور تولید می‌شود نیز از دیگر برنامه‌هایی است که تولید می‌کنیم.

به گفته وی، سایت اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در حال آماده‌سازی است و اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت‌ماه از آن رونمایی می‌شود؛ سایتی که قرار است جامع و کامل باشد و دربردارنده بانک اطلاعات و آمار اهالی چاپ باشد.

ابوالحسنی با بیان اینکه قرار است بانک اطلاعات جامع و کاملی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شود، افزود: متاسفانه هیچ آمار دقیق و مشخصی از چاپخانه‌های فعال این صنعت در دست نیست و در این زمینه قرار است طی مشارکت با دفتر چاپ این اطلاعات تا اردیبهشت‌ماه به‌دست ما برسد و در یک فرآیند دو ساله این بانک از شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران تهیه و تکمیل شود.

وی همچنین درباره پیگیری مباحث آموزشی در اتحادیه چاپخانه‌داران گفت: در سال جدید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد که براساس آن برای تمام کلاس‌هایی که در اتحادیه برگزار می‌شود مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای داده شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در پایان به حضور مشاور مالیاتی و حقوقی در این اتحادیه اشاره کرد و ادامه داد: تمام صنف و اعضای اتحادیه می‌توانند هر دوشنبه از این مشورت‌ها بهره‌مند شوند و علاوه‌براین نیز امکاناتی پیش‌بینی شده است که در طول هفته نیز اعضا بتوانند مشورت تلفنی دریافت کنند تا در حوزه‌های مختلف کاری کمتر دچار مشکل شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |