پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 160259 18:24 1400/08/14
دورنمای مبهم پایان کرونا در ایران

دورنمای مبهم پایان کرونا در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دورنمای مبهم پایان کرونا در ایران

دورنمای مبهم پایان کرونا در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-با گذشت دوماه از فصل پاییز احتمال شیوع سویه‏های جدید کرونا به قوت خود باقیست و سلامتی مردم در معرض تهدید است اما در این بین سرعت فرآیند واکسیناسیون از شدت نگرانی‏ها تا حدی کاسته است.

به گزارش جهان اقتصاد، روند واکسیناسیون در جهان سرعت گرفته است به طوری که بعضی از کشورهای همسایه وضعیت عادی را در کشور خود اعلام کرده‌اند اما همچنان بررعایت پروتکل‏های بهداشتی تاکید می‏کنند. در کشورما نیز در چند ماه اخیرروند واکسیناسیون شدت گرفته است اما هنوز افرادی هستند که از تزریق واکسن امتناع می‏کنند که خود این مساله ابتلا آن‏ها را به این بیماری دوچندان می‏سازد و نمی توان در کشوربا وجود خطر شیوع پیک ششم کرونا و سایر سویه‏های جدید، زمانی برای پایان این بیماری متصوربود اما در هر صورت هنوزهم رعایت پروتکل‏های بهداشتی و فاصله گذاری حرف اول را در مقابله با این بیماری می‏زند.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

** پایان کرونا نامشخص است

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی گفت: با توجه به احتمال شیوع سویه‏های جدید کرونا پایان همه‌گیری این ویروس منحوس نامشخص است.

** بروز مشکلات روحی و روانی در پی ابتلا به کرونا

محبوب فر افزود: با گذشت دوسال از شیوع کرونا در کشور، مردم با مشکلات  روحی و روانی ناشی ازاین بیماری مواجه هستند و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز بر شدت این مسایل افزوده است.

وی معتقد است، با توجه به محاسبه ای  که انجام داده است متاسفانه در اثر مشکلات اقتصادی و معیشتی برای یک خانواده پنج نفره هزینه خورد و خوراک معمولی  ماهیانه تنها 10 میلیون و600 هزار تومان است.

**اضطراب، استرس و سوتغذیه

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: درحال حاضر با وجود جمعیت 85 میلیونی ایران 80 میلیون نفر فقیر وجود دارد زیرا اعلام شده که خط فقر 11 میلیون است آخر مگر چنین چیزی امکان‌پذیراست درحالی که هزینه خورد و خوراک یک خانواده پنچ نفره 10میلیون و600هزار تومان برآورد شده است که جدای از سایر هزینه‎‏های مسکن و اسکان و... است یعنی می‏توان گفت خط فقر 15 الی 16 میلیون تومان را نیز رد می‏کند، در این شرایط مردم با بدغذایی و سو تغذیه مواجه شدند و این به تضعیف بدن آن‏ها منجرشده است یعنی از یک سو با کاهش تاثیرواکسن‏ها از نظر ایمنی زایی ،مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستیم که برای مردم استرس و اضطراب ایجاد کرده است و به ابتلا آن‏ها به کرونا و سایر بیماری‏ها می‏انجامد.

محبوب فر مدعی شد: با مشاهده نقشه مبتلایان به کرونا می‏توان گفت که این بیماری مختص مناطق محروم و دورافتاده است. متاسفانه روز به روز بر قیمت‏ها افزوده می شود و تورم، گرانی هم افزایش پیدا می‏کند و 80 میلیون ایرانی با مشکل مواجه هستند یعنی با 5 میلیون میلیاردر ثروتمند دربرابر80 میلیون فرد فقیر و گرسنه مواجهیم که این مساله موجب خواهد شد که دورنمای مناسب و امیدبخشی برای بیماری کرونا مشاهده نشود بلکه هزاران بیماری از سکته‏های مغزی گرفته تا انواع سرطان و... را مشاهده کنیم.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران گفت: روزانه نزدیک به 60 نفر را تنها در حوادث جاده ای از دست می‏دهیم هنگامی که براساس آمارعلت بروز چنین وقایعی مورد بررسی قرار گرفته شد، مواجه با مشکلات و حواس پرتی و... را به عنوان علت این امر بیان کردند و سابقه نداشته است که این تعداد را در حوادث جاده‌‎ای و رانندگی از دست دهیم به همین دلیل بنده با وجود این مسایل برای بیماری کرونا دورنمای چندان رضایت بخشی را با وجود تداوم چنین سیاست‏های در پیش گرفته شده در کشور را مشاهده نمی‏کنم.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران عنوان کرد: درحال حاضر کشورهای همسایه ایران وارد شرایط عادی پس از کرونا شدند یعنی با انجام واکسیناسیون کرونا را پشت سر گذاشتند (در حال تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا هستند زیرا هر شش ماه یکبار دوز تقویتی باید تزریق شود) اما در کشور ما دانش آموز و معلم یک دوز واکسن تزریق کرده و به کرونا مبتلا شدند که نشان دهنده شکست فاحش کشوردر زمینه کرونا و فرآیند واکسیناسیون است.

محبوب فر بیان کرد: در حال حاضر ایران با جمعیتی 80 میلیونی مواجه است و نمی‏تواند خود را منزوی نگاه دارد و به این رویه ادامه دهد و زمان آن فرا رسیده است که باید رفتار خود را با دنیا تغییر دهد. اکنون در دنیا قرصی به منظور مقابله با کرونا، واکسن‏های تک دوز، واکسن مخصوص کودک و نوجوان تولید شده است.

 وی بیان کرد: فایزر، بیونتک و مدرنا واکسن مختص کودک و نوجوان در مقابله با کرونا تولید می‏کنند نه این که واکسن بزرگسال را به کودک و نوجوان و دانش‌آموز تزریق کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |