جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 71703 16:01 1396/08/02
دیدار روحانی و روحانیت مبارز در پاستور!

دیدار روحانی و روحانیت مبارز در پاستور!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دیدار روحانی و روحانیت مبارز در پاستور!

دیدار روحانی و روحانیت مبارز در پاستور!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

میثم سعادت- حسن روحانی به اعضای جامعه روحانیت مبارز پیشنهاد داده به پاستور بیایند و جلسه شورای مرکزی را با حضور روحانی برگزار کنند.

مصباحی‌مقدم درخصوص جزئیات دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی می‌گوید «در حاشیه دیدار مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقام معظم رهبری با آقای روحانی ملاقاتی داشتم و به ایشان گفتم که دوستان مایل بودند تا شما را ببینند و به دفتر شما هم اطلاع دادند اما آقای روحانی گفتند کسی به من چیزی نگفته است ولی ترتیب می‌دهم و این ملاقات صورت گرفت... در یکی از جلسات جامعه روحانیت مبارز این دیدار بحث و مقرر شد که به‌طور عمده کمیته سیاسی با اضافه کردن بعضی از افراد همچون آیت‌ا... شبستری و حجت‌الاسلام طباطبایی با رئیس‌جمهور دیدار کنند.

حجت‌الاسلام تقوی در ابتدای این دیدار گفت که این دیدار اولا برای تبریک ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم است و مبنای جامعه روحانیت مبارز هم این است که هر فردی که رئیس‌جمهور می‌شود و رهبری حکم تنفیذ آن را می‌دهد، مورد حمایت قرار دهیم خصوصا که اخیرا جنابعالی مواضع خوبی هم در مورد سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا گرفته‌اید و در مقابل آمریکا خیلی قوی برخورد کردید»

بعضی سایت‌های خبری البته نوشتند که روحانی پیشنهاد داده است جلسات جامعه روحانیت مبارز در پاستور برگزار شود.

جامعه روحانیت کجاست؟

در دهه شصت  قدرت بلامنازعه سیاست‌ورزی در ایران جامعه روحانیت مبارز و احزاب همسو با آن بودند. حزبی که رهبری فکری آن را مهدوی کنی بر عهده داشت. در سال‌های انتهایی دهه شصت جمعی از نیروهای روشنفکر مجمع روحانیون به هدایت مهدی کروبی و سید محمد خاتمی و موسوی خوئینی از جامعه روحانیت انشعاب کردند. با این حال قدرت جامعه روحانیت حفظ شد و در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد رئیس هر سه قوه از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بودند.

با این حال با ظهور اصلاح‌طلبان در میانه دهه هفتاد به مرور از نفوذ جامعه روحانیت مبارز کاسته شد. ابتدا قوه مجریه از هاشمی رفسنجانی به سید محمد خاتمی رسید و بعد ریاست قوه مقننه از ناطق نوری به مهدی کروبی. در نهایت هم آیت‌الله یزدی از قوه قضائیه رفت و کار را به هاشمی شاهرودی سپرد که سابقه‌ای از احزاب ایرانی نداشت.

اما ضربه دیگر به جامعه روحانیت در سال ۸۸ خورد. وقتی انتخاب بین احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی بدل به جدل بین هاشمی و احمدی‌نژاد شد و بسیاری از نیروهای جناح سنتی جامعه روحانیت مبارز مثل ناطق نوری، اکرمی و حسن روحانی از این تشکیلات فاصله گرفتند.

اتفاق دیگر اما درگذشت مهدوی کنی بود. بعد از وفات مهدوی کنی، موحدی کرمانی هشتاد و سه ساله دبیرکل این حزب شد. (وی در حال حاضر ۸۶ سال دارد) وی البته نه کاریزمای موحدی کرمانی را داشت و نه دانشگاه امام صادقی در کنار او بود که بتواند نیروی سیاسی برای فعالیت‌های همسو تربیت کند.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هر چند حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هر دو سابقه عضویت در جامعه روحانیت مبارز را داشتند اما این حزب موثر غایب بود و تاثیری در جریان انتخابات نداشت. شاید نظریه پردارازان اصولگرای دولت روحانی مثل واعظی بی میل نباشند با جناح سنتی روحانیت مبارز پیوندی تازه ببندند.

مجمع روحانیون در سکوت!

با این حال مجمع روحانیون نیز همچنان جلسات خود را برگزار می‌کند. دو شنبه شب اعضای این حزب سیاسی با حضور سید محمد خاتمی تشکیل جلسه دادند و ضمن انتقاد از حاشیه‌های ایجاد شده برای سپنتا نیکنام اعلام کردند «در این موقعیت حساس که دشمنان از هر جهت در پى ضربه زدن به جمهورى اسلامى و ملت ایران هستند به هیچ وجه نباید وحدت و انسجام ملى را مخدوش و بهانه به آنان داد. امید است که با تدبیر مسئولان امر این موضوع بزودی حل شود و کسى که در یک دوره چهارساله نیز بى هیچ اشکالى در شورا بوده است بتواند به وظیفه خود عمل کند.»



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |