جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 149448 17:22 1400/05/10
دلار پرچم‌دار رشد تمامی بازارهای مالی

دلار پرچم‌دار رشد تمامی بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دلار پرچم‌دار رشد تمامی بازارهای مالی

دلار پرچم‌دار رشد تمامی بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از ابتدای شروع هفته جاری شاهد تقویت شاخص کل بورس بودیم، علت رشد بازارسرمایه، رشد حدود یک هزار و 500 تومانی نرخ دلار از ابتدای هفته گذشته است. با عبور نرخ دلار از محدوده 25 هزار و 700 تومان شاخص کل بورس نیز توانست از یک میلیون و 360 هزار واحدی عبور کند.

به گزارش جهان اقتصاد، از ابتدای هفته گذشته با ایجاد تاخیر در مذاکرات برجامی نرخ دلار روند صعودی خود را شروع کرد که این موضوع موجب شد تا دیگر بازارهای مالی را با رشد همراه کند، به طوری که در بازارهای طلا، سکه و بورس شاهد رشد قیمتی هستیم.

همچنین کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می کنند که در سال 1400 کسری بودجه شدیدی داشته باشیم، کارشناسان مقدار کسری بودجه را از 150 هزار میلیارد تومان تا 450 هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند و این مبلغ کسری بودجه، آثار تورمی شدیدی را به جامعه تحمیل خواهد کرد. در کنار این موضوع افزایش نقدینگی نیز باید به عوامل تورم اضافه کرد. بنابراین تا این جا سه محرک قوی برای افزایش شدید تورم داریم. ضمن این که نرخ تورم سالانه تیرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٤.٢ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم همچنان صعودی باشد.

محرز شدن افزایش تورم در کشور موجب شده است تا گروه‌های صادرات محور بازارسرمایه همچون گروه‌های پتروشیمی و فلزی و معدنی مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گیرد. اما متاسفانه شاهد هستیم که نرخ دلار نیمایی فاصله زیادی با نرخ دلار بازار آزاد دارد که این موضوع مورد انتقاد شرکت‌های بورسی قرار گرفته است. هم اکنون نرخ دلار حواله سامانه سنا 22هزار و 198 تومان و نرخ دلار صرافی بانک ملی حدود 25هزار و 600 تومان است، که این یعنی اختلاف دلار سامانه سنا و دلار صرافی بانک ملی به حدود سه هزار و 500 تومان رسیده که مانعی است برای سودهای شارپی شرکت‌های صادراتی محسوب می شود.

رشد نرخ ارز و تورم موجب شد تا بورس از ابتدای هفته جاری در مدار مثبت معاملات کار خود را آغاز نماید، بدین ترتیب در روز یک‌شنبه شاخص کل بورس با رشد 0.65 درصدی معادل 8 هزار 876 واحدی همراه شد و در کانال یک میلیون و 360 هزار و 258 واحدی ایستاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |