جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 8140 15:12 1393/09/30
دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد

دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد

دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واردات هواپیماهای بالای ۱۵ سال ممنوع!

گروه امورزیربنایی: با حضور وزیر راه و شهرسازی از دستورالعمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد.
بر اساس بخشی از مفاد این دستورالعمل، شرکت‌های هواپیمایی ملزم شدند تا علاوه بر افزایش سرمایه خود در شش ماه آینده، آن را به حداقل سرمایه مورد نیاز برای اداره مستقل یک شرکت هواپیمایی برسانند.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم اعلام کرد: به شرکت‌های هواپیمایی اجازه ورود هواپیمای با عمر بالای ۱۵ سال را نخواهیم داد.عباس آخوندی گفت: اگر مردم به دنبال دریافت خدمات فرودگاهی در سطح بین‌المللی هستند، باید هزینه‌ها را بپردازند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برای فعالیت باید حداقل سرمایه را داشته باشند، افزود: نمی‌توانیم به شرکتی که پنج فروند هواپیمای اجاره‌ای دارد و حتی یک فروند هواپیمای ملکی در ناوگان خود ندارد، مجوز فعالیت دهیم.
آخوندی با اشاره به اینکه اولین تحریم‌ها بعد از انقلاب اسلامی عمدتا بر صنعت حمل و نقل هوایی اعمال شد، ادامه داد: ضمن اینکه در دهه هشتاد هم تمرکز تحریم‌ها بر این صنعت بود.
او اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی در درون خود گسست‌های جدی دارد. زمانی سازمان هواپیمایی کشوری یک سیستم ۱۰۰ درصد دولتی داشت. این سازمان به همراه شرکت‌فرودگاه‌ها و هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مقطعی در قالب یک ساختار فعالیت می‌کردند که در مرحله اول شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری از یکدیگر منتزع شدند و در مرحله بعد شرکت هما از شرکت فرودگاه‌ها جدا شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نحوه ورود شرکت‌های خصوصی در صنعت حمل و نقل هوایی جای بحث دارد، ادامه داد: باید ارزیابی کرد که مفهوم اقتصادی بودن صنعت هوانوردی در کجاست و شرکت‌های خصوصی در چه شرایطی وارد این صنعت شده‌اند.
آخوندی به متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: از خرداد ماه امسال که نرخ بلیت هواپیما متنوع‌سازی شد، علاوه بر اینکه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بهبود یافت، قیمت‌ها به نوعی در برخی موارد کاهش هم داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر از ورود بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل هوایی صحبت می‌شود، حمایت‌ها، حقوق مسافر، نرخ بلیت هواپیما و همچنین عوارض فرودگاهی تعریف شده باشد و بخش خصوصی قاعده بازی اقتصادی در صنعت حمل و نقل هوانوردی را قبول کند. ضمن اینکه دولت هم بپذیرد که یک شرکت خصوصی به عنوان یک بنگاه اقتصادی، باید سودده باشد؛ در مقابل، بخش خصوصی نیز بپذیرد که سود و منافع خود را نباید از محل یارانه دولت تأمین کند؛ بلکه سود آنها از محل افزایش بهره‌وری و کارآمدی ایرلاین‌ها تأمین شود.
۱۰ هواپیما آمد ۱۰ هواپیما رفت!
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این مراسم با بیان اینکه آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی بزودی نهایی و ابلاغ می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ فروند هواپیما وارد کشور شده است اما متاسفانه به همین تعداد هواپیما از ناوگان خارج شده اما با این حال سعی کرده‌ایم صندلی آماده به کار به میزان سال گذشته نگه داریم.
علیرضا جهانگیریان اظهار کرد: در سال جاری تعداد پروازها ۶ درصد، جابه‌جایی مسافر ۱۱ درصد، حمل بار و پست ۱۶ درصد، مسافر بین‌المللی ۲۰ درصد، زائران حج ۱۷ درصد، مسافران عتبات عالیات ۴۳ درصد، مسافران داخلی ۸ درصد و پروازهای عبوری ۴۳درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ضریب اشغال مسافرت‌های داخلی ۸۴ درصد و ۱ ضریب مسافرت‌های خارجی ۷۵ درصد افزایش یافته این افزایش ضریب را از محل ارتقای بهره‌وری تعداد سفرهای هوایی اعلام کرده و گفت: در صنعت حمل و نقل هوایی با چالش‌هایی مواجه هستیم و لازم است در بُعد اجرا و سیاست‌گذاری‌ها و پیگیری‌های کلان دست در دست هم دهیم و کارها را پیش ببریم.
وی با اشاره به رعایت حقوق مسافر تاکید کرد: متاسفانه علی‌رغم همه اقدام‌های انجام شده به مرحله‌ای که مردم در بحث حقوق مسافر استحقاق آن را داشته‌اند، نرسیده‌ایم به دنبال این هستیم که وضع را با وجود تحریم‌ها بهتر کنیم.
جهانگیریان با اشاره به اینکه در این راستا آیین‌نامه حقوق مسافر به مرحله نهایی رسیده و طی هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود، بیان کرد: در این آیین‌نامه به سه بعد پرداخته‌ایم، در زمان خریط بلیط، در زمان پذیرش در فرودگاه و در حین پرواز و حتی پس از آن رعایت حقوق مسافران در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته است.
شرکت های هوایی خارجی سالانه ۵ میلیارد دلار ارز از ایران خارج می کنند
مدیرعامل شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: به علت کمبود ناوگان هوایی و فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی سالانه بالغ بر پنج میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.
فرهاد پرورش افزود: هرچند صنعت حمل و نقل هوایی کشور تلاش می کند با استفاده از متخصصان داخلی خدمات مطلوبی را به مسافران خود ارایه دهد، اما تحریم های ظالمانه مشکلات زیادی را در این بخش فراهم کرده است.
وی با اشاره به کمبود هواپیما در ایران، اظهار داشت: این مساله سبب شده بیش از ۵ میلیارد دلار منابع ارزی کشور توسط شرکت های قطری، امارات، ترکیش ایر و سایر خطوط بین المللی از ایران خارج شود در حالی که با تامین ناوگان می توان از خروج این منابع از کشور جلوگیری کرد.
تعلیق ایرلاین‌هایی که افزایش سرمایه ندهند
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم گفت: ایرلان‌هایی که افزایش سرمایه ندهند، تعلیق می‌شوند.آخوندی در جمع خبرنگاران در خصوص ارتقای کیفیت خدمات‌دهی ایرلاین‌ها، افزود: صنعت هوانوردی از قاعده اقتصادی جدا نیست و اینکه بگوییم بدون افزایش قیمت، کیفیت را افزایش بدهند، صحیح نیست.
آخوندی افزود: همانطور که دیدیم، متنوع‌سازی منجر به این شد تا در ساعت‌های پیک تردد، قیمت‌ها افزایش و در غیر از آن، نرخ بلیت کاهش یابد که این می‌تواند فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها را برای برنامه‌ریزی کند.
وی با اشاره به اینکه ایرلاین‌هایی که افزایش سرمایه نداشته باشند، پروانه بهره‌برداری آنها تعلیق می‌شود، بیان کرد: در ایام اربعین شرایط بسیار پیکی برای تقاضا ایجاد شده بود زیرا در یک لحظه چند ده برابر تقاضا افزایش یافت بنابراین وجود برخی از مشکلات طبیعی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |