شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 130957 19:44 1399/11/08
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی تهران در دیدار با رئیس و مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس: رقابت با ایتالیا و ترکیه با تولید سالانه 250 میلیون جفت کفش ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی تهران در دیدار با رئیس و مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس: رقابت با ایتالیا و ترکیه با تولید سالانه 250 میلیون جفت کفش ایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی تهران در دیدار با رئیس و مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس: رقابت با ایتالیا و ترکیه با تولید سالانه 250 میلیون جفت کفش ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی تهران در دیدار با رئیس و مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس: رقابت با ایتالیا و ترکیه با تولید سالانه 250 میلیون جفت کفش ایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای شورای مرکزی ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی به دعوت هیأت رئیسه اتحادیه صنف تولیدکنندگان کفش های ماشینی تهران در این اتحادیه حاضر و با ظرفیت ها، توانایی هایی، مشکلات و چالش های این صنف آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در ابتدای این نشست، علی فاضلی رئیس ائتلاف بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط انقلاب اسلامی ضمن بر شمردن برخی مشکلاتی که اقتصادی کشور با آنها روبرو است، تشکل ها را عاملی اثرگذار در راهبری و راه گشایی اقتصاد کشور خواند و افزود: به رغم همه مشکلاتی که از یک سو تحریم های خصمانه و از طرفی شیوع ویروس کرونا بر بنگاه های اقتصادی کشور تحمیل کرده، اما در همین شرایط بسیاری از تولیدکنندگان در تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، اتفاقات بزرگی را رقم زدند.

عضوهیأت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه برخی سیاست ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهارم را اشتباه می دانستند و پیش بینی می کردند اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو شود، تصریح کرد: اما تولیدکننگان اعم از صنف و صنعت نشان دادند که عرصه اقتصاد میدان افتخار آفرینی ایشان است و امروز در حوزه کفش و کیف بسیاری از محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی را دارند و عملکرد صادراتی این صنعت تایید کننده این موضوع است.

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نقصان هایی که موجب شده اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو باشد، قوانین متعدد، موازی و بازدارنده است، که اصلاح آنها نیازمند همراهی نمایندگان مجلس است که خوشبختانه در این دوره شاهد هستیم کمیسیون های اقتصادی مجلس خصوصا کمیسیون صنایع و معادن و بالاخص رئیس کمیسیون ارتباط مستمر و نزدیکی با بخش خصوصی دارند.

وی ابراز امیدواری کرد با اصلاح قوانین، رویه های اقتصادی تسهیل شده و فعالان اقتصادی به جای صرف انرژی بر تولید و تجارت متمرکز شوند، اظهار داشت: در این مسیر قطعا اصناف تولیدی به عنوان بنگاه های کوچک و متوسط می توانند سهم پررنگی داشته باشند.

عزت‌الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن اشاره به مشکلاتی که در بخش های مختلف اقتصاد وجود دارد، گفت: تشکل ها بالاخص اتحادیه های صنفی باید این مسائل را با دولت مطرح کنند و نباید دولت را جدا از خودشان بدانند، دولت باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اگر مطالبه‌گری در کشور بر اساس آموزه‌های انقلاب و راه شهدا فرهنگ‌سازی شود، مسئول یا مدیری نمی‌تواند به مشکلات شما رسیدگی نکند و به‌آسانی از کنار مسئله بگذرند، دولت اگر کاری کند شما به‌عنوان مطالبه گر جلوی آن می‌ایستید و این حق شماست. مطالبه گری را در مسئولین تقویت کنید، اگر فقط گله‌مند باشید راه به‌جایی نمی‌برید.

اکبری تالار پشتی با توجه به ظرفیت‌های موجود برای تقویت این صنعت افزود: در جهت برندسازی لازم است این شرکت‌های دانش‌بنیان کنارتان باشند متخصص این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ماشین‌آلات و سلامت و طراحی قالب کفش و همچنین عملکرد شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در این زمینه شناسایی و در اختیار شما قرار می‌دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تولید و فروش دو مبحث کاملاً متفاوت هستند و باید این دو را از هم تفکیک کرد اینکه تولیدکنندگان به فکر فروش باشد اشتباه است و نباید تولیدکننده درگیر و نگران فروش باشد و از این رو برای همین نیازمند راهکار هستید باید کارگروهی تخصصی داشته باشید که دغدغه این کارگروه فقط در همین زمینه باشد. تولید یک دانش و صادرات و فروش یک دانش دیگر است.

رئیس کمیسیون صنایع با توجه به عدم همکاری وزارت صمت با این صنف توصیه کرد: شما باید یک کنسرسیوم صادرات داشته باشید. تولیدی که صادرات نداشته باشد رو به افول است تولید استاندارد تولیدی است که قابلیت عرضه در بازار جهانی را داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه صادرات و واردات چه ماشین‌آلات و چه مواد اولیه که لازمه ی صنعت شماست باید کنسرسیوم تشکیل بدهید، شما نیازمند یک کنسرسیوم مقتدر هستید، با انجمن و اتحادیه مشکلی حل نمی‌شود، این قالب‌ها مناسب حضور در عرصه بین‌المللی نیست.

رئیس کمیسیون صنایع دربارۀ اهمیت نقش اصناف بیان کرد: من نگاهم این است که وزیر صنعت، وزیر اقتصاد، وزیر کار و رفاه اجتماعی ، وزیر کشاورزی را اصناف انتخاب کنند.

وی ادامه داد: شاید این حرف غیرقابل ‌باور باشد ولی واقعی و به نفع نظام است. زمانی که وزیر صنایع را اصناف انتخاب می‌کند قطعاً شخصی است که گام‌های بزرگی برمی‌دارد. دوم اینکه به دلیل آنکه شخص از جنس شماست نگران عدم تناسب عملکرد آن با خواسته‌های خودتان نیستید. از طرف دیگر آقای رئیس‌جمهور که باید پاسخگو باشدپرسش گر می‌شود و با این نوع عمل در همه‌ی اشکال به نفع کشور است.

این نماینده مجلس با استقبال از پیشنهاد ایجاد شهر کفش گفت: پیشنهاد شهر کفش پیشنهاد خوبی است شهرک صنعتی انگلیس از روی بازارهای قدیمی ایران الگوبرداری شده است وقتی این شهر باشد برای انتخاب‌کننده و رسیدگی امکانات برای تولیدکننده بهتر است ولی پراکندگی به ضرر اصناف است.

اکبری تالار پشتی با توجه به حضور رئیس اتحادیه چاپ و بسته‌بندی و صحبتشان دربارۀ اهمیت بسته‌بندی گفت: بسته‌بندی مهم است و ما نباید عقب بمانیم اگر تولید عالی باشد ولی بسته‌بندی ضعیف باشد ضعف کار است.

در ادامه این نشست علی اژدرکش رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان کفش های ماشینی تهران با بیان اینکه صنعت کفش یکی از بزرگترین صنایع جهان هست، گفت: این صنعت در اقتصاد بسیاری کشورهای توسعه یافته سهم قابل توجهی دارد و به عنوان یکی از صنایع اشتغال زا است.

وی تصریح کرد: امروز نرخ اشتغال زایی در صنعت کفش زیر 100 میلیون تومان برای هر نفر است که عددی معادل یک پانزدهم نرخ اشتغال زایی در صنعت خودروسازی است و در کشور جوانی چون ایران که نرخ بیکاری بالا است، این صنعت می تواند نقش اثرگذاری در اشتغال زایی داشته باشد.

نائب رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی با بیان اینکه صنعت کفش از صنایع با ارزش افزوده بالا است، مطرح کرد: به رغم اینکه در این صنعت دارای توانمندی هستیم و تولید با قریب به 250 میلیون جفت کفش در سال با کشورهایی چون ایتالیا و ترکیه برابری می کنیم، اما متاسفانه در حوزه صادرات عملکرد موفقی نداشته ایم و فقط به کشورهای همسایه صادرات داریم.

وی با بیان اینکه دانش صنعت کفش در ایران بومی شده است و پنج استان در این صنعت صاحب جایگاه هستند، افزود: معتقد هستیم در منطقه ای که حضور داریم می توانیم به عنوان مرکز تأمین کفش کشورهای منطقه عمل کنیم و بازاری حدود 600 میلیون نفری را پوشش دهیم و هیچ کشوری در منطقه توانایی قرار گرفتن در این جایگاه را ندارد.

اژدرکش با اشاره به اینکه پس از خروج برندهای خارجی از بازار ایران و ممنوعیت واردات محصول نهایی فعالان این صنعت دست به دست هم دادند تا حرکتی جدید را شروع کنند، اظهارداشت: متاسفانه پیش از این کوتاهی کرده ایم، اما امروز اتفاقات بسیار خوبی در این صنعت رقم خورده است و آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار دارد.

وی گفت: اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن تأمین مواد اولیه مرغوب است و باید حساب آن را از واردات محصول نهایی جدا کنیم، چراکه در حال حاضر تولیدکنندگان مواد اولیه مرغوب در کشور محدود هستند و اگر مواد اولیه مرغوب تأمین نشود، تولید کفش مناسب امکان پذیر نیست.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان کفش های ماشینی تهران با قدردانی از واردکنندگان مواد اولیه مرغوب که در این دوره سخت تحریم تولیدکنندگان را تنها نگذاشته اند، مطرح کرد: این گروه از واردکنندگان مواد اولیه مرغوب را وارد و در تعامل با اتحادیه نیاز کارخانه ها را با قیمت مناسب تأمین کرده اند و باید از ایشان حمایت شود تا بتوانند همچنان تولید را حمایت کنند.

در ادامه این نشست احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران نیز با بیان اینکه هیچ تولیدی بدون وابستگی به صنعت چاپ شکل نمی گیرد و امکان عرضه و صادرات محصول وجود ندارد، افزود: باید به این مهم توجه کنیم که در عرضه بسیاری محصولات در بازار داخل و خارج کشور چاپ و بسته بندی نقش پررنگی دارد.

خزانه دارد هیأت رئیسه ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی تأکید کرد: سهم قابل توجهی از ارزش افزوده بسیاری از محصولات صادراتی متعلق به چاپ و بسته بندی آنها است، اما هیچگاه به اسم این صنعت به ثبت نمی رسد.

وی گفت: این صنعت با مشکلاتی روبرو است که اگر مرتفع شود اثرات مثبتی بر تمامی صنایع کشور بالاخص محصولات صادراتی دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |