شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8775 16:00 1393/10/17
دولت، درمان عمومی و شرکتهای بیمه خصوصی

دولت، درمان عمومی و شرکتهای بیمه خصوصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دولت، درمان عمومی و شرکتهای بیمه خصوصی

دولت، درمان عمومی و شرکتهای بیمه خصوصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ساغر کوهستانی: مستند خوش ساخت بیمار (sicko ) به کارگردانی مایکل مور در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است.

این فیلم با مقایسه سیستم بهداشت و درمان آمریکا با کشورهایی چون کوبا، انگلستان، فرانسه و کانادا، نشان می دهد در حدود ۵۰ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی در آن سال فاقد هرگونه پوشش بیمه درمانی و قربانی کمپانی های بیمه خصوصی بوده اند.
مایکل مور نویسنده و کارگردان این مستند پرده از فساد سیستم سیاسی آمریکایی و آنچه او خریداری شدن اعضای کنگره و دولت دولت توسط شرکتهای بیمه می نامد، برمی دارد.
مستند بیمار، با آمریکایی هایی مصاحبه می کند که پس از مراجعه به بیمارستان در می یابند هزینه های درمان آنان تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. این افراد حتی شامل کارکنان شرکتهای بیمه نیز می شود.
فیلم در ادامه به انگلستان می رود. مور به سیستم مراقبتهای بهداشتی دولت در این کشوراشاره می کند و در خلال مصاحبه با بیماران نشان می دهد که آنها هیچ هزینه ای برای درمان خود پرداخت نمی کنند. همچنین وقتی پای کارگردان به یکی از داروخانه های لندن باز می شود، در می یابد مراجعه کنندگان ساکن انگلستان، ایرلند شمالی، ولز و اسکاتلند و همچنین معلولین، افراد زیر ۱۶ سال و بالای ۶۰ سال و بیکاران تنها ۱۰ درصد هزینه هر یک از اقلام نسخه را پرداخت می کنند.
در فرانسه کارگردان متوجه می شود، دولت فرانسه خدمات اجتماعی فراوانی را برای شهروندان خود تامین می کند این خدمات شامل مراقبت های بهداشتی، آموزش های عمومی ( تا سطح تحصیلات عالی)، تعطیلات، مراقبت از کودکان به ازای ساعتی ۱ یک دلار و پشتیبانی از مادران تازه فارغ شده با فراهم آوردن خدمات خانه داری برای آنان را شامل می شود.
در بازگشت به آمریکا، مور در طی مصاحبه با بازماندگان حوادث یازدهم سپتامبر نشان می دهد؛ دولت از پرداخت هزینه های درمان فیزیکی و روانی این بیماران سرباز می زند. دوست و همکار مور نیز در میان این بیماران است.
ناتوان از بدست آوردن داروهای مورد نیاز با قیمت های بالا، مایکل مور به همراه دوستش راهی کوبا می شود. در هاواناست که گروه داروی مورد نیاز خود را قیمتی بسیار ارزان تر از آمریکا خریداری می کنند و در بیمارستانی تنها با گفتن نام و تاریخ تولد خود مجانی تحت درمان قرار می گیرند.
فیلم با صحنه خارج شدن مایکل مور از پایتخت آمریکا پایان می یابد. در این صحنه مور با در دست داشتن سبدی از رخت چرک می گوید، از دولت می خواهم تا وقتی که شرایط بهتری برای بیماران و ناامیدان آمریکایی بوجود نیاورده، رخت های مرا بشوید.
فیلم بیمار محصول سال ۲۰۰۷ آمریکا است. در نهایت مقایسه سیستم های درمان دولتی کشورهای نام برده شده با ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. در سال های اخیر دولت امریکا با اجرای طرح جدید بیمه همگانی تمام شهروادان این کشور را تحت پوشش قرار داده است. شاید یکی از دلایل این تغییر رویه، اثر این فیلم مستند تکان دهنده و قابل تامل باشد.
از دیگر فیلم های این کارگردان آمریکایی می توان به فارنهایت ۹/۱۱، بولینگ برای کلمباین، کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه و راجر و من اشاره کرد.
شما می توانید با دانلود اپلیکیشن بیشنما و قرار دادن گوشی همراه خود بر روی بارکد روبرو بخش هایی از فیلم بیمار را ببینید



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |