جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 126443 17:40 1399/10/06
دیو گرانی زنجیر گسسته است

دیو گرانی زنجیر گسسته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دیو گرانی زنجیر گسسته است

دیو گرانی زنجیر گسسته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مھدی نظیفی، تحلیلگر اقتصادی

مرکز آمار نرخ تورم آذرماه را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تورم سالیانه نهمین ماه امسال خانوارهای کشور به ۳۰.۵ درصد رسید که برای خانوارهای شهری ۱.۵ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۷ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ۴۴.۸ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۴.۸ درصد بیشتر از آذر ٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در آذرماه نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ۵۷.۹ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧ درصد رسیده است. یعنی اکثریت مردم که کل درآمدشان هم هزینه های خوراک و مسکن آنها را هم کفاف نمی دهد تا آذرماه مجبور شده اند نسبت به سال گذشته بسیاری از اقلام خوراکی را از سفره خود حذف کنند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه « روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه « میوه و خشکبار » (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه « آشامیدنی‌ها» (نوشابه گازدار، آب میوه، چای خارجی بسته‌ای) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)،«پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالیانه در آذر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۷.۹ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٢ درصد برای دهک دهم است. قیمت‌های آذر ماه 99 نسبت به آبان 99 بطور متوسط 2درصد و نسبت به آذر پارسال ۴۴.۸ درصد افزایش داشته است. قیمت همه مواد غذایی بطور متوسط تنها در یک ماه اخیر پنج درصد گران‌تر شده‌ است. ضمنا هزینه  روستاییان در مقایسه با خانوارهای شهری رشد بیشتری داشته و خانواده‌های کم درآمد هم در مقایسه با پردرآمدها، بیشتر از دیگران متحمل بار افزایش قیمتها شده‌اند. روز اول دی دربرخی از محله های تهران قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها حدود ۵۰ هزارتومان شده بود. ظاهرا هنوز هم از اقدامات دولتی در جهت تامین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری و کاهش قیمت تخم‌مرغ توسط مسئولان مربوطه خبری نیست.

در گزارش اعلام شده وزارت صمت، معدن و تجارت هم رشد قیمت مهرماه نسبت به تعدادی از کالاهای باورنکردنی بوده است:« قیمت تیرآهن نمره 27 سنگین ذوب آهن 314.6 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل آن 41 بوده »، « قیمت کنجاله سویا وارداتی با رشد 274.9 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 82.2 بوده »،‌ « قیمت تیرآهن نمره 14 ذوب آهن اصفهان با رشد 239.9 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 29 بوده »، « قیمت ورق سیاه 3 میلی متر مبارکه با رشد 221.6 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهرماه امسال نسبت به ماه قبل 34.5 بوده »، « قیمت  تیرآهن نمره 16 ذوب آهن اصفهان با رشد 210.3 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 20.2 بوده »، « قیمت میلگرد آجدار نمره 12 ذوب آهن اصفهان با رشد 200.1 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 29.4 بوده »،« قیمت تیرآهن نمره 18 سنگین ذوب آهن اصفهان با رشد 199.4 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 18.3 بوده »، « قیمت میلگرد آجدار نمره 14 با رشد 198.7 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 28.1 بوده »، « قیمت عدس درجه یک با رشد 170 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 7.8 درصد بوده »، « قیمت برنج هندی با رشد 160.4 درصد نسبت به  مهرماه 98 افزایش قیمت داشته و افزایش مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل 20.6 درصد بوده »، نمونه کالای اساسی هستند که با توجه به داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت بالاترین درصد تغییر را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند. بیشتر کالاهایی که امسال بیش از دوبرابر افزایش قیمت داشته اند کالاهای سازه ای فلزی ساختمانی و مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی و سایر مایحتاج اساسی زندگی مردم بوده است.

آنچه در 10 سال اخیر بر این کشور گذشته: قیمت دلار 25 برابر، قیمت مواد غذایی 22 برابر، قیمت لوازم خانگی 40 برابرشده است درمقابل آن دستمزد ها 6 برابر شده، متوسط قیمت خانه در تهران از ۲۸.۵ میلیون تومان عبور کرده، تراژدی روغن، گوشت، مرغ و لبنیات هنوز تمام نشده نمایش درام افزایش قیمت موادشوینده شروع میشود. مدیحی ، رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران گفت: «در مواد شوینده ما شاهد افزایش بالایی هستیم که این افزایش قیمت تا 40 درصد نیز بوده است.این افزایش اقدامی است که بدون توجه به توصیه‌ها و با تصویب سازمان مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام شده. متاسفانه به دلیل اینکه برخی کالا‌ها مثل مواد شوینده تغییر قیمت داشته اند و عده‌ای از کسبه اقدام به پاک کردن قیمت‌ها و فروش آن‌ها به قیمت جدید می‌کنند.این کار تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده حتما با این افراد برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت.»

اخیرا فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از۵۰ اقتصاددان حامی روحانی در انتخابات گفت: «مطمئنا تورم سال آینده بیش از دو برابر رقم پیش‌بینی فعلی دولت است. بیکاری بالای ۴۰ درصد، شاخص فلاکت بالای ۷۰ درصد و تورم سال آینده ۲ تا ۳ برابر رقمی است که اعلام می‌کنند.»

در همین حال طی مصاحبه ای معاون رئیس جمهور نوبخت درباره موضوع گرانی اجناس چنین اظهار نظر کرده: «جیب مردم پر پول هست‌ و ریختند در بازارها که خرید کنند اما جنس وجود ندارد و برای همین  قیمت‌ها بالا رفته». ظاهرا برداشت تیم اقتصادی دولت بقدری با زندگی مردم کشور فاصله دارد که فقط زندگی شمال شهر را رصد می کنند که دنبال جنس خارجی و پورشه نو آخرین مدل هستند که در بازار کم پیدا می شود و بر اساس توهمات خودشان برای زندگی مردم تصمیم می گیرند. هیچ مدیر یا مسئول دولتی در کشور نمی تواند با حقوق  کارگری یا مستمری بازنشستگان ماهیانه 2 میلیون و 800 هزار تومان، نیازهای معیشتی خود و خانواده اش را برطرف کند. آنها با پرداخت این اندک حقوق به کارگران و بازنشستگان، سالها رنج و زحمت آنها را نادیده انگاشته، برای خودشان زندگی فوق مرفهی بر پا کرده اند، خبر ندارند حقوق مزدبگیران کارگری اگر شاغل باشند حتی ده روز از هزینه زندگی آنان را هم پوشش نمیدهد. ایزدی، مسئول سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم گفت: «باید تغییر استراتژیک ایجاد کنیم تا مردم به جای خوردن مرغ، به سمت خوردن ماهی بیایند». وقتی جلسات دولتی را می بینید که پر از انواع میوه های گران و ...است که مردم عادی سالی یکبار شاید نصیبشان نشود، چرا دولتی خوردن ماهی و اشکنه.... یا نخوردن میوه را اول از خودشان شروع نمیکنند؟

وقتی فعالیت رانتی قتصادی فرزندان مسئولان تا آنجا پیش رفته که از شرکت آن‌ها در جشنی با عنوان تهوع‌آور «گرگ‌های وال‌استریت» در ترکیه خبر می رسد معلوم است که رفتار و گفتار پدرشان هم در مقام حکومتی خود هیچ شباهتی به مردم این کشور و مشکلاتشان نداشته باشد. باعث تاسف اینست که اینها تماما نشانه هایی از فروپاشی آخرین مقیدات اخلاقی مسئولان دولتی و در نهایت، نشان از نزدیک بودن زمان فروپاشی اقتصادی کشور دارد.

یاد شعر حافظ میافتیم: 

گویند سنگ لعل شود، در مقام صبر  /  آری شود، ولیک به خون جگر شود

در تنگنای حیرتم، از نخوت رقیب  /  یا رب مباد آن که، گدا معتبر شود



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |