شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 146007 20:51 1400/04/02
رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی: اصناف می‌توانند اقتصاد کشور را از بحران خارج کنند

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی: اصناف می‌توانند اقتصاد کشور را از بحران خارج کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی: اصناف می‌توانند اقتصاد کشور را از بحران خارج کنند

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی: اصناف می‌توانند اقتصاد کشور را از بحران خارج کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همایش روز ملی اصناف به میزبانی ائتلاف بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از رؤسای اتحادیه‌های صنفی و فعالان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این مراسم رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد قوی پشتیبان ایران در دنیاست، گفت: برنامه‌های اقتصادی اصناف و همچنین مجموعه‌ای از مشکلات و موانع فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ارائه به دولت سیزدهم تدوین شده است.

علی فاضلی شد، گفت: نقش مجموعه اصناف کشور در نظام توزیع کشور بی بدیل است و نقش عظیم این بخش را در اشتغال زایی به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت زیرا حدود 6 و نیم شغل در این مجموعه ایجاد شده است و بزرگترین شبکه و سیستم خدمات پس از فروش برعهده اصناف است و در نهایت بزرگترین شبکه ارتباطات مردمی را مجموعه اصناف تشکیل داده است.

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی با اشاره به مزیت های اصناف نسبت به صنعت بیان داشت: واحد صنفی با کمترین سرمایه ایجاد شغل می کند و توازن منطقه ای ایجاد می کند و از مهاجرت جلوگیری می کند. سازمان یافته ترین نهاد مدنی کشور پس از مجلس مجموعه اصناف است و تاریخی بیش از صد سال را به خود اختصاص داده است.

فاضلی افزود: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نظیر کره جنوبی، ایتالیا از همین بنگاه ها برای توسعه استفاده می کنند و امروز غول های بزرگ اقتصادی دنیا از دامن همین بنگاه های کوچک و متوسط پرورش یافته اند، چرا در ایران ما علیرغم اینکه خدمات بزرگی این بخش ارائه کرده است از جمله تقدیم 11 هزار شهید به انقلاب و ساخت ادوات جنگی در این وضعیت است، البته بزرگترین اشکال این است که در تدوین سیاست های کشور  و برنامه های توسعه ای بخش اقتصاد غیردولتی به حساب آورده نشده است و دست رد به سینه مجموعه ای زده شد که امام آن را بازوان انقلاب نامیدند.

فاضلی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود فرموده اند که اگر این گروه جهادگر یعنی اصناف نبودند انقلاب به پیروزی نمی رسید. اما باید پرسید که چه اتفاقی در مسائل سیاستگذاری رخ داده که این بخش نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیان داشت: هر چه بوده گذشته اما یقین بدانید که توفیق آیت الله رئیسی توفیق ایشان نیست بلکه توفیق ایران است و هر کسی در تضعیف دولت در حال شکل گیری بخواهد حرف بزند ایرانی نیست.

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی افزود: تقاضای من به عنوان یک فعال صنفی از نمایندگان رئیس جمهور منتخب کشور که در این جلسه حاضر هستند این است که مطالب، خواسته‌ها و مشکلات اصناف را با رعایت امانتداری به آقای رئیسی برسانید و مبادا شما را کسانی دوره کنند که همانند دولت قبل عمل کنید، شما را به خدا قسم می دهم برای نجات ایران این کار را نکنید، متاسفانه مدیران دولت قول‌هایی دادند و عمل نکردند شما را به خون شهدا قسم می دهم که به قول هایتان عمل کنید.

وی افزود: با داشته هایمان حتما می توانیم ایرانی سرافرازتر و سربلندتر داشته باشیم لذا یک واقعیت را بپذیریم که اقتصاد قوی می تواند در دنیا از ایران  پشتیبانی کند این در حالی است که ما در مسائل اقتصادی متاسفانه بد عمل کردیم، به فضل الهی نشکستیم اگرچه کمی خم شدیم اما اگر به فرامین رهبر بزرگوار عمل می کردیم همین اتفاق نیز نمی افتاد.

فاضلی بیان داشت: ائتلاف بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی برنامه هایی را برای ارائه به دولت سیزدهم فراهم و اهداف اصلی در اقتصاد کلان در بخش بنگاه ها وهمچنین  تهدیدها و فرصت ها و اهداف اقتصادی اصناف تهیه و تدوین  شده و اهداف اصناف کشور در برنامه اقتصادی آماده شده  و در اختیار دولت سیزدهم قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: ما بر تمام مشکلات اقتصادی فائق خواهیم شد به شرط اینکه دولت سیزدهم اراده در بکارگیری نیروهای مردمی را داشته باشد و اگر دولت از ینگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنند، ایشان می‌توانند اقتصاد کشور را از بن‌بست رکود و بحران نزول شاخص‌های اقتصادی نجات دهند.

در ادامه این مراسم علی اژدرکش سخنگوی ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی ضمن تبریک روز اصناف از جامعه رسانه‌ای کشور که همواره حامی و همراه جامعه صنفی هستند قدردانی کرد و در ادامه به طور ویژه از سعید تقی‌پور مدیر مسؤل روزنامه جهان اقتصاد به دلیل همراهی و توجه این رسانه به مشکلات و معضلات جامعه صنفی و همچنین همکاری نزدیکی که با ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی دارد تقدیر و تشکر کرد.

***روحانی صندوق توسعه ملی را خالی کرد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: روحانی با برداشت های مکرر از صندوق توسعه ملی این صندوق را خالی کرد.

همچنین عزت الله اکبری تالار پشتی در این مراسم گفت: خداوند بزرگ را سپاس می گوییم که دست قوم شارلاتان و بنیانگذار شارلاتانیسم مدرن را از مملکت کوتاه کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: من به عنوان یک کارشناس کوچک  اعتقاد و باور دارم فرزندان این مملکت به سرعت می توانند کشور ما را آباد کنند.

وی بیان داشت: نهادهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری هستند قله ها را فتح کرده اند اما جاهایی که زیر نظر دولت و رئیس جمهور بوده اند این طور نیست. همین آقایی که از مردم رای مستقیم گرفت هیچ اعتنایی به مردمی که از آنها رای گرفت نداشت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کار را باید به مردم سپرد، گفت: هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و دولت فقط می تواند پول پارو کند و از مشاغلی که بدون هزینه ایجاد می شود مالیات دریافت کند و تمام درآمدهای خود را کسب کند.

اکبری تالار پشتی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان پشتیبانی و مانع زدایی از تولید گفت: مدام برای تحقق شعار سال بحث های تئوری در مورد تورم و رکود مطرح می شود و مطرح کردن این مباحث سودی ندارد و در صورتی مشکلات حل خواهد شد که منابع مالی در اختیار مردم به سمت تولید حرکت کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جهش تولید بیان داشت: من به صورت میدانی و به عنوان ناظربه مناطق مختلفی در کشور سرزدم و شاهد بودم که جهش تولید در بسیاری از تولیدات در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد در حالی که دولت غایب بود.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه جهش تولید به معنای چند برابر شدن تولید است، گفت: پس از تولید این سوال مطرح می شود که این تولیدات در کجا باید بفروش روند، جواب این سوال بسیار ساده است باید کالاهای تولیدی صادر شود.

وی با تاکید بر لزوم دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: این در حالی است  که در خصوص تجارت سفارتخانه های کشور اقدامی انجام نمی دهند و هیچ کاری انجام نمی دهند.

اکبری تالار پشتی با بیان اینکه در آن زمان مجلس هم ادغام این دو وزارت خانه را به تصویب رساند، گفت: اما اکنون بعد از گذشت چند سال از ادغام این دو وزارتخانه رئیس جمهور فعلی خواهان تفکیک و تشکیل دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت، معدن و بازرگانی با حرف های قرون وسطایی بی ربط است.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از سوی روحانی خالی شد، گفت: با بروز هر حادثه طبیعی رئیس جمهور طی نامه ای از مقام معظم رهبری خواستار برداشت از این صندوق می شوند و حضرت آقا نیز در مقابل عواطف مردم قرار می گیرند و اجازه برداشت می دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: این در حالی است که دولت باید هزینه های جاری را از محل های دیگری مانند مالیات دریافت کند.

وی با بیان اینکه روحانی خیانت کرد گفت: مدتی پیش گفت وگویی با آقای رزم حسینی داشتم که در آن جلسه وزیر صنعت اعلام کرد که برخی از وظایف به عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده اما در جلسه ای که با وزیر کشاورزی داشتیم وزیر کشاورزی از لغو این تصمیمات توسط رئیس جمهور خبرداد.

***لزوم جهت‌گیری 5 معاونت مرتبط با اقتصاد در وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی

رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی نیز در این مراسم با اشاره به لزوم بهره مندی از دیپلماسی اقتصادی برای توسعه روابط تجاری با کشورها گفت: باید ساختار وزارت خارجه تغییر و 5 معاونت اقتصادی در این وزارتخانه تشکیل شود.

رامین مهمان پرست با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور اصلا خوب نیست، گفت: اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد فشاری اقتصادی که بر مردم وارد شده چندین برابر خواهد شد و آخرین فرصت را هم از دست می دهیم بنابراین برای حل مشکلات باید ریشه مشکلات را شناسایی کرد و بهترین راه حل را انتخاب کرد و با شجاعت آن را اجرا کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی اظهار داشت: مشکل اصلی اقتصادی ما با بررسی بودجه کاملا مشخص است در بودجه سال 98 ردیف بودجه عمومی دولت 520 هزار میلیارد تومان بود اما بودجه شرکت های عمومی دو و نیم برابر آن یکی یک میلیارد و 270 میلیون تومان بود.

وی بیان داشت: در سال 99 شرایط بدتر شد و بودجه عمومی دولت 480 میلیارد تومان تعیین شد و بودجه شرکت های عمومی اضافه تر شد و سه برابر شد لذا وقتی بودجه شرکت های دولتی تا این اندازه افزایش می یابد دیگر بودجه ای برای کارهای اساسی و عمرانی دولت  و حمایت از بخش خصوصی باقی نمی ماند لذا کسری بودجه ایجاد می شود و کسری بودجه باعث تورم می شود و در نتیجه ارزش پول ملی کشور کاهش می یابد و این مسائل توانایی تولید را به شدت تنزل می دهد.

مهمان پرست بیان داشت: در بودجه 1400 بودجه عمومی دولت 800 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که بودجه شرکت های دولتی بانک ها و بیمه بیشتر است و لذا همین مساله نشان می دهد که ما یک جراحی بزرگ در ساختارهای اقتصادی نیاز داریم و اگر قرار باشد این بودجه محقق شود هنوز بودجه شرکت های دولتی دو برابر بودجه عمومی دولت است و لذا این بودجه محقق نخواهد شد مگر اینکه تغییرات بزرگی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مبنای بودجه بر روی فروش نفت محاسبه شده است گفت: فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت به آسانی محقق نخواهد شد لذا کسری بودجه در این بخش پدیدار خواهد شد و مالیات هم در صورتی محقق می شود که بخش خصوصی حمایت شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائتلاف وحدت ملی اظهار داشت: بنابراین اگر این دو منبع تامین نشود باید اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه کرد. بنابراین اگر همین روند ادامه یابد و آن جراحی صورت نگیرد حداقل تورم امسال 60 درصد نسبت به سال 99 خواهد بود و این به معنای انفجار در بدنه اجتماعی است و به معنای آن است که مردم دیگر تحمل ندارند و به معنای آن است که وضعیت بسیار بدتر خواهد شد بنابراین باید به سرعت جلوی این وضعیت را گرفت.

وی افزود: برای این کار باید شرکت های دولتی به صورت واقعی و درست خصوصی شود زیرا اکثر فسادهای دولتی در شرکت های دولتی است و شرکت های دولتی باید به صورت درست خصوصی شود و لذا باید هزینه های دولت را کاهش داد و درآمد را افزایش داد و وابستگی بودجه را به درآمد نفتی صفر کرد و سپس درآمد نفتی هم برای زیرساخت های اقتصادی کشور استفاده شود.

مهمان پرست با تاکید بر نقش دیپلماسی اقتصاد بیان داشت: تولید دارای سه نیاز در داخل است اولا نیازمند دانش فنی روز دنیا برای افزایش راندمان است ثانیا نیازمند مواد اولیه است و باید به بهترین شکل مواد اولیه تولید تامین شود و در درجه سوم باید ماشین آلات مدرن و بروز برای افزایش تولید فراهم شود و هر سه این بخش در شرایط مطلوب دیپلماسی اقتصادی با هماهنگی دستگاه های مرتبط و محوریت وزارت امور خارجه تامین می شود.

وی با بیان اینکه تولید وقتی جهش می یابد حتما باید به بازارهای صادراتی راه یابد، گفت: اگر بازار صادراتی برای تولید مهیا شد تولید ادامه می یابد و لذا مجموعه ای از دستگاه ها با محوریت وزارت امور خارجه باید این کار را انجام دهند بنابراین برای افزایش تولید و مطلوب شدن محیط کسب و کار دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه گفته می شود چرا رایزن بازرگانی کم داریم، گفت: به نظرم اصلا نیازی به رایزن بازرگانی وجود ندارد یک نفر که در کار اقتصادی حرفه ای است اصلا حاضر نیست کارمند دولت شود و لذا کسانی که از این فرصت به عنوان مزیت می خواهند استفاده کنند به عنوان رایزن کارمند سفارتخانه می شوند و لذا باید بهترین نخبگان اقتصادی را استخدام وزارت خارجه کنیم و به عنوان کارشناس در سفارتخانه فعالیت کند.

مهان پرست بیان داشت: ما در روابط خارجی در کنار تلاش برای رفع تحریم ها باید حضور مقتدرانه داشته باشیم و در نتیجه روابط دو جانبه و چند جانبه را با کشورها توسعه دهیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |