سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 127702 18:18 1399/10/14
دست‌های پشت پرده اجازه عرضه مصالح ارزان را نمی‌دهد

دست‌های پشت پرده اجازه عرضه مصالح ارزان را نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دست‌های پشت پرده اجازه عرضه مصالح ارزان را نمی‌دهد

دست‌های پشت پرده اجازه عرضه مصالح ارزان را نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-طبق اعلام فعالان صنعت ساختمان، بازار فولاد و سیمان در روزهای اخیر بازهم دچار نوسان شده و کمتر سازنده ای حاضر به پذیرش ریسک احداث پروژه ساختمانی است.

فولاد و سیمان ظاهرا هیچ واکنشی به کاهش نرخ ارز و تلاش ها برای پایین آمدن قیمت نشان نمی دهند و کماکان روند آن صعودی گزارش می شود. سازندگان می گویند که قیمت میلگرد به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ماه قبل ۱۲ هزار تومان خرید و فروش می شد. البته هم اکنون برخی سایتهای آنلاین، میلگرد را حدود ۱۳ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.

قیمت سیمان نیز بر اساس تصمیم مجلس و وزارت صمت که مردادماه امسال اتخاذ شد قرار بود نهایتا پاکتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و به صورت فله ای هر تن ۲۹۰ هزار تومان باشد. اما حالا هر پاکت سیمان بین ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

اواخر مهرماه امسال هم زمزمه های نرخ گذاری فولاد بر اساس ۶۰ تا ۷۵ درصد فوب خلیج فارس شنیده شد که واکنشهای تندی را بین سهامداران در پی داشت. سپس انجمن فولاد اعلام کرد که در جلسه مجلس با وزیر صمت، قیمتگذاری دستوری فولاد و تعیین سقف قیمتی در بورس کالا منتفی شده است.

اواخر سال گذشته هر کیلوگرم فولاد حدود ۴۰۰۰ تومان و هر پاکت سیمان حدود ۱۰  هزار تومان بود. با این حساب فولاد ۲۷۵ درصد و سیمان ۱۹۰ درصد رشد قیمت داشته اند.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان به گفتگو پرداخت.

فرشید پورحاجت درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: اینکه نقش مصالح در هزینه تمام شده مسکن بسیار تاثیرگذار است، جز بدیهیات است. ما وقتی بحث مسکن را می کنیم، منظورمان مسکن مصرفی است. مسکنی که تمام جامعه می توانند از آن استفاده کنند، بحث در مورد مسکن لوکس و لاکچری نیست، به هر جهت این واحدهای مسکونی متقاضی هایشان اشخاص خاصی هستند که هزینه تمام شده برایشان چندان اهمیت ندارد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: در مسکن استاندارد مصرفی، این نوساناتی که در حوزه مصالح ساختمانی روزانه شکل می گیرد و متاسفانه هیچ کنترلی هم در آن نیست، وضعیت آشفته ای را در بازار مسکن ایجاد کرده است. سابق بر این ما یک متهم اصلی به اسم دلار، سکه و طلا داشتیم اما امروز این دو روند کاهشی دارند. با این حال، مشاهده می کنیم کمافی السابق، افزایش محصولات مصرفی در ساختمان، افزایش پیدا می کنند. ما همین امروز شاهدیم که علی رغم اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد دنیا رخ نداده است، سیمان، فولاد و ... گران می شود و این دفعه هر کسی، متهم را شخص دیگری اعلام می کند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ نظارتی بر بازار مصالح ساختمانی وجود ندارد، تصریح کرد: جالب است که در این چند روزه اعلام می کنند که بخشی از گرانی مصالح به هزینه های ترانزیت و حمل و نقل برمی گردد، یعنی ما هر روز به دنبال یک بهانه هستیم، در صورتی که واقعیت قضیه این است که هیچ نظارتی بر توزیع مصالح ساختمانی در کشور نمی شود. وزارت راه و شهرسازی و صمت هم اهمال کردند و مقصر اصلی در افزایش لجام گسیخته مصالح ساختمانی عدم نظارت و عدم ایفای نقش تاثیرگذار این دو وزارتخانه است.

پورحاجت افزود: من به صراحت می گویم که دست های پشت پرده اجازه نمی دهند مصالح ارزان قیمت در کشور توزیع شود، وگرنه معنی ندارد در کشوری که خودش معدن سنگ آهن، برق، آب و دستمزد کارگر بسیار ارزان دارد، ما فولاد را چند برابر قیمت واقعی در بازار توزیع کنیم و از آن بدتر این است که کسانی که متولی تولید و توزیع فولاد هستند، اصلا ابایی از این رفتار خود ندارند، کمااینکه زور مجلس و دولت به این مافیا نرسید. 

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه فولاد مکانی برای فساد، انحصار و دلالی شده است، اظهار کرد: چندی پیش فولاد کیلیویی 11-12 هزار تومان بود، انبوه سازان اعتراض کردند، مجلس مداخله کرد، آقای نیکزاد، معاون مجلس اعلام کرد فولاد کیلویی 9هزار تومان می شود، اما چند روز بعد فولاد کیلویی 15 هزار تومان شد. این چه نوع مداخله ای است که علاوه بر عدم کاهش قیمت، منجر به افزایش قیمت فولاد می شود، ما خواهش می کنیم که آقایان دخالت نکنند.

پورحاجت ادامه داد: هر برنامه ای هم که دولت و مجلس دنبال کرده است، متولیان فولاد توجهی به آن نکردند. در هر صورت، من اعتقاد دارم که اقتصاد بازار باید اقتصاد آزاد باشد و نرخ مراودات اقتصادی را باید بازار تعیین کند اما در اقتصاد ما، این موضوع به صورت دستوری دنبال می شود و حتی سیاست های پشت پرده، اجازه به این نوع اقتصاد در کشورمان نمی دهد.

وی در پایان گفت: من اگر جای دوستان در دولت بودم، همین فردا مجوز واردات فولاد را صادر می کردم. در این صورت شک نکنید که قیمت فولاد در بازار ایران 30 درصد کاهش پیدا می کرد. نمی توان در بازار رقابتی انحصار ایجاد کرد و بعد مدعی شد که قیمت ها از بازار تبعیت می کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |