جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 70164 13:53 1396/07/12
دیاکو حسینی عنوان کرد: پیشبرد دیپلماسی نظامی همراه با اقدامات دیپلماتیک برای دفع تهدیدات امنیتی

دیاکو حسینی عنوان کرد: پیشبرد دیپلماسی نظامی همراه با اقدامات دیپلماتیک برای دفع تهدیدات امنیتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دیاکو حسینی عنوان کرد: پیشبرد دیپلماسی نظامی همراه با اقدامات دیپلماتیک برای دفع تهدیدات امنیتی

دیاکو حسینی عنوان کرد: پیشبرد دیپلماسی نظامی همراه با اقدامات دیپلماتیک برای دفع تهدیدات امنیتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: در روزهای اخیر شاهد رفت‌وآمدهای مقامات ارشد نظامی ترکیه و عراق به ایران و همچنین سفر مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران به این دو کشور هستیم. این سفرها که در نوع خودش کم‌سابقه تلقی می‌شود، از منظر تحلیلگران، دیپلماسی نظامی بعد از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان می‌تواند منجر به شکل‌گیری ائتلاف سه‌جانبه میان ایران، ترکیه و عراق شود که شکل‌گیری این ائتلاف به معنای آمادگی این سه کشور با خلق هرگونه بحران جدید در منطقه تعبییر می‌شود. «دیاکو حسینی» کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری در تحلیل رفت‌وآمدهای مقامات نظامی ترکیه و عراق به ایران در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دیپلماسی نظامی موضوعی است که امروزه در محافل آکادمیک و نظامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که دیپلماسی نظامی باید متکی در پیشبرد توافقات ماندگار و بادوام امنیتی بین کشورها باشد. رفت‌وآمدهای مقامات ارشد نظامی کشورها صرفا به دلیل هماهنگی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در امور نظامی بازمی‌گردد و بنابراین تصور می‌کنم که رفت‌و‌آمدهای اخیر مقامات نظامی ترکیه به ایران به معنای تقویت دیپلماسی نظامی در راستای تقویت صلح وثبات در منطقه خواهد بود.

رزمایش‌های نظامی در راستای دفع تهدیدات جاری متطقه‌ای است

وی ادامه داد: ترکیه، ایران و عراق به شدت در موضوع اقلیم کردستان از فرصتی که پیش آمده نگرانی‌های امنیتی شدیدی دارند و در این مقطع زمانی به دنبال غلبه بر این مشکلات هستند. مثلاً تا قبل از همه پرسی، ترکیه مجبور بود به تنهایی با مسئله اقلیم و حرکت‌های کُردی در شمال عراق و پ.ک.ک مبارزه کند اما با وضعیتی که امروز شاهد هستیم و دولت اقلیم خودمختار تصمیم به برگزاری رفراندوم گرفت، یک اجماع نظامی بین ایران، ترکیه و البته بغداد به وجود آمد که رزمایش‌های نظامی در این راستا قابل فهم است. حسینی افزود: ضمن این‌ که جامعه بین‌المللی هم این همه‌پرسی را به رسمیت نشناخته است، این سه کشور به دلیل داشتن منافع سنتی و امنیتی در عراق و منطقه کردستان، روابط چندجانبه و اقدامات دسته‌جمعی را افزایش داده‌اند تا بحران‌ به وجود آمده را حل و فصل کنند.

تقدم اقدامات دیپلماتیک بر اقدامات نظامی درحل بحران کردستان ضروری است

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: ترکیه با ۲۳ میلیون کُرد، نزدیک به چهار دهه است با گروه‌های کُردی معارض در حال انجام جنگ‌های شدید است و کاملا روابط متفاوتی نسبت به ایران با کردها از بُعد تاریخی دارد. چون در طول تاریخ ما شاهد روابط نزدیکی میان قوم کرد با اقوام ایران و دولت مرکزی بوده‌ایم اما وضعیت رفراندوم، شرایطی را به وجود آورده است که ترکیه و ایران روابط نظامی را تقویت کرده‌اند. وی ادامه داد: درست است که رفراندوم اقلیم کردستان بلافاصله منجر به استقلال نخواهد شد و امروز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی توافقی بر استقلال، درون خود اقلیم کردستان و احزاب کُردی هم وجود ندارد اما طرح موضوع استقلال به خودی خود یک موضوع فوری امنیتی را برجسته می‌کند ولی واکنش‌های ما باید کاملا متناسب باشد، یعنی اقدامات عجولانه را نباید اتخاذ کنیم. حسینی گفت: بهتر است اول راه‌های دیپلماتیک را امتحان کنیم و در نهایت اگر این راه پاسخگو نبود و استقلال کردستان را حتمی دیدیم، اقدامات تنبیهی و سخت مثل رزمایش نظامی و تحریم‌های هوایی را در پیش بگیریم، چون اگر ما از ابتدا برخورد سخت‌افزاری داشته باشیم، ممکن است تصویر کشورمان در میان مردم کُرد عراق خدشه‌دار شود. همان‌گونه که اشاره کردم ما رابطه تاریخی خوبی با کردها داشتیم و داریم که ترکیه و عراق از این رابطه خوب محروم بودند. وی در پایان افزود: اگر چه بارزانی‌ها و خاندان بارزانی به دلیل قدرت‌‌یابی خانوادگی و مطامع شخصی خودشان اقدام به برگزاری این همه‌‌پرسی کرده‌اند اما باید به این نکته توجه کنیم که تمامی مردم اقلیم، طرف‌دار بارزانی‌ها نیستند بلکه آن‌ها به فساد درون خانواده بارزانی آگاهی کامل دارند ولی در عین‌حال به نحوی در این موج‌سواری گرفتار شده‌اند و به همین دلیل فکر می‌کنم باید خویشتن‌داری خیلی بیشتری در مقایسه با ترکیه در ارتباط با اقلیم کردستان داشته باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |