سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9702 14:02 1393/11/08
ده فیلمی که باید دید

ده فیلمی که باید دید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ده فیلمی که باید دید

ده فیلمی که باید دید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه فرهنگ وهنر:سی و سومین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود و ۲۲ فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به نمایش در می‌آیند.

فهرست ده‌تایی زیر از بین فیلم‌هایی که قرار است در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش دربیایند انتخاب شده است.
بهمن
کارگردان: مرتضی فرشباف. نویسنده: فرشباف و نسیم مرعشی. بازیگران: فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، فریده اسماعیلی، مریم شیرازی، شیرین یزدان‌بخش.
اقتباسی از یک داستان کوتاه آمریکایی در فضایی خلوت و با کاراکترهای محدود، قصه پرستاری را روایت می‌کند که پیشنهاد مراقبت از خانم مسنی را می‌پذیرد.
فیلم در فضایی برفی که تماماً با جلوه‌های ویژه ساخته شده، روایتی از گذشته و زندگی شخصیت زن را در لوکیشن ثابت خانه و بیمارستان پیش می‌برد و همین طرح یک خطی کافی‌ست تا به این نتیجه برسیم که "بهمن" بسیار متکی به حضور و بازی فاطمه معتمدآریاست، بازیگری که این روزها دوره اوج دیگری را در کارنامه بازیگری‌اش تجربه می‌کند و در این فیلم با همسرش احمد حامد همبازی شده است.
اعترافات ذهن خطرناک من
نویسنده و کارگردان: هومن سیدی. بازیگران: نگار جواهریان، سیامک صفری، عباس غزالی، چکامه چمن‌ماه، امیر جعفری، رؤیا نونهالی.
سیدی علاقمند داستانِ تبهکاران خرده‌پا و جوان‌های ته خط رسیده علاف تهران است و تا حالا روایت‌گر خوبی برای افسردگی‌ها و پوچی محض و گاه فانتزی زندگی‌شان بوده است.
خلاصه داستان تک خطی‌اش که می‌گوید "روایت عجیب یک روز زندگی مردی که چیزی را به یاد نمی‌آورد، حتی این را که ظاهراً مدت‌ها پیش مرده است"؛ روایت غیرخطی، فضاسازی کلیپ‌وار، ضرباهنگ تند و خشونتی که از سینمای محافظه کار ایران کمتر سر می‌زند؛ تجربه‌گرایی و سرزند‌گی سیدی؛ حضور متفاوت سیامک صفری.
خانه دختر
کارگردان: شهرام شاه حسینى. نویسنده: پرویز شهبازى. بازیگران: حامد بهداد، باران کوثرى، پگاه آهنگرانى، رعنا آزادى‌ور، بابک کریمى، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتى، نسیم ادبى، رویا تیموریان.
می‌گویند داستان فیلم جنجالی و خط قرمزی هم هست و به همین دلیل چیزی از جزئیاتش به بیرون درز نکرده. خانه دختر نه فقط به دلیل نامش که به استناد گفته‌های عواملش فیلمی است زنانه است که موقعیت خاص و پیچیده دختران جوان امروزی را موضوع داستان قرار داده است.
کوچه بی‌نام
نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی. بازیگران: فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، علیرضا استادی.
داستان دو خانواده مذهبی و سنتی‌ که در همسایگی هم در جنوب تهران زندگی می‌کنند و تفاوت‌های فکری آن‌ها باعث تنش و سپس بحرانی پیچیده می‌شود. بحرانی که از دل یک عشق ممنوع و رازهای اطراف آن شروع می‌شود به فاجعه می‌رسد.
عجالتاً چیزهایی که جلب نظر می‌کنند یکی گروه بازیگران متنوع و کنجکاوی برانگیز فیلم هستند و بعد، حضور دوربین در جغرافیایی از شهر تهران که سینمای ایران کمتر سری به آن جا زده است، حتی اگر کارهای قبلی عاتف علیمردانی نوید کارگردانی صاحب سبک را نداده باشند.
عصر یخبندان
نویسنده و کارگردان: مصطفی کیایی. بازیگران: مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی.
موضوع اعتیاد و فاجعه‌ای که در پس آن می‌آید، پتانسیل بالقوه تاثیرگذاری در سینمای ایران داشته است. این فیلم این روایت آشنا را با گروه بازیگران مطرح و روایتی پر تعلیق در آمیخته است.
این سومین حضور پیاپی کیایی در جشنواره فجر است که دو فیلم قبلی‌اش، "ضد گلوله" و "خط ویژه" کم و بیش هم مقبول جشنواره و منتقدان بودند و هم گیشه موفقی داشتند، اما عصر یخبندان اولین تجربه او در فضای غیر کمدی است.
روباه
نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی. بازیگران: حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی، مرجان شیرمحمدی.
مسائل امنیتی و جاسوسی و موضوع انرژی هسته‌ای داستان اصلی این فیلم را می‌سازند.
ایران برگر
کارگردان: مسعود جعفری جوزانی. نویسنده: جوزانی و محمد هادی کریمی. بازیگران: علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، حمید گودرزی، گوهر خیراندیش، نیوشا ضیغمی.
ماجرای اهالی روستایی که با برگزاری انتخابات به جان هم می‌افتند و حکایتی شوخ و شنگ و کاریکاتوری از شخصیت‌های که با حرص و طمع خواستار کسب قدرت بین اهالی روستا هستند.
مسعود جعفری جوزانی آن قدر فیلم نساخت که دیگر به نظر می‌رسید عطای سینمای این سال‌ها را به لقایش بخشیده باشد. چند سال را صرف ساخت سریال سنگین و تاریخی "در چشم باد" کرد و حاصلش هیچ نسبتی با عظمت موضوع و هیاهوی تولید و بودجه چند میلیاردی اش نداشت.
من دیگو مارادونا هستم
نویسنده و کارگردان: بهرام توکلی. بازیگران: گلاب آدینه، سعید آقاخانی، هومن سیدی، ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، جمشید هاشم پور، صابر ابر.
شنیده‌ها می‌گوید داستان فیلم تازه توکلی حول درگیری‌های کمیک چند نفر از اعضای یک خانواده عجیب و غریب از اقشار فرودست جامعه شکل گرفته و ساخته‌ای به کل متفاوت و دور از توقع و شناخت ما از سازنده‌اش خواهد بود.
مرگ ماهی
نویسنده و کارگردان: روح‌الله حجازی. بازیگران: نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، پانته‌آ بهرام.
در این فیلم جمع شدن اعضای خانواده به دلیل مرگ مادربزرگ فامیل زمینه‌ساز و بهانه مواجهه چند شخصیت با گذشته‌های مشترک است.
رخ دیوانه
کارگردان: ابوالحسن داودی. نویسنده: محمدرضا گوهری. بازیگران: بیژن امکانیان، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش، طناز طباطبایی، ساعد سهیلی.
داستان چند جوان که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور قرار می‌گیرند.
کمدی ساز موفق و پولساز دهه ۶۰ و ۷۰ ایران ناگهان با تغییر مسیری عجیب سراغ طرح مسائل و معضلات نسل جوان در قالب فیلم‌هایی تلخ و پر تنش رفت. داودی که همیشه آشکارا از کم قدر بودن طنز و بی‌اعتباری این ژانر گفته، خیلی علاقه دارد تا به عنوان سینماگری با دغدغه‌های اجتماعی تربیتی و دل‌نگران نسل آینده شناخته شود، بدون این که در نمونه‌هایش از این سینما، "تقاطع" و "زادبوم"، به عمقی در خور رسیده باشد.
چرا باید دید: از قرار معلوم رخ دیوانه داستان جذابی دارد و فیلمنامه‌نویس کاربلدی هم آن را نوشته؛ اگر داودی با اصرار جذابیت را فدای پیام نکرده باشد، می ‌شود امیدوار بود که در سینمای بی‌داستان و کم رمق این سال‌ها فیلمی پر کشش و درگیرکننده ساخته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |