پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14932 14:55 1394/08/04
دورخیز یوآن برای رویارویی با دلار

دورخیز یوآن برای رویارویی با دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دورخیز یوآن برای رویارویی با دلار

دورخیز یوآن برای رویارویی با دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

راشاتودی اعلام کرد:

صندوق بین‌المللی پول آماده اضافه کردن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص خود است در ماه نوامبر تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگارفارس به نقل از راشاتودی، به گفته یکی از مقامات صندوق بین المللی پول که نخواست نامش فاش شود، هیچ مانع سیاسی و یا فنی برای افزودن یوآن، واحد پول ملی چین، به سبد حق برداشت مخصوص این صندوق وجود ندارد.

به گفته یکی دیگر از مقامات صندوق بین المللی پول، همه شرایط برای پیوستن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص آماده است اما تصمیم گیری نهایی در این مورد به ماه نوامبر موکول شده است.

در ماه نوامبر صندوق بین‌المللی پول نسبت به گسترش ارزهای موجود در سبد حق برداشت مخصوص خود که شامل دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس است و اضافه شدن یوآن چین تصمیم گیری خواهد کرد.

بنا به اعلام موسسه سوئیفت، در ماه آگوست سال جاری یوآن با در اختیار داشتن 2.79 درصد از کل مبادلات انجام شده در جهان به چهارمین ارز پر کاربرد در مبادلات جهانی تبدیل شد.

چین تا کنون اقداماتی در جهت ورود یوآن به این سبد انجام داده است.در آخرین اقدام، بانک مرکزی چین نرخ بهره در این کشور را برای ششمین بار در یک سال گذشته کاهش داد.

به گفته اسوار پراساد، استاد داشنگاه کورنل و رئیس سابق بخش چین صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که تا کنون مخالفت ژاپن و آمریکا از پیوستن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص این صندوق جلوگیری می‌کرده است و اینطور به نظر می رسد که این دو کشور دیگر با این مسئله مخالفت نکنند.

وی تأکید کرد به نظر من با توجه به اقداماتی که چین طی سال جاری برای برآورده کردن خواسته ها و پیش نیازهای صندوق بین المللی پول انجام داده است، این صندوق برای رد کردن این درخواست راه سختی داشته باشد.

تا کنون انگلیس و فرانسه از این مسئله حمایت کرده‌اند و ایتالیا و آلمان نیز اعلام کرده‌اند در صورت عدم وجود مشکل فنی با اضافه شدن یوآن به سبد ذخیره ارزی صندوق بین‌المللی پول موافق هستند.

بنا به اعلام صندوق بین المللی پول، این کاهش ارزش یوآن زمینه را برای ورود بیشتر بازار به تعیین ارزش این ارز فراهم می کند.

یکی از اهداف چین برای وارد کردن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین المللی پول، ایجاد پیش زمینه قوی برای گسترش استفاد از این ارز در مبادلات بین المللی و کاهش وابستگی خود به دلار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |