چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 150239 19:20 1400/05/17
دولت بخش خصوصی را رقیب خود تلقی نکند

دولت بخش خصوصی را رقیب خود تلقی نکند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دولت بخش خصوصی را رقیب خود تلقی نکند

دولت بخش خصوصی را رقیب خود تلقی نکند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی حکمرانی خوب در گفت‌وگو جهان اقتصاد با عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران

در کشور ما بر اساس قوانین بالادستی تکلیف انفال و حاکمیت در اختیار دولت اسلامی است پرچه بعدا اصلاحاتی در اصل 44 قانون اساسی همچون اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، ابلاغ سند چشم انداز تا 1404 توسط مقام معظم رهبری ، قانون اقتصاد مقاومتی و در این اواخر قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در مورد جایگزینی کامل بخش خصوصی به جای بخش دولتی در دستور است  ولی تاکنون بخش دولتی شرایط رقابت را برای بخش خصوصی فراهم نکرده و به نوعی بخش خصوصی رقیب بخش دولتی است . وظیفه دولت بر این است که با توجه به قوانین موجود با توجه به گسترده تر شدن بخش خصوصی در اینده نه چندان دور قدم بردارد این به معنای حکمرانی خوب دولت تلقی می شود ..

رضا طبیب‌زاده، عضوهیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد:  بر طبق جدیدترین تعریف بانک جهانی، حکمرانی خوب، در اتخاذ سیاست‌های پیش‌بینی شده و آشکار دولت که نشان‌دهنده شفافیت فعالیت‌های دولت است که  این موارد شامل بوروکراسی شفاف؛ پاسخگویی دستگاه‌های ذیربط اجرایی در قبال فعالیت‌های خود؛ مشارکت فعال مردم به معنای اخص کلمه در امور اجتماعی و سیاسی و مهم تر برابری همه افراد در برابر اعمال قانون، متبلور می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت که حکمرانی خوب، اعمال مدیریت سیاسی، اقتصادی، اجرایی و… منابع کشور، برای رسیدن به اهداف تعیین شده است و دستیابی به اعمال این اهداف تنها در ایجاد اعتماد بین دولت و جامعه خواهد بود و دربر گیرنده راهکارها و روشهایی است که افراد و گروه‌های اجتماعی با اعتماد به دولت از طریق آن، علاقه به دنبال کردن حقوق قانونی خود را خواهند داشت.

وی بیان کرد: شاید مهم ترین و کلیدی‌ترین اصل حکمرانی خوب میزان مشارکت مردم در امور جامعه به‌شمار می‌رود و این مشارکت می‌تواند از طریق نهادهای قانونی (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) صورت گیرد و البته نمی‌توان انتظار داشت که در نظام تصمیم‌گیری یک کشور، خصوصا در نظام دولتی کشور ما تمامی نظرات موجود مد نظر قرار گیرد، بلکه مفهوم مشارکت در اینجا، اشاره به آزادی بیان و قبول تنوع دیدگاه‌ها و سازماندهی یک جامعه مدنی است.

وی عنوان کرد: مسئولیت‌پذیری را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌های حکمرانی خوب به‌شمار آورد و درکنار موسسات و نهادهای حکومتی، سازمان‌های خصوصی و نهادهای مدنی فعال در جامعه نیز باید در قبال سیاست‌ها و اقدامات خود پاسخگو باشند و باید عنوان کرد که اصول حکمرانی خوب به‌صورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هرکدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول است. برای مثال نمی‌توان انتظار داشت که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که در تعریف حکمرانی خوب اشاره شد، فراهم نمودن زمینه ظهور نظرات متفاوت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از جمله اصول حکمرانی خوب است و حکمران خوب، باید نظرات مختلف را در قالب وفاق ملی و عمومی به سمتی رهنمون گردد که بیشترین همگرایی را با اهداف کل جامعه داشته باشد و ایفای این نقش حیاتی نیازمند شناخت دقیق نیازهای بلندمدت جامعه و احترام به ان در مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار می‌باشد.

وی ادامه داد: از حکمرانی خوب به عنوان ابزاری برای تنظیم فعالیت نهادها در راستای استفاده کارا از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز یاد می‌شود، کارایی و اثر بخشی در مقوله حکمرانی از جمله مباحثی است که با گذشت زمان، اهمیت بیشتری پیدا نموده‌است.

طبیب زاده با بیان اینکه طی صد سال گذشته در ایران امر بر اطاعت بخش خصوصی از دولت بوده است گفت:  بدین معنی که کلا اختیار منابع مالی از درآمدهای مختلف کشور بالاخص نفت در اختیار دولت بوده و عملا بخش خصوصی در تعریف پروژه ها با نگاه به آمایش سرزمین یا نقشی بازی نکرده یا این نقش بسیار کمرنگ بوده است .

وی در پایان با بیان اینکه موضوع تصدی گری و رگولاتوری به عنوان دو فاکتور اساسی در حکمرانی خوب قابل ملاحظه و تعمق است گفت: تجربیات بین‌المللی نشان داده است النهایه راه عبور برای ورود به اقتصاد آرام و حکمرانی خوب گرفتن دست بخش خصوصی و عبور از این چالش بزرگ با کوشش و پایداری بخش خصوصی است و به کرات تاکید شده است که دولت بخش خصوصی را رقیب خود در اجرای پروژه های کشور تلقی نکند و کلا از تصدی‌گری در اجرای آن دست بردارد، این نیز به معنای حکمرانی خوب دولت خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |