جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 142852 19:19 1400/03/05
«دولت و مجلس» مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردند

«دولت و مجلس» مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«دولت و مجلس» مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردند

«دولت و مجلس» مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-مسکن، کالایی است که تمامی اقشار برای برخورداری از آن تلاش می‎کنند و متناسب با شرایط اقتصادی جامعه و قیمت‎‎ها برای خرید آن اقدام می‎کنند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در سال‎های اخیر بازار مسکن با نوسانات قیمت مواجه بوده و به نوعی افزایش قیمت را تجربه کرده است، افزایش قیمتی که در یک برهه خریداران مسکن نسبت به تصمیم خود مبنی برخرید ملک تجدیدنظر کردند و بازار با خروج سرمایه‎ها مواجه شد. در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‎کند که به تبع اقتصاد کلان را تحت تاثیر خود قرار داده است در چنین وضعیتی اقتصاد مسکن نیز از اقتصاد کلان تبعیت می‎کند و این‌گونه است که به موجب افزایش قیمت مسکن و نامتوازن بودن عرضه و تقاضا رشد اقتصادی چندانی شکل نمی‎گیرد.

خبرنگارجهان اقتصاد درادامه بررسی این موضوع با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشوربیان کرد: در دوماهه ابتدای سال جاری افزایش هزینه‎های تولید یا نهاده‌‎ای تولید را شاهد بوده‌ایم و این یک امر بدیهی است چراکه با افزایش40 درصدی دستمزدها این افزایش قیمت رخ می‎دهد.

پورحاجت بیان کرد: درارتباط با قیمت سایر مصالح مانند فولاد نیز با افزایش قیمت مواجه هستیم که بخشی ازآن به تغییرنرخ‎ها به خارج از کشور باز می‎گردد که باید مورد بررسی قرار گیرد .

وی گفت: درطی ماه‌های فروردین واردیبهشت جنب وجوش‎ها در بخش مسکن افزایش یافت اما این که حجم معاملات مسکن به چه میزان بوده است، خود جای بسی سوال دارد.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح کرد: درسال 94 در یک برهه درشهر تهران در ماه 5 الی 6 هزار معامله مسکن صورت می‌گرفت و شرایط کنونی به نسبت رکود عمیق سال 94 بهتراست اما مردم منتظر نتایج انتخابات و برجام هستند این جریانات در حوزه مسکن تاثیرگذاراست و اقتصاد کلان را درگیر می‎کند.

پورحاجت در ادامه عنوان کرد: این که انتظار داشته باشیم با توجه به شرایط موجود قیمت مسکن کاهش پیدا کند با این موضوع مخالف هستم وخود را مقید به مسکن مصرفی و دهک‎های مورد هدف می‏دانم و تا به امروز کاهش قیمتی را در مسکن عامه مردم و قشر مورد هدف لمس نکرده‎ام، حتی درتهران نمی‏توان گفت واحد مسکونی که زیر 30 میلیون تومان بوده با کاهش قیمت چشمگیری مواجه بوده است و در مناطق هدف که مناطق بورس بازارمسکن محسوب می‎شود، قیمت‎ها رصد نشده است و نمی‎توان انتظار داشت که قیمت‎ها کاهش پیدا می‎کند.

** چسبندگی اقتصاد مسکن براقتصاد کلان برکسی پوشیده نیست

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: چسبندگی اقتصاد مسکن بر اقتصاد کلان برکسی پوشیده نیست اما شرایط و ضوابط و سیاست‎ورزی دراین حوزه یک امر کاملا طبیعی است و رشد اقتصادی در این حوزه به دست فراموشی سپرده شده است.

به گفته پورحاجت، در 12 سال گذشته حوزه مسکن و بخش تولید در آن محاصره شده‎است و فضای کسب و کار برای بخش خصوصی تیره و تارشده است و از طرفی با ابزارهای ناصواب و اعمال سیاست‎های سرکوبی به دنبال این بودیم که از این ابزارها برای کنترل قیمت مسکن استفاده شود درحالی که باید تمهیدات ویژه در ارتباط با افزایش تولید مسکن داشته باشیم که امروز مشاهده نمی‎شود. تمام سیاست‎ها به نحوی در جهت کسب عایدی سازمان‎ها و نهادها و بگیر و ببند در حوزه مسکن برنامه‌ریزی شده‎است و هراندازه این سیاست‎ها سختگیرانه‌ترباشد، فاصله گرفتن بخش خصوصی از این بازار را به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: اعمال سیاست‎های مشوقانه برای تولید و به طور ویژه برای مناطق کمترتوسعه یافته و مناطقی که الگوی مصرف رعایت می‎شود، باید مورد توجه قرارگیرد تا در آن مناطق نیز رونق ساخت وساز صورت پذیرد.

** عدم نگاه سیاستی نسبت به حوزه مسکن

به عقیده پورحاجت، متاسفانه در12 سال اخیرهیچ نگاه سیاستی نسبت به حوزه مسکن وجود نداشته است. خود دولت و مجلس باعث تبدیل شدن مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شدند و مردم و بخش خصوصی در این حوزه مقصر نبودند.

وی بیان کرد: مسکن باید به جای کالای سرمایه‌ای به عنوان یک کالای مصرفی مطرح شود و متاسفانه این نگاه مشاهده نمی‎شود و مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشورگفت: سیاست‎های 12 سال گذشته همانند پیش فروش ساختمان، قوانین مالیاتی به ویژه ماده 64 و 77و 187، سیستم ناکارآمد بانکی، مشکلات حوزه مهندسی کشور در نظام مهندسی، بیمه تامین اجتماعی کارگر و... همه دست به دست هم دادند تا مسکن گران را گران‌تر کنند نه اینکه سیاستی بر کنترل قیمت، تعادل بخشی بازار مسکن و... باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ضمن عدم پذیرش واژه‎هایی همانند سوداگری در بخش مسکن عنوان کرد: مردم برای حفظ سرمایه‎های خود وارد بازار مسکن می‏شوند تا خرید مسکن داشته باشند و این در حالیست که مسکن نیز از اقتصاد کلان تبعیت می‎کند. هنگامی که پایه پولی جذب می‎شود و قیمت دلار از 4 هزار تومان به 30 هزارتومان افزایش می‎یابد، نشان ازعدم مدیریت منسجم در اقتصاد کشور است که تبعات خاص خود را به دنبال دارد.

پورحاجت افزود:علم اقتصاد باید مبتنی بر نگاه اقتصادی است و فعالیت‎های اقتصادی را باید براساس نگاه اقتصادی برخورد کرد و نباید خارج از تمام اصول و قواعد عنوان کنند که مسکن با 30 درصد کاهش قیمت مواجه است که متاسفانه با این وضعیت در اقتصاد مواجه هستیم و متاسفانه با نگاهی اقتصادی و کلان به حوزه مسکن توجه نشده است.

** تبعیت مسکن از اقتصاد کلان

وی تاکید کرد: باید پذیرفت که مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می‎کند و 5 میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود وجود دارد و نظم عرضه و تقاضا در بازار مسکن برهم خورده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: بخش خصوصی متناسب با شرایط اقتصادی کشور مسکن تولید می‎کند و می‎فروشد. هیچ فعال بخش خصوصی ساختمانی تولیدشده خود را احتکار نمی‎کند و در یک چرخه اقتصادی سالم فعالیت می‎کند. افرادی که درچرخه اقتصادی ناسالم فعالیتی دارند، بخش خصوصی کشور نیستند.

** هیچ اقتصادی مانند اقتصاد مسکن چابک، پویا و قابل اعتنا نیست

پورحاجت گفت: اگر درصدد این هستیم که اقتصاد درون‌زا تقویت شود، باید این نکته را یادآورشد که هیچ اقتصادی مانند اقتصاد مسکن، چابک، پویا و قابل اعتنا نیست.

وی تصریح کرد: اگر بتوان سهم مسکن را دراقتصاد کشوراز کیک اقتصاد افزایش داد، لوکوموتیواقتصاد مسکن به اقتصاد کلان، اشتغال و ثبات اقتصادی کمک می‎کند چرا که همیشه رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته دنبال می‎شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |