جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 164346 19:10 1400/09/14
دوران تولید آسان نفت رو به پایان است

دوران تولید آسان نفت رو به پایان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دوران تولید آسان نفت رو به پایان است

دوران تولید آسان نفت رو به پایان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایران یکی از منابع مهم انرژی در دنیا به‌شمار می‌رود وجود میدان‌های عظیم نفتی و گازی ایران را به یکی از کشورهای ژئوپلتیک در منطقه تبدیل کرده است. صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع جهان و به ویژه ایران است. پس از سالها صنعت نفت نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصاد را دارد از این رو روند شتابان توسعه اقتصادی و صنعتی در بسیاری از کشورهای جهان و ایران  تا حدود بسیار زیادی به این صنعت ارتباط دارد.

محسن حائری نژاد، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: ایران به عنوان یک کشور رو به رشد دارای منابع غنی و بزرگ نفت و گاز است و با این پتانسیل بالقوه انرژی، به دلیل همجواری با منابع انرژی دریای خزر و خلیج فارس و نیز دسترسی به آبراه‌های بین المللی، برای مبادله انرژی از جایگاه بسیار ویژه‌ای در جهان برخوردار است.

وی تصریح کرد: چشم انداز صنعت نفت و گاز کشور به گونه‌ای قابل انکاری با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و با تمرکز بر تولید از میدان‌های مشترک گره خورده است که برای تحقق آنها نیاز به تأمین سرمایه گذاری و تکنولوژی است و صنعت نفت ایران برای افزایش حداکثری برداشت از مخازن نفتی نیازمند جذب سرمایه گذاری است.

وی عنوان کرد: امروز صنعت نفت کشور در دوره خاصی برای توسعه قرار دارد، بازگشت به سقف تولید و تلاش برای دستیابی به شرایط پیش از تحریم ها، کلید خوردن پروژه های مهم نفت و گاز، انتقال دانش و فناوری روز جهانی رقم زده است و در حال حاضر افزایش بازیافت، تولید و توسعه میدان‌ها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت کشورمان دارای میدان های مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه در خشکی و دریاست که نیاز است در مسیر پرشتاب توسعه قرار گیرند گفت: امید است با اتکا بر توان داخلی و تجربه های ارزشمند آن در سال های اخیر شاهد توسعه روز افزون این صنعت تاثیرگذار و مهم کشور باشیم.

حائری‌نژاد خاطرنشان کرد: در حالی در صنعت نفت کشور دوران تولید آسان نفت رو به پایان است اغلب میدان‌ها در موقعیت‌های دشوار  نظیر آب‌های عمیق، لایه‌های عمیق با دما و فشار بالا و گنبدی قرار دارند، امروز بر همه اثبات شده است که استفاده از فناوری‎های روزآمد، ارتقای ضریب بازیافت از میدان‎های نفتی کشور از موارد مهمی است که باید در صنعت نفت مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: به جرأت می توان گفت در فرآیند توسعه و چشم انداز صنعت نفت کشور، تکنولوژی، یکی از کلیدهای مهم توسعه صنعت نفت است و دستیابی به تکنولوژی‌های جدید و تثبیت آنها به عنوان تاثیرگذارترین عامل در تولید، نیازمند انجام تحقیقات متناسب وهدفمند است، بدین منظور نقش و جایگاه امر تحقیق و توسعه در توسعه صنعت نفت  امری بدیهی و انکار ناپذیر است.

وی در پایان اظهار داشت: با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز از یک سو و نیاز روز افزون ملی و بین المللی به این منبع خدادادی، هر گونه تلاش برای روزآمد کردن این صنعت به هدف جلوگیری از اتلاف منابع، استفاده بهینه از منابع، امکانات، تجهیزات و تأسیسات و بهره برداری اصولی و منطقی و صیانت از آنها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای مناسب برای انجام پژوهش بسیار تأثیرگذار و حیاتی است و امروزه دستیابی به تکنولوژی روز از نیازهای صنعت نفت در کشورهای تولیدکننده نفت است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |