سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 170874 08:57 1400/11/09
دلایل گرانی برنج وارداتی اعلام شد

دلایل گرانی برنج وارداتی اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دلایل گرانی برنج وارداتی اعلام شد

دلایل گرانی برنج وارداتی اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، مسیح کشاورز با اشاره به میزان واردات برنج خارجی در ماه‌های اخیر، بیان کرد: با تغییر دولت‌ها، رویکردها و سیاست مدیران وزراتخانه‌ها نیز متحول می‌شود؛ در این جابه‌جایی‌ها فعالان اقتصادی بخش خصوصی تحدید می‌شود. متاسفانه مدیران جدید که عموما در حرفه خود باسابقه نیستند و اعتقادی هم به زیرساخت‌های پیشین ندارند، می‌خواهند تغییرات جدیدی در ضوابط اعمال و اجرا کنند.

وی با اشاره به مشکلات واردات برنج، خاطر نشان کرد: وزیر کشاورزی قبول نکرد که دوره ممنوعیت واردات برنج را بردارد، از آن زمان به این سو ما شاهد گرانی قیمت برنج ایرانی در بازار به دلیل کمبود برنج خارجی بودیم.

به گفته این فعال اقتصادی، بعد از گذشت 10 ماه از سال 800 هزار تن برنج وارد کشور شده است این در حالیست که در دوره ممنوعیت 500 هزار تن برنج خارجی وارد کردیم باید بگویم که این عدد نمی‌تواند نیاز کشور در خصوص برنج را تامین کند.

کشاورز با اشاره به لزوم سرعت‌بخشی در روند ثبت‌ سفارش و تامین ارز، گفت: در جدول درجه‌بندی استاندارد، مشکلی برای برنج پاکستانی ایجاد شد که به نظر می‌رسید غیرعلمی و نیاز به بازاندیشی دارد همین مسئله یک وقفه در واردات ایجاد کرد و چند تنی برنج در انبار بنادر دپو شد.

وی میزان واردات ماهیانه برنج را 120 تا 150 هزار تن عنوان کرد و افزود: امیدواریم که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند و روند واردات برای جبران کسری برنج را در ماه‌های پایان سال هموار کند. ما برای تامین نیاز نوروز و ماه رمضان به 250 هزار تن برنج نیاز داریم که امیدواریم عملیات ثبت سفارش آن در هفته‌های اخیر انجام شود تا در تامین کالای مورد نیاز با مشکل مواجه نشویم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطر نشان کرد: در حال حاضر مبنا سود عوارض گمرکی 4200 تومان است که اگر قرار باشد این عوارض در سال آینده نیمایی شود برنج خارجی گرانی قابل توجهی را تجربه خواهیم کرد. هدف از واردات برنج خارجی تامین نیاز قشر آسیب‌پذیر است که با این تغییرات آنها نمی‌توانند نیاز خود را تهیه و تامین کنند. هم اکنون سود عوارض گمرکی برای واردات برنج کیلویی 400 تومان است که اگر این سود نیمایی محاسبه شود به کیلویی 2500 تومان خواهد رسید.

کشاورز ادامه داد: واردکنندگان برنج به قرارگاه امنیت غذایی پیشنهاد داد که تا پایان سال مجوز واردات 300 هزار تن برنج را بدهند تا شاهد التهاب در بازار نباشیم.  

وی در پایان با اشاره به ثبات نرخ جهانی برنج، گفت: نرخ برنج پاکستانی کاهش پیدا کرده است و افزایش نرخ برنج هندی نیز ملموس نیست. سود عوارض گمرکی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده افزایش قیمت را به ما تحمیل می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |