پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3431 14:03 1393/04/24
دو فاجعه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد

دو فاجعه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دو فاجعه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد

دو فاجعه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: مجموعه‌ي اعتبارات جاري و ملي استاني و کشوري در اين سازمان، معادل سرجمع اعتبارات آموزش و پرورش در يک استان است.
به گزارش ايسنا، مسعود سلطاني‌فر با اشاره به جلسه‌اي که مدتي پيش با معاونت راهبردي رياست جمهوري محمدباقر نوبخت درباره‌ي مسائل کلي سازمان داشته، اظهار کرد: تا وقتي اساس اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و منابع‌مان در همين حد باشد، سالانه مي‌توانيم فقط به 1500 اثر تاريخي در کشور توجه کنيم.
او ادامه داد: هرچه جلو مي‌رويم، ابعاد مشکلات و مسائل اين سازمان روزبه‌روز بيشتر خود را نشان مي‌دهد. در واقع، ما را به اين نکته رسانده است که بايد نگرش و بازنگري عميقي در اين زمينه داشته باشيم و از همه‌ي امکانات کشور براي حل مشکلات استفاده کنيم.
معاون رييس‌جمهور که صبح امروز (سه‌شنبه، 24 تيرماه) در مراسم تکريم و معارفه‌ي روساي جديد و قديم پژوهشگاه ميراث فرهنگي سخن مي‌گفت،‌ اظهار کرد: من به آقاي نوبخت اعلام کردم که عمر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيش از دو - سه سال نيست، چون نبايد ادغام‌ها،‌ مشکلات و در واقع، فاجعه‌هايي را که در اين سازمان رخ داده است، جزو عمر آن حساب کنيم. اجراي طرح "دورکاري" و انتقال معاونت‌هاي ميراث فرهنگي و صنايع دستي به شيراز و اصفهان را مي‌توان فقط با نام "فاجعه‌ي شيراز" و "فاجعه‌ي اصفهان" دانست، چون هرقدر گزارش‌ها را بيشتر مرور مي‌کنيم، بيشتر به کلمه‌ي "فاجعه" نزديک مي‌شويم.
وي کم بودن بضاعت کارشناسي در ميراث فرهنگي و صنايع دستي را مهم‌تر از وضعيت نابسامان اشيا و اسناد منتقل‌شده به شيراز و اصفهان دانست و افزود: اين کمبود بضاعت به‌راحتي جبران‌شدني نيست، بسياري از کارمندان اين سازمان با اين دو فاجعه، از امکاناتي که به ديگر کارمندان دولت داده مي‌شود، محروم شدند که براي آن نيز بايد فکري کرد.
او ادامه داد: به آقاي نوبخت گفتم، در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جايي به نام پژوهشگاه داريم که جمعي 200 نفره شامل اعضاي هيئت علمي‌، پژوهشگران و محققان در آن حضور دارند؛ اما همه‌ي آن 200 نفر بي‌کار هستند و دليل اين بي‌کاري نيز نبودن اعتبار است.
سلطاني‌فر اظهار کرد: با توجه به اين‌که از محل حضور گردشگران سالانه درآمدهاي ارزي کشور افزايش دارد و از محل توسعه‌ي گردشگري، به حل موضوع اشتغال در کشور کمک مي‌شود، اين توقع وجود دارد که به مجموعه‌ي اعتبارات کنوني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توجه شود و اميدوارم با گذشت اين دوره‌ي بحران و پرتلاطم، تلاش کنيم تا چند سال آينده، اين مشکلات نيز برطرف شود.
وي ادامه داد: فقط به دليل وجود محذوريت قانوني با برکناري آقاي گلشن - رييس پيشين پژوهشگاه -موافقت کردم. با اين وجود، در انتخاب اعضا براي سمت‌هاي مختلف تا جايي که مي‌توانيم، نخست از بضاعت مجموعه استفاده مي‌کنيم. آقاي طالبيان‌ - معاون ميراث فرهنگي - يا آقاي گلشن را از همين مجموعه کشف کرديم. بايد نخست نگاه‌مان به درون سازمان باشد.
معاون رييس‌جمهور در حاشيه‌ي برگزاري اين مراسم نيز در جمع خبرنگاران درباره‌ي ايجاد دانشکده‌ي صنايع دستي و هنرهاي سنتي و اقدام دانشگاه آزاد براي گرفتن اين دانشکده، گفت: پيگيري‌هاي خود را از طريق مراجع مختلف قانوني ادامه مي‌دهيم، مجوزها نيز در حال گرفته شدن هستند. تلاش مي‌کنيم کار خود را در اين زمينه به‌خوبي انجام دهيم.
در اين مراسم، معاون گردشگري - مرتضي رحماني‌موحد -، معاون صنايع دستي - بهمن نامور مطلق -، معاون توسعه‌ي مديريت و منابع امور مالي - سميع‌الله مکارم حسيني -، معاون سرمايه‌گذاري سعيد شيرکوند ، اعضاي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تعدادي از باستان‌شناسان پيشکسوت حضور داشتند



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |