سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 4342 15:05 1393/05/19
در نشست خبري سمپوزيوم مجسمه‌سازي معاصر پديده مطرح شد: اهداي جايزه 12 هزار دلاري به برگزيده نخست سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده

در نشست خبري سمپوزيوم مجسمه‌سازي معاصر پديده مطرح شد: اهداي جايزه 12 هزار دلاري به برگزيده نخست سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در نشست خبري سمپوزيوم مجسمه‌سازي معاصر پديده مطرح شد: اهداي جايزه 12 هزار دلاري به برگزيده نخست سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده

در نشست خبري سمپوزيوم مجسمه‌سازي معاصر پديده مطرح شد: اهداي جايزه 12 هزار دلاري به برگزيده نخست سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي پديده با اهداي جايزه 12 هزار دلاري به برگزيده نخست برگزار خواهد شد.
به گزارش  جهان اقتصاد، دومين نشست خبري سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي معاصر پديده  ظهر ديروز يکشنبه 19 مرداد با حضور جواد براتي، رئيس سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده و بهداد لاهوتي دبير اين رويداد هنري در مجموعه پديده برگزار شد
 در ابتداي اين نشست بهداد لاهوتي دبير سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي معاصر پديده گفت: 181 نفر براي شرکت در اين رويداد  ثبت نام کرده اند، خوشبختانه استقبال خوبي از اين سمپوزيوم صورت پذيرفته و بعد از انتخاب آثار برگزيده قرار بر آن شد تا 13 اثر در بخش نهايي آثار فراخوانده شده ساخته شود.
و ي افزود: در ميان هنرمندان داخلي اساتيدي چون احمد نادعليان و در بين هنرمندان خارجي شرکت‌کننده شاهد حضور هنرمندي چون علي جبار حسين هستيم. تمامي هنرمنداني که در اين رويداد حضور دارند توسط يک شوراي سياست‌گذاري دعوت شده‌اند وتلاش کرده‌ايم تا در هر رده سني 2 نماينده در اين سمپوزيوم شرکت داشته باشند.
 وي خاطر نشان کرد:  8 هنرمند از کشورهاي مختلف در سمپوزيوم مجسمه‌سازي بين‌المللي پديده شرکت کرده اند از جمله علي جبار حسين هنرمند عراقي تابع انگلستان، آنا مک‌دالن، کورورو از نيوزيلند، جرج سي پاژاک از صربستان، ليو يانگ از چين، بون جيولي از کره، ماريا گرازيا کوليني از ايتاليا و لورا مارکوس از آرژانتين هنرمنداني هستند که حضورشان در اين سمپوزيوم قطعي شده است. رافائل الکساندر بيل هنرمند آلماني نيز هنوز شرايط حضورش در ايران امکانپذير نشده و تلاش مي‌کنيم تا او نيز با مهيا شدن ويزايش در ايران حضور پيدا کند.
 دبير سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي معاصر پديده اظهار داشت:  تمامي هنرمندان خارجي که در سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه سازي معاصر حضور دارند داراي کارنامه موفق و درخشاني در عرصه مجسمه‌سازي هستند. اين هنرمندان در تعدادي از رويدادها و سمپوزيوم‌هاي مجسمه‌سازي کشورهاي مختلف حاضر بودند و مي‌توانيم در طول برگزاري سمپوزيوم از تجربيات آنها استفاده کنيم.
 لاهوتي افزود: ما شرايط آن را نداشتيم که بسياري از هنرمندان را در اين رويداد شرکت دهيم، در بخش هيئت انتخاب ما داراي محدوديت‌هايي بوديم و به همين خاطر نتوانستيم از حضور خيلي از هنرمندان بهره ببريم. در اين سمپوزيوم جوان‌ترين شرکت‌کننده متولد سال 75 و مسن‌ترين آنها متولد سال 31 است.
 دبير سمپوزيوم مجسمه‌سازي بين‌المللي معاصر در مورد شرايط آثاري که در اين سمپوزيوم حضور دارند اظهار داشت: مناسب بودن آثار براي فضاي شهري و همچنين داشتن ويژگي معاصر از جمله مواردي بود که براي آثار در نظر گرفته بوديم. مواد اوليه ساختار آثار نيز شامل بتن، آهن هستند که نکته قابل توجه حضور چندين اثر بتني در اين رويداد بين‌المللي است. متاسفانه در ايران چندان که بايد آثار بتني توجه نمي‌شود و اميدواريم اين سمپوزيوم بتواند نقطه عطفي براي ساختن آثار بيشتر بتني در ايران شود.
 وي افزود: در برگزاري اين رويداد از حضور 3 داور خارجي بهره برديم و حضور 2 تن از آنها در ايران حتمي شده است.
 لاهوتي همچنين به برگزاري برنامه‌هاي جانبي در طول برگزاري اين سمپوزيوم گفت: بيش از نيمي از 31 هنرمندي که در سمپوزيوم مجسمه‌سازي حضور دارند، هنرمندان حرفه‌اي و به نام هستند که تلاش مي‌کنيم از اطلاعات آنها در طول برگزاري اين رويداد استفاده کنيم. به همين منظور براي هر هنرمند خارجي 2 دستيار در نظر گرفته‌ايم تا بتواند از حضور اين هنرمندان برجسته استفاده کنند.
 وي همچنين به حضور علاقه‌مندان در حاشيه برگزاري اين سمپوزيوم اشاره کرد و گفت: براي حضور علاقه‌مندان ساعات مشخصي را در طول هفته در نظر گرفته‌ايم تا بتوانند از اطلاعات هنرمنداني که در سمپوزيوم مجسمه‌سازي حضور دارند استفاده کنند.
 در دامه اين نشست جواد براتي، رئيس سمپوزيوم مجسمه‌سازي پديده گفت: مبناي انتخاب آثار براي جانمايي در شهر رويايي پديده به گونه‌اي بوده که اين آثار به مرور زمان فرسوده نشوند و از بين نروند. اين سمپوزيوم يک ورک‌شاپ بسيار بزرگي است و ما از همه براي ديدن مراحل مختلف ساخت آثار دعوت مي‌کنيم و اميدواريم حداکثر استفاده از اين بستر آموزشي صورت پذيرد.
 وي ادامه داد: ما براي شهر رويايي پديده نياز به 140 تا 160 اثر داريم که سمپوزيوم مجسمه‌سازي 35 تا 40 اثر آن را تامين مي‌کند. ما براي شهر پديده سفارش ساخت آثار حجمي و مجسمه‌هايي از سرداران شهيد را داده‌ايم که اتفاقا بهترين و با کيفيت‌ترين کارهاي ما را اين مجسمه‌ها شامل مي‌شود. براي مثال ما يک مجسمه بزرگ از سردار شهيد شوشتري سفارش داده‌ايم که با مواد برنزي ساخته شده است.
 براتي اضافه کرد: تعداد زيادي از آثار طوري تعريف شده که يک ارتباط دوطرفه بين يبننده و آثار برقرار شود. ما بر مبناي فرهنگ و همچنين سياست‌هاي مجموعه آثار را انتخاب خواهيم کرد زيرا اعتقاد داريم آثار سفارشي ميزان خلاقيت را کاهش مي‌دهد.
 وي همچنين به ساخت يک سرديس بزرگ از ابولقاسم فردوسي اشاره کرد و گفت: بزرگترين سرديس ساخته شده از فردوسي توسط مجموعه پديده سفارش داده شده است. ما در يک آتريوم که در آن تمامي قصه‌هاي شاهنامه نوشته سده سعي کرديم تا توجه ويژه‌اي را به شخص بزرگي چون فردوسي که يکي از مفاخر خراسان به شمار مي‌رود داشته باشيم.
 گفتني است، نخستين  سمپوزيوم بين المللي مجسمه‌سازي معاصر پديده 25 مرداد تا 14 شهريور در شهر پديده برگزار مي شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |