پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 134681 17:44 1399/12/05
«دلار» در گیرودار مذاکرات برجامی و دعواهای سیاسی

«دلار» در گیرودار مذاکرات برجامی و دعواهای سیاسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«دلار» در گیرودار مذاکرات برجامی و دعواهای سیاسی

«دلار» در گیرودار مذاکرات برجامی و دعواهای سیاسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در هفته های اخیر شاهد روند کاهشی نرم نرخ ارز بودیم چرا که سرمایه گذاران این بازار مذاکرات ایران با کشورهای غربی و همچنین مذاکرات ایران با سازمان بین المللی انرژی اتمی را زیر نظر داشتند. حال که خروجی این مذاکرات آنچنان که پیش بینی میشد تاثیرگذار نبود و همچنین شاهد افزایش دعواهای سیاسی دولت و مجلس هستیم شرایط برای اوج گیری مجدد نرخ ارز فراهم شده است. 

به گزارش جهان اقتصاد، اما شاهد بودیم که در روزهای اخیر خبری از رشد شارپی نرخ ارز نبود، که دلیل این موضوع خبر رئیس جمهور مبنی بر توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران است. این موضوع دست دولت را برای ارز پاشی دولت در جهت کاهش نرخ ارز باز می گذارد. به گفته همتی در گام اول به اندازه یک میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود.

همچنین همتی خبر داده بود که سفیر ژاپن با تاکید بر ایجاد ارتباط بین بانک‌های‌ مرکزی ایران و ژاپن، پیشنهاد داده که برای تسریع در پرداخت بدهی‌های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های ژاپنی، منابع موجود برای خرید واکسن کرونا استفاده شود.

عامل دوم ناکام شدن افزایش نرخ دلار را باید در خبرهای علی ربیعی، سخنگوی دولت جست، او خبر داده بود که پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزاری نشست غیررسمی به منظور گفت و گو و مذاکره ایران و چهار به اضافه یک با آمریکا به عنوان مهمان است. این نشست احتمالی صرفاً برای تکرار روشن مواضع صریح ما و دیگر طرف‌ها است و به هیچ وجه مذاکره و چانه زنی در کار نخواهد بود.

همچنان بازار ارز و دیگر بازارهای ایران چشم به مذاکرات برجامی دارد تا مسیر خود را مشخص کند.

واکنش نرخ ارز در این تحولات، افزایش اندک نرخ ارز بوده است، نرخ ارز در روز سه شنبه با 1.39 معدل 337 تومان افزایش به قیمت 24 هزار و 525 تومان رسیده است، با وجود کاهش قیمت اونس اما سکه طلا به دلیل افزایش نرخ ارز 2.17 درصد معدل 237 هزار تومان افزایش یافت و در قیمت 11 میلیون و 163 هزار تومان آرام گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |