سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 157690 20:53 1400/07/21
در وبینار آشنایی با بازار تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ارمنستان مطرح شد؛ ارمنستان بازار صادراتی به ظرفیت 300 میلیون دلار

در وبینار آشنایی با بازار تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ارمنستان مطرح شد؛ ارمنستان بازار صادراتی به ظرفیت 300 میلیون دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در وبینار آشنایی با بازار تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ارمنستان مطرح شد؛ ارمنستان بازار صادراتی به ظرفیت 300 میلیون دلار

در وبینار آشنایی با بازار تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ارمنستان مطرح شد؛ ارمنستان بازار صادراتی به ظرفیت 300 میلیون دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ششمین نشست دوشنبه‌های فناورانه با موضوع "آشنایی با بازار ارمنستان در زمینه تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی" و در راستای سلسله نشست‌های توسعه صادرات دانش بنیان با حضور نمایندگان 147 شرکت دانش بنیان، فناور،  عضو مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور برگزار شد.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ابتدای نشست دکتر نادر فلاحیان دبیر برگزاری رویداد و کارشناس روابط بین‌الملل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه کوتاهی از خدمات و برنامه‌های دفتر توسعه فناوری سلامت پرداخت و گفت: دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ماموریت خود را کمک به افزایش تولید 85 درصدی فناوری سلامت مورد نیاز کشور از طریق سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پایش، حمایت و غیره می‌داند.

او ایجاد ارتباط میان بازیگران توسعه صادرات کشور را هم یکی از اهداف دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت دانست و گفت: 80 دانشگاه علوم پزشکی و 96 مرکز رشد فناوری در کشور داریم که دانشجویان و فعالان آنها شبکه‌ای نوپا از فناوران و نوآوران کشور را تشکیل می‌دهند که نیاز به آموزش، توانمند‌سازی و آشنایی با اصول اولیه بازار، کار و کسب و تجارت در بازارهای بین المللی دارند.

در ادامه این وبینار دکتر شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به ارائه توضیحاتی در خصوص خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی پرداخت.

سپس قمری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانان سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، نیز در ادامه از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بازوی اجرایی وزارت صمت تقدیر کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله کشور در امر صادرات بحث ارز است. صادرکنندگان از سال 97 تاکنون فعل صادراتی را انجام می‌دهند ولی امکان ایفای تعهدات ارزی برایشان فراهم نیست و همین مسئله موجب شده تا استمرار فعالیت صادراتی آنها با مشکل مواجه شود و این به رغم بازارهای بسیار مطلوبی است که در حوزه سلامت در دنیا و همچنین کشورهای همسایه داریم.

او با بیان اینکه در آسیب‌شناسی صادرکنندگان نوپا به دو علت عمده برخوردیم. افزود: میانگین وزن هر تن کالای صادراتی بین 250 تا 300 دلار ارزش دارد در حالیکه در دنیا صادرات از حجم به ارزش تغییر رویه داده است. از سوی دیگر در کشور سال‌هاست به خام فروشی عادت کردیم.

او افزود: در 15 کشور همسایه 1600 میلیارد دلار ظرفیت صادراتی وجود دارد. در کشور به راحتی می‌توانیم تا 100میلیارد دلار را پوشش دهیم. لازمه آن افزایش ظرفیت تولید در کشور است. باید محصولاتی را تولید کنیم که در بازارهای همسایه رقیب نداشته باشد.

اکبر گداری رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان با بیان اینکه بازار این کشور پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های معتبر ایرانی دارد، گفت: همه به بازار ارمنستان به عنوان یک بازار سه میلیونی نگاه می‌کنند و همین مسئله بزرگترین اشتباه آنهاست. زیرا ارمنستان یک بازار 300 میلیون دلاری است که برای مقایسه باید بدانیم که بازار روسیه با آن تعداد جمعیت یک بازار 500 میلیون دلاری است.

او افزود: ارمنستان با وجود اینکه کشور کوچکی است ولی پتانسیل بسیار بالایی دارد. البته نسبت به بازار عراق و افغانستان دشواری هایی نیز دارد زیرا از همه جای دنیا برندهای معتبر در این کشور حضور دارند. همینطور این کشور عضو اتحادیه اوراسیاست و با کشور ما مرز زمینی دارد که مسئله حمل و نقل را آسان‌تر می‌سازد.

در انتهای این نشست دکتر رضا آرمان‌پور ضمن اشاره به تجربیات و مرور ظرفیت های کشور ارمنستان پرداخت و اشاره کرد صاردات به عنوان نبض تپنده هر کشور است و می تواند در شرایط موجود به رشد و توسعه شرکت ها بسیار کمک کند.

همچنین در پرسش و پاسخ پایان نشست مطرح شد که در کشور ارمنستانHS Code  محصولات از ۸ رقم در حال تغییر به ۱۰ رقم هست و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به خصوص در مورد تغییر کدهای گمرکی، باید به رده بندی و کلاس خطر محصول توجه داشته باشند تا متحمل هزینه های اضافی نشوند.

در خاتمه دبیر رویداد با دعوت تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت به تجمیع و تشکیل سبد محصولات، از طریق انجمن ها و مراکز رشد برای کاهش هزینه های صادراتی تاکید کرد و افزود: دفتر توسعه فناوری سلامت آماده حمایت و برقراری ارتباطات لازم برای حضور شرکت ها در بازارهای بین المللی هست. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |