جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 135119 18:56 1399/12/10
ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند

ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند

ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آخرین معاملات بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش 1.41 درصدی  و92سنت کاهش داشت و به قیمت64 دلارو23سنت رسید

همچنین قیمت سبد نفتی اوپک در آخرین معاملات با کاهش17صدم درصدي وبا 11 سنت کاهش به 63 دلارو 79سنت تثبیت شد.

این در حالی بود که ، قیمت نفت سنگین ایران با کاهش 1.21 درصدی و80 سنت کاهش به65 دلارو14سنت رسید.

بازبینی قیمت نفت محتاطانه شروع شده و بعضی از بانکها پیش بینی می‌کنند قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۶۰ دلار می‌رسد در حالی که سایرین جسورتر بوده و پیش‌بینی می‌کنند شاخص بازار جهانی تا مرز ۶۵ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

 تا چند ماه پیش با توجه به روند کند ساخت واکسنهای کووید ۱۹، ادامه مازاد عرضه نفت و گزارش‌ها از شناسایی انواع جهش یافته ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و تهدید آغاز موج جدید شیوع بیماری، این پیش بینی ها کاملا خوش بینانه به نظر می رسیدند.

اکنون بانکها و معامله گران درباره قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت برنت صحبت می‌کنند. البته دلیل اصلی چنین پیش‌بینی، افت تولید نفت آمریکا به دلیل یخبندان بی‌سابقه تگزاس در اوایل فوریه است. این کاهش حتی از افت تولید ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بزرگتر بود و مدتی طول خواهد کشید که به طور کامل احیا شود.

 با این همه تقاضا در بعضی از بازارهای مهم به‌خصوص در چین به طور مستمر رو به بهبود است. این بهبود تا حدی احیای تدریجی تقاضا برای نفت در سایر مصرف کنندگان بزرگ مانند آمریکا را جبران کرده و به بالاتر رفتن قیمت‌ها کمک می‌کند. البته برنامه‌های محرک مالی دولتی که در واکنش به بحران پاندمی، نقدینگی را به اقتصادهای سراسر جهان تزریق کرده اند نیز وجود دارد. هزاران میلیارد دلار با امید به کمک به احیای رشد اقتصادی به سوی شرکتها و مصرف کنندگان سرازیر شده است. یک بار دیگر آمریکا برای تغییر فضای نفت نقش حیاتی داشته است. بازبینی پیش‌بینی قیمت نفت پس از پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای تصویب بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری به سرعت انجام شد.

در این بین ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند. تلاش‌های اوپک پلاس در کاهش تولید مثمرثمر واقع و تولیدکنندگان شیل آمریکا این بار برای بازگشت به افزایش تولید محتاط بوده اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |