جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 191363 13:57 1401/05/26
دولت ۱۵ درصد کوچک شد

دولت ۱۵ درصد کوچک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دولت ۱۵ درصد کوچک شد

دولت ۱۵ درصد کوچک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • طی یکسال گذشته و پس از آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات متعددی از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شد. سازمان اداری و استخدامی به عنوان یکی از سازمان‌ها زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری نیز اقدامات خود را از سال گذشته سرعت بخشید.

براین اساس اقدامات متعددی در حوزه توسعه دولت الکترونیک، مدیریت عملکرد در نظام اداری و ارتقای فرهنگ سازمانی، بهینه‌سازی حجم و ساختار دولت، عادلانه‌سازی نظام‌های پرداخت، تأمین عدالت استخدامی و بهنیه‌سازی نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی، طرح ملی بهبود فرایندهای نظام اداری (مبنا)، بهره‌وری، دیپلماسی اداری، طراحی ، اجرای آزمایشی و استقرار نهایی سامانه یکپارچه پرداخت به ذینفع نهایی، تهیه گزارش های دوره ای منظم در مقایسه ورود اطلاعات در سامانه های سازمان اداری و استخدامی کشور انجام شده است.

همچنین در بحث بهبود کاربری و توسعه سامانه های مستقر در سازمان از قبیل ثبت حقوق و مزایا، پاکنا، استخدام و ...، تدوین سالنامه آماری نظام اداری با برش های دستگاهی و جغرافیایی مربوط به ابتدای سال 1401، ایجاد وب سرویس وضعیت واکسیناسیون کارمندان دولت، راه انداازی سامانه جمع نویسی، تهیه وب‌سرویس‌های جدید از مجموعه سامانه‌های نظام اداری کشور و قراردادن آن‌ها بر روی شبکه ملی اطلاعات (NIX)، بهبود امنیت و سهولت بکارگیری فرایند احراز هویت کاربران سامانه های ملی و با اولویت سازمان و ایجاد میز تشریح دستگاهی و استانی  (متد) و (متا) تلاش‌هایی صورت گرفته است.

توسعه دولت الکترونیک

گفتنی است که بحث توسعه دولت الکترونیک با هدف افزایش رضایت‌مندی مردم و بهبود ارائه خدمت به شهروندان
ایجاد بانک اطلاعاتی و داشبورد مدیریتی برای اتخاذ تصمیمات کلان از 15 شهریور 1400 در دستور کار قرار گرفت و اقدامات مربوط به این حوزه همچنان ادامه دارد.

با توجه به اتفاقاتی که تا کنون رخ داده، یکپارچه‌سازی سامانه‌های مدیریت منابع انسانی و ایجاد پایگاه داده‌های اطلاعات مربوط به نظام اداری، ایجاد شفافیت و یکپارچگی و ایجاد انضباط مالی و نظارت بر نحوه اجرای دولت الکترونیک در نظام اداری کشور تحقق یافته است.

مدیریت عملکرد در نظام اداری و ارتقای فرهنگ سازمانی

با توجه به ضرورت ارتقای فرهنگ سازمانی در کشور اقداماتی با هدف ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در شاخص‌های عمومی و اختصاصی و معرفی دستگاه‌های برتر، ارتقای فرهنگ و سلامت نظام اداری، تدوین نظام‌نامه جامع ارتقای فرهنگ سازمانی، به روزرسانی دستورالعمل نحوه استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، با توجه به سیاست‌های دولت جدید و اجرای مدل بومی سنجش فساد و سلامت اداری انجام شده است.

این اقدامات که از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد نتایجی نظیر ایجاد هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری در برنامه‌های مبارزه با فساد و توجه به ارتقای سلامت اداری، فعال‌سازی دستگاه‌های اجرایی در شناسایی مصادیق و ارائه راهکارهای پیشنهادی مدیریت تعارض منافع، فراهم شدن زمینه‌های ارتقای سلامت و شفافیت در نظام اداری، تدوین دستورالعمل نحوه استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد جهت تصویب و ابلاغ و نهایی‌سازی مدل اجرایی جهت سنجش با استفاده از ظرفیت مؤسسات افکارسنجی به دنبال داشته است.

بهینه‌سازی حجم و ساختار دولت

 سازمان اداری و استخدامی با در نظر گرفتن اهدافی مانند بازنگری ساختار دستگاه‌های اجرایی با توجه به مأموریت‌ها و اهداف دولت سیزدهم، کاهش اندازه دولت به میزان 15% و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و مشارکت جامعه تخصصی کشور در نظام تصمیم‌گیری کار خود را آغاز کرد و تاکنون به دستاوردهایی نظیر استقرار کامل سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی با امکان ارائه اطلاعات به‌روز و وب سرویس‌های مورد نظر و ثبت اطلاعات تشکیلات دستگاه‌های اجرایی؛ الکترونیکی شدن فرایند بین سازمان متبوع و دستگاه‌های اجرایی؛ طراحی و تدوین چارچوب تولید سالنامه آماری، کاهش 13343 پست سازمانی در یک سال گذشته، احصاء فهرست شوراها، کمیسیون‎ها و سایر مجامع تصمیم‌گیری، بررسی قوانین و مقررات تأسیس و یا ایجاد شوراها، کمیسیون‌ها و سایر مراجع تصمیم‌گیری رسیده است.

عادلانه‌سازی نظام‌های پرداخت

با توجه به اهمیت بسیار بالای عادلانه‌سازی نظام‌های پرداخت در جهت کاهش تفاوت پرداخت بین دستگاه‌های اجرایی و توجه به موضوع پرداخت یکسان در پست‌های اداری یکسان بین دستگاه‌ها، شفاف کردن نظام‌های پرداخت و توجه به موضوع بهره‌وری و پرداخت مبتنی بر عملکرد اقداماتی از سال گذشته آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

براین اساس تا کنون تدوین لایحه ساماندهی جبران خدمات کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور (70% پیشرفت تدوین لایحه)، تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های پرداخت برای مناسبت‌ها و نیز آیین‌نامه تخصیص اضافه‌کار و ارائه به هیئت محترم دولت برای تصویب، تصویب الگوی عادلانه و بهره‌ور در پرداخت به اعضای هیئت علمی، ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه سال 1400 توسط رییس جمهور و ارائه آیین‌نامه اجرایی مرتبط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش، تصویب توزیع عادلانه کارانه پزشکان در شورای حقوق و دستمزد انجام شده است.

تأمین عدالت استخدامی و بهنیه‌سازی نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی

سازمان اداری و استخدامی در جهت جذب نیروهای متخصص، ایجاد فرصت‌های برابر برای جذب در دستگاه‌های اجرایی، بهبود نیروهای فعال در بدنه دستگاه‌های اجرایی و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای جذب نخبگان اقداماتی نظیر برنامه‌ریزی برای برگزاری نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور در سال 1401 ویژه رشته‌های شغلی آموزش و پرورش و بازنگری مدل شایستگی مدیران حرفه‌ای و نظام اجرایی آن را از فروردین ماه سال جاری آغاز کرد.

طرح ملی بهبود فرایندهای نظام اداری (مبنا)

این ظر ح با هدف ارتقای کیفی خدمت‌رسانی به آحاد مردم و افزایش رضایت‌مندی عمومی از بهمن ماه سال 1400 آغاز شد و در این رابطه جلسات کمیته ویژه ملی بهبود فرایندها و جلسات کمیته فرعی به صورت منظم برگزار شده است. همچنین امکانات سامانه (ایران من) وزارت کشور در راستای طرح مبنا توسط شرکت ایرانسل‏ ارئه شده است. در کنار این موارد بررسی سامانه املاک و اسکان کشور و ارائه گزارش آسیب‌شناسی سامانه وزارت راه و شهرسازی در دستور کار بوده است.

بهره‌وری

تلاش در جهت ارتقای بهره‌وری نظام اداری یکی از وظایف سازمان اداری و استخدامی است. در این مورد اقداماتی نظیر تقویت نقش تنظیم‌گری سازمان ملی بهره‌وری به منظور جاری‌سازی سیاست‌ها در مقابل تمرکز بر سیاست‌گذاری، هوشمندسازی فرآیندهای جمع‌آوری، تحلیل داده و سنجش بهره‌وری، مردم‌سپاری و نخبه‌سپاری فعالیت‌های سازمان از طریق فعال‌سازی شبکه ملی بهره‌وری، توسعه جریان نوآوری بهره‌ور به منظور ارتقای رقابت در زیست‌بوم بهره‌وری کشور و تمرکز بر ارتقای اثربخشی چرخه مدیریت بهره‌وری و توانمندسازی متولیان بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی از 15 شهریور سال 1400 انجام شده است.

دیپلماسی اداری

انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت توسعه اداری سوریه در دو محور اصلی تبادل تجربیات و بومی‌سازی دانش برای توسعه نظام سنجش عملکرد اداری و نهادی و پشتیبانی از عملکرد آن و آموزش و زمینیه‌سازی و پرورش و توسعه نظام مدیریت منابع انسانی در دستگاه‌های دولتی (اسفند 1400) و برقراری ارتباط با سازمان (APO)  و همکاری با آن سازمان از جمله مواردی بوده است که در راستای دیپلماسی اداری پیگیری شده و به نتایجی مانند آغاز همکاری با دولت سوریه پس از  امضا تفاهم‌نامه در اسفند 1401  اشاره کرد که سابقه همکاری در دولت گذشته وجود ندارد. تا کنون 4 مرحله کامل دوره آموزشی تفاهم شده در سوریه به اتمام رسیده است. سایر مراحل آموزشی نیز طبق برنامه در حال اجراست.

طراحی، اجرای آزمایشی و استقرار نهایی سامانه یکپارچه پرداخت به ذینفع نهایی/ 50 درصد اجرای آزمایشی سامانه انجام شد

پرداخت به ذینفع نهایی یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری در تخصیص بودجه دولت که طی سال‌های اخیر تاکید زیادی بر ضرورت اجرای آن انجام شده است. بر همین اساس طراحی بستر یکپارچه پرداخت حقوق و مزایا کارکنان دولت با اتصال پایگاه داده و اصلاح فرآیندی با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان متولی سامانه ثبت حقوق و مزایا و نظام حقوق و دستمزد در کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متولی تخصیص منابع و اعتبارات و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) به عنوان متولی سامانه تخصیص وجه الکترونیک و پرداخت در وجه کارمندان دولت انجام شده است.

لازم به ذکر است، علت اصلی بروز برخی نارسایی ها در پرداخت نامتعارف توسط دستگاه های اجرایی کشور اعم از وزاتخانه ها، شرکتهای دولتی، بانک ها و .... و شفاف نبودن جریان پرداخت حقوق و مزایا در کشور علی رغم وجود قوانین موضوعی در این خصوص، خلا محصول عدم اتصال پایگاه داده و اصلاح فرآیندی سامانه ها در کنار فرآیند بودجه ریزی و تخصیص منابع در کشور است.این پروژه در دولت سیزدهم شروع شده است.

بهبود کاربری و توسعه سامانه های مستقر در سازمان از قبیل ثبت حقوق و مزایا و پاکنا

در دولت سیزدهم در حوزه سامانه‌های مستقر در سازمان اداری و استخدامی اقداماتی نظیر استقرار سیستم ورود متمرکز، طراحی پارامترهای کنترلی متکی بر داده پایه در سامانه ثبت حقوق و مزایا، استقرار فرآیند ثبت اطلاعات مامورین و منتقلین در سامانه پاکنا و بهبود فرآیند سامانه سایر انجام شده و براساس برآوردها تا 65 درصد اهداف تعیین شده در این خصوص تحقق یافته است.

تدوین سالنامه آماری نظام اداری با برش های دستگاهی و جغرافیایی مربوط به ابتدای سال 1401

با توجه به استقرار سامانه پاکنا در سازمان اداری و استخدامی، آمار ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی در سامانه پاکنا، جمع آوری گردیده و پس از بررسی، کنترل، جمع بندی و نهایی شده است و در قالب سالنامه آماری تدوین گردیده است. این اقدام در فروردین 1401 آغاز شده و در خرداد ماه به اتمام رسیده است.

تهیه وب‌سرویس‌های جدید از مجموعه سامانه‌های نظام اداری کشور

در همین رابطه 5 وب سرویس از سامانه های سازمان اداری و استخدامی ایجاد شده است تا وب‌سرویس‌های جدید از مجموعه سامانه‌های نظام اداری کشور بر روی شبکه ملی اطلاعات (NIX) قرار بگیرد.

بهبود امنیت و سهولت بکارگیری فرایند احراز هویت کاربران سامانه های ملی و با اولویت سازمان

با در نظر گرفتن شرایط موجود در کشور امنیت اطلاعات ا اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این مسئله سامانه احراز هویت یکپارچه راه‌اندازی شده است. همچنین موارد دیگری مانند تایید هویت دو مرحله ای با پیامک، ورود با اسکن QR Code و طراحی نسخه اولیه اپلیکیشن موبایل به مرحله اجرا رسیده است و همچنان ادامه دارد.

این موارد اقداماتی بوده است که توسط سازمان اداری و استخدامی طی حدود یک سال گذشته انجام شده است و همانطور که اشاره شد برخی از موارد همچنان به نتیجه نرسیده و یا به صورت ناقص انجام شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |