شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 126703 11:44 1399/10/08
دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد

دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد

دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، علی نیکزاد در حاشیه جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در نشست خبری با تسلیت ایام فاطمیه، گرامیداشت حماسه ۹ دی و سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی، گفت: بودجه سند و چارچوب و ابزار حکمرانی است از نظر قانونی باید کلیات آن در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شود و بعد مجلس شورای اسلامی درباره آن تصمیم نهایی را اتخاذ کند اما بودجه مشکلات عدیده‌ای دارد برخلاف سیاست‌های کلی وابستگی به نفت افزایش یافته و از نظر تراز عملیاتی کسری قابل توجهی دارد. متاسفانه بودجه برای انجام پروژه‌های عمرانی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به دولت برای اصلاح ساختار بودجه توصیه‌هایی داشتند که شاهد اصلاح ساختار نیستیم ما اصلاح ساختار را در بودجه نمی‌بینیم رییس جمهور هم نامه‌ای به مقام معظم رهبری فرستاده‌اند و ایشان پاسخی را بیان کرده‌اند مبنی بر این‌که اگر بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز بفروش می‌رسد باید مازاد براین میزان به صندوق توسعه و ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت و الباقی برای بدهی‌های گذشته داده شود لذا اگر تبصره چهار بودجه درباره‌ی تامین منابع عمومی و بحث صندوق توسعه ملی محقق نشود باری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان به بودجه تحمیل خواهد شد لذا دولت باید اقدام عاجل انجام دهد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس جمهور این موارد را مطرح کرده که باید دولت لایحه بودجه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد. بودجه سال ۱۴۰۰ یک ریل گذاری است چون در اولین سال کاری مجلس یازدهم و آخرین سال کاری دولت دوازدهم بوده و باید اصلاح شود، چون اگر اصلاح نشود در سال بعد تورم سنگینی را شاهد خواهیم بود پس زمان باقی مانده بسیار طلایی است مسئولان دولتی با نمایندگان تلفیق جلسه‌ای برگزار کنند تا بودجه به صورت دقیق و مبتنی بر اصلاح ساختار، اصلاح شود. ما کشوری ثروتمند اما با دولت‌های فقیر هستیم نباید مبانی مالیاتی مبتنی بر گرفتن مالیات از اقشار پایین دست و کارمندان بوده و شاهد فرارهای مالیاتی باشیم.

نیکزاد در توصیه‌ای به دولت اظهار کرد: اشکالات فنی بودجه را اصلاح کرده و بودجه عملیاتی ارائه کند که نتیجه آن تحمیل تورم نباشد و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر شویم. اینها با اصلاح ساختار میسر می‌شود موضوعی که مجلس شورای اسلامی برای آن وقت گذاشت و مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که بودجه عملیاتی شود. وی همچنین یادآور شد که اگر کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه رای ندهد عملا وارد بررسی جزییات آن نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |