جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11300 13:51 1394/01/15
دورخیز خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

دورخیز خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دورخیز خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

دورخیز خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نشریه فرانسوی اکسپرس نوشت: پس از اعلام پیش توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، خودروسازان فرانسوی آماده ورود به بازار ایران هستند

و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی به آنها بویژه پژو سیتروئن و رنو اجازه می‌دهد دوباره در این کشور به فعالیت بپردازند.

به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس توافقی که پنج شنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرت‌های غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکت‌ها از تحریم‌ها لطمه شدیدی دیده بودند بویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند. ایران دومین بازار بزرگ پژو از نظر حجم فروش پس از فرانسه بود.

بر اساس این گزارش، این خودروسازان با وجود خوشحالی همچنان محتاط مانده اند. یک سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از جهت مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال می‌کنیم. رنو هم با واکنش مشابه همتای فرانسوی خود اذعان کرد ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار می‌رود.

در ایران نرخ دارندگی خودرو کمتر از 100 خودرو به ازای هر 1000 نفر است در حالیکه طبق اعلام موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه، 83 درصد خانواده‌های فرانسوی در سال 2013 یک خودرو داشتند.

به گفته تحلیلگران صنعت خودروی فرانسه، ایران بازار فوق العاده ای است که در آن 30 درصد درآمد خانواده‌ها صرف خودرو می‌شود و در حال حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست و خریداران چند ماه در انتظار می‌مانند. مزیت دیگر علاقه ایرانی‌ها به برندهای فرانسوی است که موفق شده اند جایگاه خوبی در این کشور برای خود دست و پا کنند.

با این حال اما برخی کارشناسان داخلی نظرات متفاوتی در این باره دارند، یک عضو شورای هماهنگی انجمن های همگن قطعات خودرو در این رابطه معتقد است: دولت ما باید در این خصوص باز تر فکر کند، یعنی تمام ظرفیت های ما صرف واردات از کشور فرانسه نباشد، زیرا این کشور شریک تجاری خوبی تا به حال برای ما نبوده است.

محمود نجفی، در گفتگو با ایلنا افزود: متاسفانه ۶۰درصد از قطعات خودرو موجود در بازار وارداتی است و درزمینه تولید نیز خودرو سازان ۲۵درصداز قطعات مورد نیازشان وارداتی است؛ که اگر این روند ادامه یابد به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود و ما در این زمینه ضربه خواهیم خورد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |