جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 193753 09:46 1401/06/12
دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد

دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد

دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، حسن لطفی در خصوص مشکلات مردم در حوزه مسکن، بیان کرد: همان طوری که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتند یکی از چالش های اساسی کشور در حوزه مسکن است. ما برای ساخت مسکن هم زمین کافی داریم و هم مصالح ساختمانی که آهن و سیمان است در داخل کشور تولید می شود.

دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد

وی در ادامه با بیان اینکه فولاد و سیمان در کشور با هزینه خیلی بالا تولید می شود، تصریح کرد: تولید کنندگان فولاد و سیمان در حال سوءاستفاده کردن از معادن کشور هستند. سیمان تنی ۲۱۰ تک تومان به دولت حقوق مالکانه پرداخت می کند در حالی که در بازار تنی یک میلیون تومان به فروش می رود. یا در حوزه فولاد ۴۱۰ تک تومان بابت هر تن مواد اولیه فولاد به دولت حقوق مالکانه می دهند اما در عوض آن را تنی ۲۱ میلیون تومان در بازار می فروشند. ما به این صنایع برق، گاز و آب یارانه ای می دهیم حتی بعضا در مناطق محروم نیز معاف از مالیات هستند در عوض افزایش بی رویه قیمت فولاد و سیمان در کشور باعث شده تا هزینه تولید مسکن بالا برود.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این مسائل دست به دست هم داده تا هزینه ساخت و ساز چند برابر شود. اگر دولت می خواهد واقعا حوزه مسکن را ساماندهی کند اول باید به این قسمت توجه داشته باشد. نباید اجازه داد صنایع فولاد و سیمان معادن کشور را به غارت ببرند و سپس با نرخ آنچنانی مصالح را به فروش بگذارند. دولت باید در ابتدا قیمت سیمان و فولاد را پایین بیاورد و در وهله دوم زیر ساخت های ساخت مسکن را فراهم کند.

دولت ها توان ساخت مسکن ندارند

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با بیان اینکه دولت ها توان ساخت مسکن را ندارند، تاکید کرد: ما تجربه تلخی از ساخت مسکن توسط دولت ها داریم، ساخت مسکن باید به بخش خصوصی و شرکت های تولید کننده مسکن واگذار شود و دولت باید قیمت مصالح را کنترل کند و زیر ساخت های ساخت مسکن را با کنترل قیمت زمین، آهن، فولاد فراهم کرده و هزینه تولید را کاهش دهد. زمانی که هزینه تولید مسکن کاهش پیدا کند مردم خودشان مسکن می سازند. زمانی که زمین مناسب با قیمت مناسب فراهم شود و مصالح ساختمانی نیز فراهم باشد مردم دیگر نیاز ندارند دولت برای آنان خانه بسازند.

لطفی در پایان گفت: دولت تا زمانی که نقش تصدی گری در ساخت مسکن داشته باشد و نتواند زیر ساخت های ساخت مسکن را فراهم کند، بازار مسکن ساماندهی نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |