پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 141432 19:00 1400/02/25
دزد منهول‌ها منم!

دزد منهول‌ها منم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دزد منهول‌ها منم!

دزد منهول‌ها منم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادی- روزنامه نگار -

روزنامه همشهري به نقل از معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نوشته است «طي ماههاي اخير سرقت اموال عمومی شهربه ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرده است و عده‌ای، حتی در روز روشن سرقت تجهیزات و امکانات شهری، تابلوهای راهنمایی و هشداردهنده بزرگراه و معابر، درپوش‌های مربوط به آب و فاضلاب(منهول)، گاردریل‌ها و دوربین‌های نظارت ترافیکی را آنی به سرقت می‌برند». خبرگزاري ايسنا نيز سال گذشته در گزارشي نوشت "سالانه بیش از ۷ هزار دریچه منهول در كشور دزدیده می‌شود.»

اگر همچنان دنبال دزد منهول‌ها مي گرديد ديگر نگرديد؛ دزد منهول‌ها منم؛ سرقت منهول در «روز روشن» و جلو چشم دوربين‌ها، كار هر كسي نيست. فقط آن بيچاره اي كه از فقر به تنگ آمده است و از جان خودش سيرباشد انگيزه اين كار را دارد كه در روز روشن ودر جلو چشمان دوربين ها دزدي كند.

دزد منهول ها منم كه ايمان ندارم؛ مگر روایت از بزرگان ديني نيست که می فرماید «اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود؟» من فقيرم. من همان جمعيت ۴۰ ميليوني هستم كه طبق آمار رسمي كشور زير خط فقر زندگي مي كنند و سالهاست مدارای نجیبانه‌ای با فقر دارم و جز شرافت و پاکی چیزی در زندگی‌ام نیست.اما این بار از نداري و بيكاري طاقتم تمام شده است و براي لقمه‌اي نان و نجات خانواده‌ام،عقلم و ذهنم به هيچ‌جا بند نمي‌شود.

دزد منهول‌ها منم؛ مگر منهول و گارد ريل در پستوها كار گذاشته شده است كه در تاريكي شب و بدور از چشم ديگران مورد سرقت قرار گيرند؟ منهول و گارد ريل در جلو چشمان هزاران بيننده و در وسط خيابان کار گذاشته‌اند؛ پس هر دزد وانسان بخت برگشته‌اي اين انگيزه را ندارد كه تاريكي را رها كند ودر روشنايي روز سرقت كند. تنها من هستم كه شرايط زندگي برايم آنچنان سخت شده است و از بيكاري و فقر به ستوه آمده‌ام و حاضرم در روز روشن وجلو چشمان جامعه و بي خيال از همه چيز دست به سرقت بزنم.

دزد منهول‌ها منم؛ در اين سالهاي سختي تحريم و بيكاري، بسياري از ما فراموش شده ايم. از ابتدا كه دزد نبوديم. فقيري بوديم كه نبردي نابرابر با فقر و تهيدستي، برخي از ما را دزد كرد. شما بهتر مي دانيد دسترسي برابر به منابع كشور براي همه شهروندان جامعه يكسان نيست. به قول بابا طاهر عريان «یکی را می‌دهی صد ناز و نعمت؛ یـکی را نان جـو آلوده در خون»

دزد منهول‌ها منم؛ همان شهروندي كه به دليل برخورداري كمتر از فرصت‌هاي جامعه، سيستم به او اجازه نداد كه در نقش واقعي خودش باشد و از سر ناچاري در لباس دزد و در روز روشن، جان و آبروي خود را به خطر مي اندازد.

 به قول وزير ارتباطات در يادداشتي كه به تازگي منتشر كرده است «ما به سمت سيستمي گام برداشته ايم كه بخش عمده اي از شهروندانش به راحتي امكان نقش آفريني ندارند.انساني كه از درد و فقر به خود مي پيچد خود ماييم.خود مايي كه فقط بر اساس شانس در خانواده اي كمتر برخوردارتر... به دنيا آمد وبزرگ شد.»

دزد منهول‌ها منم؛ من يك سارق صفر كيلومترم. من همان سارق «بار اولي» هستم که در اين سال‌هاي فقر خودم را كنترل كردم و به جاي دزدي به هر در وديواري زدم اما شغلي پيدا نكردم. من پاک پاکم و هیچ سوء سابقه ای ندارم . من دزد «باراولی» هستم و ناچار شدم در روز روشن دزدی کنم. به تازگي رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفته است «در ماههاي اخير بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست.» جناب پليس درست مي‌گويد. حال و روز جامعه خوب نيست و ريشه‌هاي فقر با جرم درهم آميخته است.

دزد منهول‌ها منم؛ از شما خواهش مي كنم؛ اگر مي خواهيد من راد ستگير كنيد، اين كار را سريع‎تر انجام دهيد. حاضرم براساس قانون به شديدترين حالت ممكن تنبيه شوم؛ اما خواهش مي كنم به سراغ ريشه وعلت اصلي مشكل هم برويد.

به‌نظر می رسد ريشه اصلي مشكل در جايي گم شده است و اين نيست كه شما مصاحبه مي كنيد... «علت اصلی دزدیده شدن این درپوش‌ها امکان بازیافت و فروش ‌آن‌ها به عنوان ضایعات است. برای حل این مشکل در سال‌های اخیر تلاش شده که دریچه‌های منهول را با مواد غیرفلزی بسازند و در همين ارتباط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف ترغیب شده اند ۷ سال زمان صرف تحقیق برای ساخت ماده‌ی جایگزین چدن کنند.»

هم‌زمان با تحقيق براي ساخت منهول جديد، يك تحقيق واقعي هم انجام شود چرا دامنه فقر در سالهاي گذشته در ايران بزرگ‌تر شده است. تحقيق شود چرا براساس آمار رسمي، ماهانه کمتر از ۱۰میلیون تومان برای یک خانوار ۴ نفره با توجه به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، زیر خط فقر محسوب می شود و از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد سرپرست خانوارها در کشور درآمد ماهانه میانگین ۳ تا ۵ میلیون تومان دارند، با این تفاسیر مشخص می شود که خیل عظیمی از جمعیت کشور فقیر بوده و یا به زیر خط فقر رفته اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |