پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6633 15:47 1393/08/18
دلایل استعفای کامبیز نوروزی از زبان خودش:  بهانه‌جویان؛ سابقه‌ی مختصرم در انتخابات ۸۸را دست‌مایه قرار دادند

دلایل استعفای کامبیز نوروزی از زبان خودش: بهانه‌جویان؛ سابقه‌ی مختصرم در انتخابات ۸۸را دست‌مایه قرار دادند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دلایل استعفای کامبیز نوروزی از زبان خودش:  بهانه‌جویان؛ سابقه‌ی مختصرم در انتخابات ۸۸را دست‌مایه قرار دادند

دلایل استعفای کامبیز نوروزی از زبان خودش: بهانه‌جویان؛ سابقه‌ی مختصرم در انتخابات ۸۸را دست‌مایه قرار دادند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

         تعدادی از سایت‌های خبری وابسته به یک جریان اصولگرا و عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس، همکاری من به‌عنوان مشاور حقوقی با سازمان سینمایی را اسباب تخطئه‌ی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کرده بودند.

کامبیز نوروزی(حقوقدان و مشاور حقوقی سابق رئیس سازمان سینمایی) که هفته‌ی گذشته استعفا داده بود؛ دلایل استعفای خود را تلاش برای کاستن از موجبات افزایش تنگناهای غیرفرهنگی روی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اعلام کرد.

نوروزی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ با اشاره به استعفای خود از سازمان سینمایی گفت: تعدادی از سایت‌های خبری وابسته به یک جریان اصولگرا و عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس، همکاری من به‌عنوان مشاور حقوقی با سازمان سینمایی را اسباب تخطئه‌ی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کرده بودند.

وی ادامه داد: مسائلی که آن‌ها مطرح می‌کردند صرفا به سابقه‌ی مختصری از من در انتخابات ۸۸بازمی‌گشت که البته به اعتقاد بنده این سخنان و این ایراد‌ها ناروا و فاقد پایه حقوقی است اما ترجیح دادم که از حق شخصی‌ام گذشت کنم زیرا چیزی را که عیان است، چه حاجت به بیان است.

نوروزی تاکید کرد: درحال حاضر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تحت فشار و تنگناهای زیادی قرار گرفته‌اند که به برداشت من، اغلب آن‌ها وجهه‌ فرهنگی و توجیه حقوقی ندارند و بیشتر متأثر از سیاست‌اند. من در یک تصمیم شخصی ترجیح دادم با کناره‌گیری‌ام مانع از بیشتر شدن مجادله بین سازمان سینمایی و این جریان شوم.

وی ادامه داد: سال‌های زیادی در حوزه حقوق فرهنگی فعالیت‌های علمی و عملی خود را انجام داده‌ام. حالا هم چیز زیادی تغییر نکرده است و فقط ترجیح داده‌ام چنین خدماتی را مانند همه این سال‌ها به شکل‌های دیگری ادامه دهم و با استعفای خود اجازه ندهم که مجادله جدیدی بوجود بیاید و عده‌ای مشکلات جدیدتری را دربرابر سازمان سینمایی به بهانه حضور من بیافرینند.

نوروزی با اشاره به گفتگویی که درباره این استعفا با حجت‌الله ایوبی داشته؛ گفت: از زبان حافظ به ایوبی گفتم و نوشتم که «حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود/ با مدعی نزاع و محاکات چه حاجت است» و توضیح دادم که نمی‌خواهم که احتمالا بر موجبات و بهانه‌های سخت‌تر کردن کارسازمان و وزارتخانه در تنگنا‌ها و کشمکش‌های سیاسی چیزی بیافزایند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا اینگونه رفتارهای سازمان سینمایی و وزارت ارشاد درست است و آیا ارشاد دچار نوعی محافظه‌کاری نشده؛ گفت: من از طرف دولت یا دیگران نمی‌توانم حرف بزنم اما نگاه خودم این است که کناره‌گیری من و موافقت با آن را نمی‌توان به لسان اهل سیاست محافظه‌کاری یا عقب‌نشینی تلقی کرد بلکه با ملاحظه‌ی شرایط، تلاشی با حسن‌نیت کامل بود که ما با چشم‌پوشی و اعراض از یک حق شخصی برای حفظ آرامش در عرصه فرهنگ و سینما انجام دادیم. مهتر از این‌ها، مواردی دیگر وجود دارند که مربوط به حق و حقوق عمومی است. مانند آنچه به حوزه فعالیت‌های سینماگران و اکران فیلم‌ها و این قبیل امور مربوط است. باید دید در این حوزه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: فرهنگ بسیار فراخت‌تر و ماندگار‌تر از سیاست است و آنچه باید استمرار یابد، توسعه و پیشرفت فرهنگ در فضایی آزاد، ایمن، قانونی و اخلاقی است. رسیدن به چنین مقصودی مستلزم ایجاد فضایی آرام و قانونی است که از نزاع‌های سیاسی برکنار باشد.

نوروزی ادامه داد: اقدامات حقوقی و اخلاقی و فرهنگی ما باید بنابه قاعده، درجهت حفظ آزادی‌های قانونی و آرامش در حوزه فرهنگ باشد و اگر کسانی به این قاعده‌ وفادار نیستند، آن‌ها نقض قاعده کرده‌اند نه کسانی که در چارچوب قانون و سیاست‌های مصوب فرهنگی کشور به دنبال ایجاد آرامش در فضای فرهنگی ازجمله سینمایند.

وی ادامه داد: در جامعه ایران، فرهنگ توانسته فرا‌تر از سیاست و قدرتمند‌تر از آن پیش برود و هرچند متاثر از سیاست بوده اما این فرهنگ بود که ‌‌نهایت خودش را در جامعه نشان داده و بر سیاست چیره شده است. سیاست نباید معیار داوری‌ها و ارزش‌گذاری بر فرهنگ و آفرینش‌های فرهنگی باشد. برعکس این فرهنگ است که باید معیار ارزش‌گذاری سیاست باشد. اعتقاد من این است که در مسائل کلان حقوقی سینمای ایران هم این نگاه باید پایه و مایه اصلی نظم حقوقی سینما باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |