جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13647 15:02 1394/04/05
دورخیز اهالی تالار شیشه ای برای جهشی بزرگ پس از توافق بزرگ

دورخیز اهالی تالار شیشه ای برای جهشی بزرگ پس از توافق بزرگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دورخیز اهالی تالار شیشه ای برای جهشی بزرگ پس از توافق بزرگ

دورخیز اهالی تالار شیشه ای برای جهشی بزرگ پس از توافق بزرگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دورخیز اهالی تالار شیشه ای برای جهشی بزرگ پس از توافق بزرگ

گروه بازار سرمایه

Tehran.bourse@jahaneghtesad.com

بازار سهام این روزها توانسته با وجود خبرهای مثبت در حوزه اقتصاد و سیاست و امواج مثبت مذاکرات توانسته مزه شیرین سود را به کام سهامداران و سرمایه ‌گذاران وفادار این بازار بچشاند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بورس تهران پس از اظهارات دولت تدبیر و امید مبنی بر علاقه دولت برای توجه به بازار سرمایه و عدم دخالت مستقیم در این بازار، خود را از هفته گذشته آماده کرده تا همزمان با رشد روند مذاکرات هسته‌ای و ونزدیکی به نیمه‌ تیر ماه بار دیگر فضای رونق نسبی در فضای کلی بورس فراهم شود. این در حالی است که در شرایط فعلی با ارسال نشانه به بازار سهام این انگیزه در بازار بیشتر شده به طوری که در روزهای ابتدایی تابستان شاهد روند مثبت در این بازار بودیم. در عین حال دستیابی میانگین قیمت بر درآمد کل بازار سهام افزایش یافته و انتظار برای بهبود آن پس از تقسیم سود نقدی شرکت‌های بورسی در پایان فصل مجامع باعث شده تا بار دیگر گزینه سرمایه‌گذاری در بورس با توجه به کاهش نرخ سود بانکی مورد استقبال سهامداران قرار گیرد. در حال حاضر برای پایان دوره رکود 18 ماهه بورس که ریزش بیشتر قیمت بر درآمدی کل بازار سهام را توجیه ناپذیر می‌کند، باعث شده تا هم‌زمان با ترافیک سنگین مجامع عادی سالیانه شرکت‌های بزرگ در تیر ماه سال جاری اعتقاد به برگشت روند بازار سهام به مدار صعودی بیش از پیش گردد.

بر این اساس از اواسط هفته گذشته شاهد تکاپوی سرمایه‌گذاران اغلب حقیقی بازار برای خرید و نگهداری سهام شرکت‌های ارزنده و به ویژه برخوردار از سهام شناوری اندک است. با این وجود که هنوز اعتماد چندانی برای دورنمای بازار پیش‌بینی نمی‌شود اما همین تلاش اندک هم برای جان دوباره بورس با به گردش درآمدن پول تازه و نقدینگی‌های پارک شده صورت می‌گیرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از شش ماه تکیه بر صندلی مدیریت سازمان بورس در اولین نشست خبری خود در سال 94 دلیل عدم حمایت از بورس را رفتارهای متناقض برخی سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌ها دانسته و رفتار حقوقی‌ها در روند معاملات بازار سرمایه را نامناسب تلقی کرده است. با این تفاسیر برخی حقوقی‌ها حتی آن زمان که بورس تهران از منظر تاریخی با ارزش 950 میلیارد نقدینگی در یک روز پس از تفاهم لوزان و در روزهای آغازین سال جدید روبرو شد، همچنان محل نقد و چالش کارشناسان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بوده است. در شرایط فعلی نمی‌توان نقش بانک‌ها را در روند بازار سرمایه نادیده گرفت، به خصوص در حال حاضر با وجود کاهش 2 درصدی نرخ سپرده‌های بانکی و همچنین روند رو به رشد بازار سرمایه و خبرهای ضد و نقیض ور شکستگی بانک‌ها می‌توان انتظار سرازیری نقدینگی به سمت بازار سرمایه را داشت تا از این طرق از نقش‌های غیر اصولی بانک‌ها در زمینه مسکن، تسهیلات غیر اصولی، بازاریابی کاست.

از سویی دیگر، به دلیل بر جای ماندن آثار عملکردی متولیان قبلی بازار سرمایه از جمله به تعویق انداختن ریزش شاخص بورس با توقف طولانی برخی نمادهای پیشرو و یا نحوه ارایه اطلاعات شرکت‌ها در گذشته که گاهی اوقات به حبس گزارش‌ها در حوزه نظارتی متولی بازار سرمایه منجر می‌شد، باعث سنگین‌تر شدن سایه بی‌اعتمادی‌ها شد و امروز در حال نشان دادن واکنش به آن است، این در حالی است که متولان امروز با اصلاح برخی کاستی‌ها به کمک بسترهای بورس شتافته‌اند و به نظر می رسد در صورت یاری فعالان بازار سهام دوباره روند بورس بر مدار رونق حرکت کند. برخی کارشناسان معتقدند سهامداران باید از تصمیم‌ها و انتخاب‌های هیجانی در بازار سهام پرهیز کنند.و در حالی که سهام تمام صنایع در کف قیمت قرار دارد زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. همچنین در حال حاضر و با توجه به این که قیمت‌های فعلی سهام به سطح پایینی رسیده، این روزها شاهد رشد شاخص و قیمت سهام در بازار سرمایه هستیم. همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که رفته رفته سرمایه‌گذاران اقدام به ورود منابع خود به بورس می‌کنند که این اتفاق می‌تواند یکی از مشکلات بازار را که کمبود نقدینگی است از بین ببرد.

البته نباید این نکته را از یاد برد که هر چند قیمت بسیاری از سهم‌ها در بورس در حال حاضر به حد جذابی رسیده است و شرایط خرید در بورس رفته رفته در حال فراهم آمدن است با این حال سرمایه‌گذاران بویژه تازه واردها نباید از تحلیل غافل شوند و می‌بایست شرایط بنیادی شرکت‌ها را برای خرید مدنظر قرار دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |