جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 5492 16:49 1393/07/04
ديپلمات آمريکايي:  زمان حل اختلاف هاي تهران و واشنگتن رسيده است

ديپلمات آمريکايي: زمان حل اختلاف هاي تهران و واشنگتن رسيده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ديپلمات آمريکايي:  زمان حل اختلاف هاي تهران و واشنگتن رسيده است

ديپلمات آمريکايي: زمان حل اختلاف هاي تهران و واشنگتن رسيده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


'ويليام ميلر' ديپلمات آمريکايي با اشاره به "مشترکات فرهنگي و منافع مشترک اقتصادي و سياسي" تهران و واشنگتن گفت: وقت آن رسيده است که دو کشور براي حل اختلاف ها و فراهم آوردن زمينه هاي آشتي همت کنند.
 اين ديپلمات با سابقه و مشاور ارشد انديشکده 'در جستجوي زمينه هاي مشترک' در گفتگو با ايرنا افزود: برخورد با افراطي گري در همه اشکال آن خواست همه ملت ها است و داعش نمونه ديگري از گروه هايي است که با تحريف مذهب تلاش مي کند اقدام هاي هولناک خود را توجيه کند.
وي اظهار عقيده کرد که آمريکا و ايران هم مي توانند و هم بايد براي حل بحران هاي عراق و سوريه با يکديگر همکاري کنند و عوامل پيدايش و قدرت گرفتن اين گروه تروريستي را در منطقه از بين ببرند.
ميلر مدعي شد اخيرا سخناني از طرف مسوولين ايران و آمريکا بيان شده است که گواه تمايل روساي جمهور دو کشور به اينگونه همکاري ها است و به همين دليل، احتمال تعامل دو طرف دور از ذهن نخواهد بود.
سفير سابق آمريکا گفت: علاوه بر موضوع مقابله با داعش، زمينه هاي ديگري براي همکاري هاي دو کشور وجود دارد که از آن جمله مي توان به موضوع مبارزه با مواد مخدر، حمايت از آزادي هاي مذهبي و ايجاد شرايط امن و با ثبات در آبراه خليج فارس براي مبادله کالا اشاره کرد.
وي افزود: يکي ديگر از راه هاي گسترش ارتباط ميان دو کشور، برداشتن موانع و فراهم کردن امکان مسافرت اتباع ايران و آمريکا به کشور يکديگر است.
ميلر گفت: دليلي ندارد که آمريکايي ها براي ديدار از زيبايي هاي ايران مدرن با مشکل روبه رو شوند و يا مردم ايران براي ورود به آمريکا درگير مشکلات شوند.
به گفته اين ديپلمات آمريکايي، برقراري ارتباط ميان نهادها و سازمان هاي مختلف دو کشور و عادي سازي روابط بازرگاني، تجارت و مبادلات کالا به نفع هر دو طرف خواهد بود.
اين کارشناس انديشکده آمريکايي، تلاش مشترک ميان ايران و آمريکا براي حل بحران هاي سوريه و عراق را يکي ديگر از زمينه هاي همکاري سودمند ميان دوطرف ذکر کرد و گفت: دو کشور بايد بتوانند با برقراري گفتگو ميان دولت سوريه و مخالفان، بحران چند ساله اين کشور را حل کنند.
وي افزود: آمريکا از طريق نفوذ و رابطه نزديکي که با گروه هاي مخالف در سوريه دارد مي تواند آن ها را به مذاکره با دولت اسد ترغيب کند.
ميلر با اشاره به اينکه 35 سال خصومت ميان ايران و آمريکا يک زمان طولاني است، گفت: زمان آن رسيده است که روساي جمهور دو کشور با تصميمي متهورانه به ديدار با يکديگر رضايت دهند.
به عقيده ميلر، چنين ديداري در صورت وقوع، حاوي اين پيام نيرومند به مردم ايران و آمريکا خواهد بود که مبناي روابط ميان دو کشور مسائل و وقايع سياسي سال هاي گذشته نيست بلکه مشترکات ميان دو ملت تبيين کننده روابط ميان آنها است.

اين ديپلمات درباره احتمال دستيابي به توافق جامع هسته اي گفت: گرچه هنوز موانع و مشکلاتي در اين زمينه به چشم مي خورد، ولي من يقين دارم که با همکاري و تلاش دانشمندان و متخصصان دو کشور دستيابي به توافق جامع و پايدار امکان پذير است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |