جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 110386 08:45 1399/06/10
دستمزد کارگران در قطر 25 درصد افزایش یافت

دستمزد کارگران در قطر 25 درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دستمزد کارگران در قطر 25 درصد افزایش یافت

دستمزد کارگران در قطر 25 درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، قطر قوانین کار خود را تغییر داد و حداقل دستمزد را با 25 درصد افزایش، ماهانه 1000 ریال (275 دلار) اعلام کرد. کارگران قطری دیگر لازم نیست برای تغییر شغل خود از کارفرمایان اجازه بگیرند. اینها آخرین اصلاحات قوانین کار قطر تا میزبانی جام جهانی فوتبال در 2022 است. قطر متهم شده از کارگران مهاجر بهره‌کشی کرده است.

اصلاح حداقل دستمزد که طی 6 ماه آینده اجرایی شده و 250 ریال بیشتر از قبل است، تبعیض آمیز نیست و شامل همه کارگران می‌شود. شرکت ها همچنین باید محل اقامت و غذا برای کارگران فراهم کرده یا ماهیانه 800 ریال حقوق ثابت پرداخت کنند.

برداشته شدن قانون اجازه از کارفرما برای تغییر شغل فورا اجرایی می شود. وزارت کار قطر اعلام کرد:« این اقدامات قدم های بزرگی به سمت اصلاحات شغلی و به نفع قطر، کارگران مهمان و کارفرمایان هستند». طبق قوانین جدید، شرکت هایی که دستمزد پرداخت نمی کنند یا غذا و محل اقامت مناسب در اختیار کارگران قرار نمی دهند، با جریمه های سخت تری مواجه خواهند شد.

آژانس کار سازمان ملل از این اصلاحات استقبال کرده و اعلام کرد قطر اولین کشوری است که حداقل حقوق آن به صورت غیر تبعیض‌آمیزی پرداخت می‌شود و سیستم کافلا که اجازه بهره برداری از کارگران را می‌داد، به طور موثری برداشته شده است. سیستم حمایتی کافلا در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار معمول بوده و طبق آن ویزای کارگران خارجی وابسته به کارفرمایان است.


تنها 300 هزار نفر از جمعیت 2.7 میلیون نفری قطر متعلق به خود این کشور هستند. سازمان عفو بین الملل اعلام کرد این اصلاحات قدم های قابل توجهی در مسیری درست هستند ولی حداقل حقوق در قطر هنوز نسبتا پایین است و باید افزایش یابد. امارات متحده عربی هم اعلام کرد اصلاحاتی در قوانین کار خود ایجاد کرده و به کارگران بخش خصوصی هم مرخصی پدر شدن می دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |