جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 162408 21:07 1400/08/29
رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی در تهران: ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی در تهران: ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی در تهران: ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی در تهران: ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی در تهران، اقتصاد ایران و اندونزی را مکمل هم دانست و بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی در تهران، به‌منظور بررسی ظرفیت همکاری‌های مشترک میان دو کشور و به‌ویژه توسعه روابط اقتصادی با خراسان رضوی، در اتاق مشهد دیدار کردند.

غلامحسین شافعی در این جلسه که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: اندونزی به‌عنوان کشوری که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده و اقتصادی پیشرفته و باثبات دارد؛ از جایگاهی مهم در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان بهره‌مند است. توأمان این کشور را مسیر و فرصت ورود به بازار آ.س.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) می‌دانیم.

او ادامه داد: خوشبختانه در بحث روابط سیاسی نیز دارای تعاملات ارزشمندی هستیم اما باور داریم که از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به شایستگی بهره گرفته نشده است.

شافعی پتانسیل‌های اقتصادی این دو کشور را مکمل خواند و ظرفیت مذکور را فرصتی برای تعریف همکاری‌های مشترک برشمرد و متذکر شد: بسیاری از کالاهایی که در اندونزی تولید می‌شود، موردنیاز ایران بوده و متقابلاً شماری از کالاهای ایران نیز بازار خوبی در این کشور دارند. به‌طور مشخص از خراسان رضوی، دو محصول زعفران و سنگ‌های قیمتی می‌تواند مورد استقبال مصرف‌کنندگان اندونزی قرار بگیرد. همین حالا فیروزه ایران و خراسان، در بازار این کشور، متقاضیان خوبی دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به پتانسیل‌های اقتصادی خراسان رضوی، تصریح کرد: موقعیت استراتژیک این خطه، باعث شده تا بخش عمده صادرات و ترانزیت ایران به مقصد شرق، از خراسان رضوی عبور کند.

شافعی ادامه داد: شهر مشهد نیز به‌واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع)، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون گردشگر عمدتاً مذهبی است و زیرساخت‌های گردشگری این شهر نیز پتانسیلی ارزشمندی برای جذب گردشگران بین‌المللی از کشورهای مسلمان شرق آسیا به شمار می‌آید.

او همچنین با اشاره به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، مرزها و مسیرهای بین‌المللی و توانمندی‌های تولیدی و اقتصادی خراسان رضوی، ابراز امیدواری کرد: این سفر و این دیدار مشترک؛ سرآغاز همکاری‌های مشترک بیشتری باشد و از اعضای اتاق بازرگانی اندونزی نیز برای سفر به ایران دعوت می‌کنیم.

شافعی بر نقش سفرا در تقویت روابط اقتصادی تأکید کرد و گفت: علی‌رغم روابط اقتصادی برجسته دو کشور، اطلاعات کافی از ظرفیت‌های اقتصادی، در اختیار طرفین نیست و قطعاً تبادل هیات‌های اقتصادی و برگزاری رویدادهای مشترک می‌تواند فعالان اقتصادی ایران و اندونزی را به شناخت بیشتر و بهتر برساند.

در ادامه این جلسه، «رونی پراستیو یولیانتورو» سفیر جمهوری اندونزی در تهران نیز با تقدیر از میزبانی اتاق مشهد، عنوان کرد: این نخستین سفر من به استان خراسان رضوی و شهر مشهد است و تلاش دارم تا با ظرفیت‌های این خطه، به نیت توسعه تعاملات اقتصادی اندونزی و خراسان رضوی، بیشتر آشنا شوم.

او افزود: ما هم مشتاق توسعه روابط اقتصادی هستیم و معتقدیم که پتانسیل‌های زیادی در بخش اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید برای بهبود تعاملات، مغتنم شمرده شوند.

سفیر جمهوری اندونزی در تهران، پیشنهاد برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق‌های ایران و اندونزی را مطرح کرد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مشتاق آن هستیم که ظرفیت‌های مطلوب را شناسایی کنیم و بستر مشارکت بخش خصوصی دو کشور را در این حوزه‌ها فراهم کنیم. عرصه‌های گردشگری و یا به‌طور ویژه، محصولات حلال که کشور اندونزی، بزرگ‌ترین تولیدکننده آن است و صادرات گسترده‌ای نیز در این بخش دارد، نمونه از این پتانسیل‌های خوب به شمار می‌آید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |