پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 180531 20:52 1401/03/02
رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر قزاقستان مطرح کرد: صدور روادید و توسعه حمل ‌و نقل، پیش‌نیاز تجارت ایران و قزاقستان

رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر قزاقستان مطرح کرد: صدور روادید و توسعه حمل ‌و نقل، پیش‌نیاز تجارت ایران و قزاقستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر قزاقستان مطرح کرد: صدور روادید و توسعه حمل ‌و نقل، پیش‌نیاز تجارت ایران و قزاقستان

رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر قزاقستان مطرح کرد: صدور روادید و توسعه حمل ‌و نقل، پیش‌نیاز تجارت ایران و قزاقستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از اتاق ایران آنلاین، معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در رأس هیاتی تجاری با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران دیدار کرد. دو طرف در این دیدار، راه‌های افزایش سطح همکاری‌ها و موضوعات احتمالی مورد توافق بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

غلامحسین شافعی در این دیدار با اشاره به اینکه قزاقستان به عنوان پهناورترین کشور آسیای مرکزی اهمیت زیادی برای ایران دارد گفت: در طول ماه‌های گذشته هیات‌های مختلفی از قزاقستان ملاقات کردیم که نویددهنده اتفاقات خوبی در روابط تجاری دو کشور در ماه‌های آینده خواهد بود.

او با بیان اینکه دنبال کردن سیاست اقتصاد آزاد در قزاقستان زمینه مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی ایران در اقتصاد این کشور فراهم کرده است، به موانع پیش روی توسعه روابط تجاری ایران و قزاقستان اشاره کرده و گفت: یکی از موانع اساسی توسعه روابط دو کشور حمل‌ونقل ریلی و دریایی است. در حوزه حمل‌ونقل دریایی لازم است هر دو کشور در زیرساخت‌های بندری اقدامات اساسی انجام دهند. متاسفانه از نظر کشتی رو-رو دچار مضایق فراوان بین دو کشور هستیم. در حوزه حمل‌ونقل ریلی با موانعی مواجه هستیم و کشورهایی که در مسیر حرکت قطار بین ایران و قزاقستان قرار گرفته‌اند در این مشکلات مؤثر هستند. به خصوص سرعت حرکت حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور بسیار کند بوده و از حدود ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رود.

او تأکید کرد: بخش خصوصی برای رابطه با قزاقستان از حمایت کامل دولت برخوردار است و نظر دولت بر توسعه روابط تجاری با قزاقستان مثبت است.

شافعی با بیان اینکه اتاق آماده انجام هر اقدامی برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان است بیان کرد: خوشبختانه با مرتفع شدن مشکلات ناشی از شیوع کرونا زمان آغاز مذاکرات حضوری با همتایان خود در قزاقستان فرا رسیده است. بنابراین هم آماده پذیرش هیات تجاری از قزاقستان و هم اعزام هیات تجاری از ایران به این کشور هستیم.

در ادامه این نشست امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با اشاره به اینکه سوم جولای نمایشگاه اختصاصی ایران در آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد گفت: ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم در مرز سرخس و هم در اینچه‌برون وجود دارد و امیدوارم مذاکرات آن به زودی آغاز شود.

او ادامه داد: هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران همایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تهران برگزار خواهد شد. یک همایش سرمایه‌گذاری اقتصادی که دو طرف بتوانند نقطه نظرات مشترک خود را ارائه دهند می‌تواند راهگشای آینده روابط دو کشور باشد.

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق مازندران در این دیدار با اشاره به علایق مشترک میان استان مازندران و کشور قزاقستان به رابطه بیش از ۲۰ ساله مازندران با قزاقستان اشاره کرده و گفت: اگر توسعه تجارت با قزاقستان که برای ما اهمیت زیادی دارد برای طرف قزاقستانی نیز دارای اهمیت است لازمه آن حل مشکل روادید است. من به عنوان رئیس اتاق مازندران برای یک رویداد تجاری نتوانستم روادید اخذ کنم.

مهاجر دارابی ادامه داد: بندر امیرآباد در مازندران اولین بندری است که با بندر آکتائو قزاقستان ارتباط دارد و فاصله بسیار نزدیکی با هم دارند اما خلأ کشتی رو-رو مانعی بر استفاده از این ظرفیت است و حل این مشکل می‌تواند برد صادراتی دو کشور را افزایش دهد.

«بخیت سلطان اف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان هم در این دیدار با ابراز خوشحالی از اینکه با وجود مشکلات زیاد اما شاهد رشد روابط تجاری بین دو کشور هستیم گفت: سال گذشته مبادلات تجاری دو کشور به رشد ۸۰ درصدی رسید. البته این میزان در اصل به دلیل بهبود شرایط ناشی از شیوع کرونا بود. اما خوشبختانه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ نیز مبادلات تجاری دو کشور رشد ۵۰ درصدی داشته و به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

او با بیان اینکه چشم‌انداز مورد توافق مبادلات دو کشور حدود ۳ میلیارد دلار است بیان کرد: تحقق این ظرفیت قابل دسترسی است و هر دو کشور باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.

سلطان اف گفت: یکی از اهدافی که در جریان هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دنبال کردیم این بود که زمینه برقراری روابط موفق میان تجار دو کشور را فراهم کنیم. هدف این است که موضوعات مورد توافق از سطح یک یادداشت تفاهم به قراردادی مشخص برای اجرا تبدیل شوند.

او تأکید کرد: یکی از اقداماتی که باید به سرعت انجام شود ایجاد اتاق مشترک متناظر در قزاقستان است. مقدمات این اقدام به سرعت انجام خواهد شد.

سلطان اف با اشاره به سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران بیان کرد: پیشنهادی که دارم این است که جلسه تجاری مشترک با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار کنیم.

او افزود: امیدوارم در این سفر رئیس‌جمهور قزاقستان بتواند با بزرگ‌ترین کارفرمایان و تجار ایرانی ملاقات کند. ما این تجربه را در دیگر کشورها داشته‌ایم. از جمله در سفر رسمی ایشان به ترکیه با تجار بزرگ این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت. ما مایل هستیم تجاری که تجربه کار با قزاقستان یا کشورهای آسیای میانه را دارند و یا علاقه‌مند به این همکاری هستند و یا پروژه‌هایی برای اجرا در قزاقستان دارند بتوانند به طور مستقیم با رئیس‌جمهور ما دیدار داشته باشند.

او با اشاره به درخواست راه‌اندازی پرواز مستقیم هفتگی میان ایران و قزاقستان و همچنین مشکل صدور روادید برای تجار ایرانی گفت: من شخصاً برقراری پرواز هفتگی را پیگیری خواهم کرد. در مورد روادید نیز من موضوع را پیگیری کردم و نتیجه رایزنی‌های من تا اینجا این بوده که برای تجار ایرانی اجازه اقامت ۷۲ ساعت در خاک قزاقستان بدون ویزا را فراهم کردیم. البته این خیلی قانع‌کننده نیست اما در مقایسه با شرایط قبلی گام کوچک رو به جلوست.

سلطان اف با تأکید بر اینکه به غیر از کالاهای سنتی مانند نفت و گاز و فلزات باید موضوعات جدیدی برای همکاری میان دو کشور پیدا کنیم گفت: امنیت غذایی و صادرات و واردات تولیدات غذایی در شرایط فعلی می‌تواند یکی از این موضوعات مهم برای همکاری باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |