جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2656 15:06 1393/03/30
دلواپسي 92 درصدي جامعه بابت مواد مخدر افزايش دو برابري اعتياد زنان طي 4 سال گذشته

دلواپسي 92 درصدي جامعه بابت مواد مخدر افزايش دو برابري اعتياد زنان طي 4 سال گذشته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دلواپسي 92 درصدي جامعه بابت مواد مخدر افزايش دو برابري اعتياد زنان طي 4 سال گذشته

دلواپسي 92 درصدي جامعه بابت مواد مخدر افزايش دو برابري اعتياد زنان طي 4 سال گذشته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همزمان با روز جهاني مبارزه با مواد مخدر وزير کشور به عنوان سخنران اصلي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران آمارهايي از شمار معتادان، ميزان کشفيات و راهکارهاي مبارزه با مواد مخدر در دولت ارائه کرد.

به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي - وزير کشور و دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهميت مبارزه با مواد مخدر و نقشي که پديده اعتياد بر شرايط سياسي، اجتماعي،‌ فرهنگي و ... دارد گفت: مبارزه با مواد مخدر امري مهم و خطير است و به همين دليل است که در سازمان ملل معاونتي براي اين موضوع تشکيل شده و در اغلب کشورها نيز مبارزه با مواد مخدر در سطوح بالاي حاکميتي تعريف شده است.
وي با اشاره به سخنان رهبري و تاکيد ايشان بر بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: ايشان در سال 85 سياست‌هاي کلي مبارزه با موادمخدر را در 11 بند ابلاغ کردند که اين امر نشان دهنده اهميت موضوع است و به همين دليل ستاد مبارزه با مواد مخدر و روساي قوا مسئول اجرايي و عملياتي کردن اين موضوع هستند.
وزير کشور با بيان اينکه در همسايگي کشور ما کشوري است که بيش از 82 درصد از مواد مخدر کل دنيا را تامين مي‌کند، اظهار کرد:‌ در سال 2012 ، 154 هزار هکتار از اراضي افغانستان زير کشت مواد مخدر بود و منجر به توليد سه هزار و 700 تن ترياک شد.
يک ميليون و 350 هزار معتاد داريم
رحماني فضلي با بيان اينکه براساس آمارها 5.2 درصد جمعيت بين 15 تا 64 ساله جهان سابقه يک بار مصرف مواد مخدر را دارند گفت:‌ اين يعني حدود 240 ميليون نفر يک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند که اين رقم در کشور ما 2.6 درصد است و حدود يک ميليون و 350 هزار معتاد مي‌شود.
وزير کشور با بيان اينکه اين رقم حدود نصف تعداد جهاني معتادان است گفت: البته همين تعداد هم براي ما غيرقابل پذيرش است. چرا که براساس اعتقادات ديني ما تمام جامعه در قبال يک فرد معتاد مسئولند.

به گفته دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اگر اين تعداد معتاد ضرب در تعداد خانواده‌ها کنيم يعني حدود شش ميليون نفر در کشورمان به طور مستقيم درگير پديده مواد مخدر هستند.
دلواپسي 92 درصدي جامعه از مواد مخدر
وي با بيان اينکه 92 درصد جامعه نگران موضوع مواد مخدرند و به عنوان يک دغدغه اصلي به آن نگاه مي‌کنند گفت:‌ از ميان يک ميليون و 350 هزار معتاد کشور ،‌90.7 درصد را معتادان مرد و 9.3 درصد را زنان شامل مي شوند.
افزايش دو برابري اعتياد زنان طي 4 سال گذشته
رحماني فضلي با اشاره به نرخ اعتياد در زنان گفت: در چهار سال گذشته آمار اعتياد زنان 5.2 درصد از کل معتادان بود. اما در طول چهارسال گذشته اين افزايش داشته و حدود دو برابر شده است که اين موضوع با توجه به اينکه زنان از کانون‌هاي اصلي آموزش در خانواده هستند نگران‌کننده است.
52 درصد معتادان شاغل‌اند و 63 درصد متاهل
دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه 52.7 درصد از معتادان شاغل هستند گفت:‌اين يعني حدود 700 هزار نفر از جمعيت شاغل کشور داراي اعتياد هستند و به تعبيري ديگر اعتياد 700 هزار نفر را از چرخه اقتصاد و اشتغال کشور خارج کرده است.
وزير کشور با بيان اينکه 63 درصد از معتادان نيز متاهل‌اند گفت: اگر هرکدام از اين افراد دو فرزند داشته باشند يعني حدود 700 هزار نفر فرزند اعتياد در جامعه وجود دارد که اگر خوب به اين افراد توجه نشود مسير والدينشان را ادامه خواهند داد.
اعتياد عامل 55 درصد از طلاق‌ها

وزير کشور اعتياد را عامل 55 درصد طلاق‌ها در جامعه اعلام کرد و افزود: طلاق محور مهمي در جامعه است و اگر ما به دنبال کاهش آمار آن هستيم بايد توجه ويژه‌اي به بحث مبارزه با مواد مخدر داشته باشيم.
آمارهاي تکان‌دهنده از اعتياد
وي در ادامه سخنانش آمارهايي تکان‌دهنده از نتايج اعتياد در کشور اعلام کرد و گفت:‌ 65 درصد همسرآزاري‌ها به علت اعتياد و منظور از همسرآزاري يعني اينکه افراد معتاد همسران مظلومشان را مجبور به انجام کارهايي مي‌کنند که غيراخلاقي و غيرانساني است.
وزير کشور با بيان اينکه 30 درصد کودک‌آزاري‌ها و 25 درصد از قتل هاي عمد نيز توسط معتادان انجام مي‌شود گفت:‌ براساس نتايج تحقيقات و آمارهايي که داريم 23 درصد نزاع‌ها و خشونت‌ها نيز در پي اعتياد حاصل شده و بين 35 درصد تا 40 درصد سرقت‌ها نيز ناشي از اعتياد به مواد مخدر است که اگر ما مي‌خواهيم به دنبال از بين بردن اين مسائل در جامعه باشيم بايد توجه ويژه‌اي به مبارزه با مواد مخدر کني



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |